Kitten komt niet goed aan

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Kitten komt niet goed aan

Bericht door Phoibe »

Hoi allemaal,

Eerder plaatste ik ook al een bericht over mijn kitten Lucy. Ze heeft ernstig ondergewicht (367 met 8 weken). De afgelopen week kwam ze goed aan. Ze redde de 100 gram per week makkelijk. Zaterdag haalde ze zelfs de 501 gram. Maar sindsdien is haar gewicht heel schommelend. Zondag woog ze weer 491, maandag weer 505 en vandaag weer 490. Ze is sinds deze gewichtsschommelingen ook weer ietsje minder actief en heeft een iets mindere eetlust. Ze krijgt natvoer, Hills Prescription Diet a/d, droogvoer (Royal Canin Mother & Babycat), kittenmelk en water. Aan jullie de vraag: Hoe kan het dat haar gewicht zo schommelt? Is dit iets normaals of juist niet? En wat kan ik er aan doen? Lucy en ik horen het graag!

Groetjes,

Eva.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten komt niet goed aan

Bericht door castratenkoor »

Ik zou met zo'n licht kitten geen risico's nemen en naar de dierenarts gaan. Wij kunnen wel gaan gissen hoe het kan, maar daar schiet je volgens mij niet snel genoeg mee op.
Zouden wormen kunnen zijn of Giardia. Maar kan ook van alles zijn.

Hoe is de ontlasting? Heeft ze vlooien? Kan ze wel de hele dag door brokken eten?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Kitten komt niet goed aan

Bericht door Phoibe »

Bedankt voor je reactie! Ik ben vorige week al met haar naar de dierenarts gegaan. Die zei dat ik over 3 weken terug moest komen en haar groei moest meten. Haar ontlastig is wisselend. Ene keer mooi harde poepjes, andere keer iets zachter, maar geen diarree. Vlooien heeft ze gehad, nu alleen nog poepjes. Vanwege haar gewicht kan ik haar nog niet met een effectief middel ontvlooien. Ik heb haar ontwormd alsof ze een kitten van 4 weken is, met een pasta van de dierenarts. Dat moet over een week weer. Verder staan er de hele dag natvoer, brokken, kittenmelk en water klaar.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kitten komt niet goed aan

Bericht door kansarmedieren »

Anders bel de dierenarts even dat ze een terug slag heeft dan kan je ven overleggen wat nu te doen. Je kan ook nog Nutri Plus proberen dat is een hele voedrijke pasta voor zieke of herstellende katten meestal vinden ze het wel heel erg lekker. Veel succes.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten komt niet goed aan

Bericht door mittenslief »

nee dat is inderdaad niet goed....met flinke groeiachterstand halen ze vaak de schade heel snel in...ik heb vaak kittens die dan wel 200 gr. in de week groeien....als ze stil blijven staan komt er vaak binnen een paar dagen wat boven drijven (meestal niesziekte)...niet groeien bij een kitten is in principe al afvallen...je moet haar heel goed in de gaten houden...en direct aan de bel trekken bij de dierenarts als ze sloom gaat worden
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Kitten komt niet goed aan

Bericht door Phoibe »

Bedankt voor jullie reacties! Als ze nu morgen nog steeds rond de 490 gram weegt en niet substantieel is aagekomen zal ik de dierenarts even bellen. De eerste week kwam ze ook heel goed aan. Ze kreeg er een lekker gevuld buikje van. Maar nu dus ineens niet meer veel. De dierenarts dacht in eerste instantie al aan iets onderliggends en gaf aan dat ik moest overwegen of ik voor deze kitten wilde gaan. Daar heb ik voor gekozen. Wat houdt niesziekte in? Is dat dodelijk of te behandelen? Ze krijgt nu ook al voer voor zieke of herstellende katten van Hills. Maar zal eens kijken naar die NutriPlus. Ze moet gewoon lekker aankomen. In grootte is ze trouwens wel enorm aan het groeien.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten komt niet goed aan

Bericht door mittenslief »

niesziekte hoeft zeker niet dodelijk te zijn...erg vervelend is het wel...en als je niet juist of op tijd handelt kan het chronisch worden...je zal eens kunnen kijken voor een weerstandsverhoger en l-lysine...ik heb trouwens bij geen van mijn zieke of ondervoede kittens speciaal voer gebruikt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Kitten komt niet goed aan

Bericht door Phoibe »

Hoi allemaal,

Goed nieuws vanuit hier. Lucy is inmiddels 650 gram. Ze neemt een enorme inhaalslag. Ze is zo levendig als een kitten hoort te zijn, dat je er echt gek van wordt, ;). Verder is ze nog steeds heel lief en aanhankelijk, maar minder afhankelijk. Alleen maar goed dus. Ik heb er vertrouwen in dat het een mooie poes gaat worden. Dankjulliewel voor alle reacties!

Groetjes,

Eva.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Plaats reactie