Kitten met ernstig ondergewicht

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door Phoibe »

Hoi allemaal,

Afgelopen donderdag heb ik een kitten in huis gehaald. Ze heet Lucy. Lucy is de kleinste van een nestje van 5 kittens. Hoewel de eigenaren zeiden dat ze van 14 september is (vandaag 8 weken), twijfel ik daar sterk aan. Thuis aangekomen bleek Lucy namelijk slechts 367 gram te wegen. Met schrik naar de dierenarts geweest. Deze dacht aan een onderliggende aandoening en raadde mij aan serieus na te denken over inslapen. Ik kan dit niet aan bij een kitten die duidelijk niet lijdt. En daarom heb ik besloten met Lucy te knokken voor haar leventje. Lucy slaapt erg veel, maar is tussendoor alert. Ze is alleen niet zo actief als een kitten van 8 weken zou moeten zijn. Ze is erg mager. Ze is kieskeurig met eten, maar kan hier wel toe gestimuleerd worden. Met haar hartje en longen is niets mis. Ook heeft ze een prachtige vacht. Verder is ze zindelijk en kan ze zichzelf verzorgen. Ze is uitermate sociaal, komt kopjes geven, spint luid als je haar op haar buikje aait, strijkt langs je, klimt op je schoot, valt op je in slaap. Nu de vraag aan jullie: Hebben jullie tips om een kitten met zwaar ondergewicht op de rit te krijgen? En hoe kan ik haar stimuleren om meer te eten en te drinken? En ook, wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik hoor het graag! Lucy en ik zijn je dankbaar.

Groetjes,

Eva.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door Rik »

Phoibe schreef:Deze dacht aan een onderliggende aandoening en raadde mij aan serieus na te denken over inslapen.
Welkom op het forum!
Voor tips m.b.t. voer om aan te komen kan ik je helaas niet helpen maar.... een DA die denkt aan een "onderliggende aandoening" en dan kiest voor inslapen zonder te weten of te onderzoeken wat die aandoening is... (??)... misschien is het dan tijd om een andere DA te zoeken want dit lijkt mij niet echt een meedenkende DA. Zeker als jij zelf al aan geeft niet voor inslapen te kiezen. Dan zou hij toch suggesties moeten hebben om te zoeken naar die "onderliggende aandoening". Het zou alleen veel geld kunnen kosten maar dat zou hij toch in ieder geval als optie kunnen geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door Phoibe »

Hoi Rik,

Bedankt voor je reactie. De dierenarts gaf aan dat onderzoek veel geld zou kosten. En dat ik me in de tussentijd zou hechten aan de kitten. Ze wilde me denk ik beschermen. Maar het is wel moeilijk om te horen...

Groetjes,

Eva.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door Ms Maaike »

De dierenarts bepaalt niet voor jou of je je aan het beestje mag hechten of niet. Dat heb je waarschijnlijk al gedaan, anders was je waarschijnlijk sowieso niet naar de dierenarts gegaan. Je wilt voor het kitten zorgen, dat is duidelijk. :) Ook ik vind de reactie van de dierenarts nogal betuttelend, ik zou zelf ook snel een andere zoeken als ik dit te horen kreeg.

Wat betreft tips is het belangrijk te weten of Lucy ouder of jonger is dan zes weken. Dat kun je doorgaans zien aan de oogkleur; zijn ze blauw dan zijn ze jonger dan zes weken (groene/gele/oranje/bruine ogen: ouder dan zes weken). Dan weet je of ze nog bijgevoerd moet worden met melk of dat je haar aan natvoer kan laten wennen. Een kitten van zes weken heeft veel voedingsmomenten per dag; zes keer als ik me niet vergis. Zoek hulp bij een instantie die veel van kittens weten. Hier op het forum zijn dat (uit mijn hoofd) kansarmedieren en Eveline (weet zo even haar forumnaam niet). Het beste kun je ze een pb-tje sturen.

Persoonlijk denk ik dat er spoed geboden is bij deze 'klus'. Heel veel succes met je kitten! Ik hoop dat Lucy het redt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door Phoibe »

Hoi Maaike,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dan dat Lucy rond de 6 weken is. Want haar oogjes zijn nog blauw, maar wel al richting groen aan het verkleuren. Ze eet nu natvoer en af en toe al brokjes. Als ze honger heeft, geeft ze een miauw. Ze weet dan zelf alleen nog niet dat ze honger heeft. Bij aanbieden gaat ze eten. Ze kan elk uur eten lijkt het wel. Ik sta 's nachts ook op om haar weer wat aan te bieden. Alles om haar uit de gevarenzone te krijgen! Heeft ze nog extra melk nodig. Ze drinkt trouwens amper. Een beetje kattenmelk, maar zeker geen water. Hoe kan ze dit leren? Ik ga zeker even contact opnemen met de experts die jij noemde. Dankjewel! Ik wil er alles aan doen om deze geweldig lieve kitten, want dat is ze, een kans te geven.

Groetjes,

Eva.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door Dinky »

http://www.kittenleeftijd.nl
Op die site staat veel info om de leeftijd te kunnen schatten en de ontwikkeling van kittens ;-)

Zou anders nog eens navragen op basis waarvan de da denkt aan onderliggend probleem. Misschien dat het langs je heen is gegaan door de emoties?
Verder vaak voer aanbieden omdat zo'n kleintje wel voeding nodig heeft om aan te sterken maar een kleine maag heeft ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door Phoibe »

Hoi Dinky,

Bedankt voor je reactie. Op die site had ik inderdaad al gekeken. Maar dat is alsnog moeilijk inschatten. De dierenarts dacht aan een onderliggend probleem omdat anders kittens van 8 weken, of zelfs 6 weken, niet maar 367 gram wegen. Een gezonde kitten weegt dit al met zo'n 3 weken. Ze dacht aan lever-, nier- of alvleesklierproblemen. Ik hoop dat dat het niet is. Want daar valt weinig aan te doen. Ik blijf zeker vaak voer aanbieden, ook 's nachts. En haar natuurlijk elke dag even wegen.

Groetjes,

Eva.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door castratenkoor »

Het kan absoluut wel goed komen met een kitten met zwaar ondergewicht. Mijn Bob woog met 12 weken nog geen pond. Wekenlang dag en nacht om de 2 uur theelepeltje voer. Hij had een darmaandoening en mocht absoluut niet veel tegelijk eten. Weinig weerstand en ook nog een longaandoening eroverheen met longontsteking.

Hij is nu 9 jaar en 7 maanden en weegt 11 kg. Het enige wat hij eraan overhield was een obsessie voor eten.

Toen ik hem net gehaald had zei mijn dierenarts, breng maar terug waar hij vandaan komt en haal ergens een gezond kitten. Uiteraard niet gedaan want ik had hem al in mijn hart gesloten.

Succes met het groot brengen van je kitten, blijf hoop houden en geef vaak kleine beetjes voer.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door Phoibe »

Bedankt voor je reactie! Het geeft me wat hoop! Het is inderdaad lastig om een diertje op te geven als je hem of haar al in je hart hebt gesloten. Lucy knokt voor haar leventje. Het is mooi om te zien hoe ze sinds vrijdag al wat energieker is geworden. Langzaamaan ontwikkelt ze meer eetlust. Nu maar hopen dat ze niet geobsedeerd raakt!
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door mittenslief »

ik ben ook zeker bekend met ondervoede kittens...hoe zag de rest vh nest eruit? en het huis...waren het mensen met verstand of halve....waarschijnlijk hebben ze nog nooit ontwormt en ook niet bijgevoerd..dan kan mama met 5 kids het op een gegeven moment niet meer trekken....mijn advies...zeker elke 2 uur eten aanbieden (goed volledig kattenvoeding...natvoer)...en haal even in de supermarkt geitenmelk, dat vinden de meeste kittens super lekker en kan geen kwaad (alle babymelk is op basis van geitenmelk)...elke dag wegen....en als er nog niet ontwormt is ...wel ontwormen met een goede pasta van de dierenarts (geen EXIL)...veel suc6 met je s
spruit
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door Phoibe »

Bedankt voor de tips! Het nest waar Lucy uit kwam was er een van 5. Zij was wel de kleinste, maar ze waren allemaal niet heel groot. Ik denk dat ze altijd al de kleinste is geweest en zo net achter het net viste. Ze is opgegroeid in de huiskamer op een boerderij bij mensen die meerdere poezen en nestjes hadden. Ik geef Lucy nu naar behoefte Hill's Presciption Diet a/d. Dat is voor zieke katten met extra eiwitten en calorieën. Deze vindt ze heerlijk! Ze kan er, als ik haar er op attendeer, welk elk uur wat van eten. Ook probeer ik haar Royal Canin Mother & Babycat brokjes te geven. Dat doet ze alleen als ze echt honger heeft. Het enige is dat ze nog niet drinkt. Dat van die geitenmelk is een goed idee! Zit daar niet teveel lactose in voor katten? En kan je dat gewoon bij de AH krijgen? Verder weeg ik haar elke ochtend. Ze was sinds gisteren 11 gram aangekomen! Ze is nu 387 gram. Ontwormen was bij haar gedaan met Exil. Ik heb nu Flubenol van de dierenarts gekocht. Dat mag ook voor 6 weken/500 gram gegeven worden. Daarna stap ik over op een combi van Milbemax en Advantage. Hoe kan ik haar trouwens leren om zelfstandig te gaan eten en drinken? Dat ik haar niet steeds hoef te begeleiden?
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door mittenslief »

dat eten en drinken komt echt vanzelf wel, bij de 1 duurt t wat langer als de ander....even bij t bakje zetten....met je vinger wat in t mondje duwen en vaak snappen ze het dan wel heel snel....met drinken...even neusje in water/melk duwen en ook dan hebben ze het vaak snel door....in geitenmelk zit net zoveel lactose als moedermelk en is heel goed verdraagzaam voor kittens en katten
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door Phoibe »

Hoi allemaal,

Goed nieuws vanuit hier. Lucy is inmiddels 650 gram. Ze neemt een enorme inhaalslag. Ze is zo levendig als een kitten hoort te zijn, dat je er echt gek van wordt, ;). Verder is ze nog steeds heel lief en aanhankelijk, maar minder afhankelijk. Alleen maar goed dus. Ik heb er vertrouwen in dat het een mooie poes gaat worden. Dankjulliewel voor alle reacties!

Groetjes,

Eva.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten met ernstig ondergewicht

Bericht door Dinky »

Bedankt voor je positieve terugkoppeling Eva, wat enorm fijn dat Lucy nu druk is met de inhaalslag en minder afhankelijk is :D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie