Hoe kunnen ze nu alweer wormpjes hebben?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Magenta
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:38

Hoe kunnen ze nu alweer wormpjes hebben?

Bericht door Magenta »

Hoi allemaal,
ik heb 2 katertjes, geboren op 12 maart dit jaar. Gezonde, lieve beesten. Bij één van de twee trof ik in augustus een wormpje aan onder zijn anus (zo'n rijstkorrel-wormpje). Bij de dierenarts heb ik toen Milbemax gekocht en dezelfde dag toegediend. Beide katers een half tabletje, en 2 weken er op weer een halve.
Ook heb ik op hun advies beide katers een pipetje antivlooienmiddel gegeven (Activyl) omdat wormen blijkbaar hand in hand gaan met vlooien.

Nu mijn vraag:
Beide katers blijven altijd binnen, ze zijn nog nooit buiten geweest sinds ze bij ons in huis kwamen. Andere katten komen bij ons niet over de vloer.
Hoe kunnen ze dan wormen en vlooien krijgen, zo snel alweer? Overigens zie ik geen enkel teken van vlooien, ze krabben zichzelf niet en hun vachtjes zijn schoon.
Incidenteel aai ik weleens de overbuurkat als ik haar zie (eens per twee weken of zo), zij is een kat die 90% van de tijd buiten zit. Zij loopt ook vaak bij ons bij de achterdeur maar komt niet binnen, dat wil ik niet. Altijd als ik haar geaaid heb was ik mijn handen direct daarna met water en zeep, omdat een buitenkat natuurlijk wat ongedierte bij zich zou kunnen dragen. Zou zij het 'lek' kunnen wezen? Ik stofzuig vrijwel dagelijks en ons huis is verder schoon. Doe ik iets fout? Of is de dosering Milbemax te weinig geweest? In augustus waren de katertjes nog een stuk kleiner, nu is vooral degene die het wormpje heeft, een stevige kat geworden. Ik wil ze niet overdoseren…

Natuurlijk heb ik ook even de dierenarts gebeld. De assistente zei dat ontvlooien maandelijks (!) moet en ontwormen 4 keer per jaar, en dat de Milbemax alleen de bestaande wormpjes aanpakt en niet beschermt tegen nieuwe besmettingen. Klopt dat? Hoe houden jullie je katten wormvrij?

Ik heb mijn leven lang al (binnen)katten gehad, en die hadden nooit wormpjes. Kan de ene kat er gevoeliger voor zijn dan de andere? Tips meer dan welkom, alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe kunnen ze nu alweer wormpjes hebben?

Bericht door Adriana »

het lijkt mij dat als ze beide vlo-vrij zijn dat ze na milbemax dan ook wormvrij zouden moeten zijn. anders behandeling nog een keer herhalen. kijk ook even op de bijsluiter.
ben niet zo sterk in vlo/worm-gedoe, hier binnenkatten en geen vlooien en ze krijgen 1 keer per jaar milbemax voor alle zekerheid..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe kunnen ze nu alweer wormpjes hebben?

Bericht door castratenkoor »

Probleem is denk ik vooral het maar 1 x ontvlooien. Lintworm komt door vlooien binnenkrijgen, bij echt het hebben van vlooien is 1 x ontvlooien meestal niet voldoende, dus voorlopig zou ik inderdaad het aangegeven schema aanhouden, elke maand ontvlooien en 4 x per jaar ontwormen.

Via de buiten lopende buurkat kun je best vlooien meebrengen. Daar helpt handen wassen niet tegen. Er hoeft maar 1 vlo van de kat op jouw broekspijp over te springen - ping kassa. Die ene vlo springt bij jou thuis op je kat en kan vervolgens 1000 eitjes deponeren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Magenta
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:38

Re: Hoe kunnen ze nu alweer wormpjes hebben?

Bericht door Magenta »

Okee daar heb ik niet goed over nagedacht. Inderdaad kan er dan zo een vlo op mij zijn meegelift.
Goed, dan ga ik het ontvlooien maandelijks bijhouden, en ik ga de buurkat mijden. Het is een lief beest maar ik heb er geen wormpjes / vlooien voor over.
Als de katten maandelijks Activyl krijgen, en er per ongeluk een nieuwe vlo bijkomt, dan zijn de katten wel beschermd toch? Nieuwe vlooien die bijten gaan dan toch dood?
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hoe kunnen ze nu alweer wormpjes hebben?

Bericht door Katelijne »

Toen wij hier een kitten hadden gevonden en in huis hadden genomen, bleek het diertje ook vol te zitten met vlooitjes. We moesten toen van de dierenarts niet enkel Cleo (het kitten, geadopteerd door mijn broer en nu al een flinke juffrouw!) ontvlooien, maar ook onze eigen drie katten en dit wel drie maanden na elkaar, voor de zekerheid. Waarmee ik maar wil zeggen dat een vlooienbesmetting blijkbaar niet op 1-2-3 voorbij is.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Magenta
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:38

Re: Hoe kunnen ze nu alweer wormpjes hebben?

Bericht door Magenta »

Dat is goed om te weten. Ik heb het probleem onderschat omdat mijn katten vroeger deze problemen nooit hadden. Blijkbaar heb ik toen veel geluk gehad. Af en toe ontvlooide ik ze, voor de zekerheid, maar ik heb nooit 1 vlo gezien en ook wormpjes waren niet aan de orde.
Ik ga me nu netjes aan de door de dierenarts gestelde termijn houden om dit niet weer terug te krijgen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe kunnen ze nu alweer wormpjes hebben?

Bericht door Adriana »

Magenta schreef:Als de katten maandelijks Activyl krijgen, en er per ongeluk een nieuwe vlo bijkomt, dan zijn de katten wel beschermd toch? Nieuwe vlooien die bijten gaan dan toch dood?
ja, dat is wel de bedoeling en voordat ze eitjes hebben kunnen leggen.
en daarna kun je borstelen en kammen met een vlooienkam. de meeste katten vinden dat heerlijk en zolang er geen zwarte poepjes meekomen zijn ze vlo-vrij..
ik bedoel je hoeft niet levenslang zo frequent met dat gifspul te ontvlooien..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
louisXIV_catlover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 sep 2013 10:01

Re: Hoe kunnen ze nu alweer wormpjes hebben?

Bericht door louisXIV_catlover »

Normaal moet je elke maand ontvlooien ( in de winter mag dit al eens anderhalve maand zijn) en om de 3 maand ontwormen. Als je dit doet zou is het wel vreemd dat ze toch met vlooien zitten. Hoewel wij dat ook voorgehad hebben. Onze kat had zogezegd vlooien, terwijl hij elke maand ontvlooid wordt, blijkbaar is dat product niet altijd helemaal te vertrouwen en komt er resistentie. Misschien eens raadplegen bij de dierenarts voor een nieuw product? Wij hadden dit namelijk ook, omdat het product al geen effect meer had op de vlooien.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe kunnen ze nu alweer wormpjes hebben?

Bericht door nellebel »

ik ontvlooi nooit en 1x per jaar ontwormen, in de herfst omdat ze in de zomer soms buiten komen (onder begeleiding).
ik zou nu inderdaad even het schema aanhouden tot ze zeker vrij zijn van wormen en vlooien. daarna controle door te kammen. mijn katten hebben best wat wit aan zich dus zijn makkelijk te controleren. daarbij heb ik wit beddegoed dus zou ik het ook meteen zien als er wat is.
mijn eerste kat heb ik altijd ontvlooid volgens het boekje. arme ding bleek uiteindelijk zo een vergfitiging (flinke overgevoeligheid) te hebben opgelopen. moest maanden aan de prednison. (wist toen nog niets van katten, ontvlooide met druppels die ze moest innemen van exil, rotzooi is het)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie