Oscar heeft suikerziekte

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Synemios »

Vorige week is er bij Oscar (Kater, 17 jaar) suikerziekte vastgesteld.
Het spuiten (caninsulin) doen we nu sinds vrijdag en dat is eigenlijk geen probleem.
Het grootste probleem is het eten vlak voor het spuiten.
Oscar eet goed maar niet op commando, hij heeft al 17 jaar de hele dag brokjes staan, en het weghalen levert voor hem veel stress op plus het helpt niet met het op vaste tijden eten, want hij vertikt dat dus.
Oscar weigerd alles wat geen brok is dus natvoer is geen optie, kip, vis wil hij ook niet.
Daarbij zit hij op nierdieet en krijgt hij (zo min mogelijk) vezelbrokjes omdat hij anders niet naar de bak kan.
Zijn nierwaardes inclusief fosfor etc waren vorige week trouwens netjes, (oa dankzij het nierdieetvoer) ook was de waarde van de schildklier goed.

Hij moet voor het spuiten eten, dus nu voer ik hem snoepjes dat is het enige wat werkt, maar ik ben bang dat ik hem zo niet goed in kan stellen.
Plus zijn die snoepjes niet echt goed voor hem.
Want als hij dus ook die gaat weigeren dan mogen we niet spuiten ivm de kans op een te lage bss.

Aankomende dinsdag gaan we zelf leren bloedprikken.
Zijn er hier mensen die nog tips hebben?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Adriana »

zelf heb ik een paar jaar een combi suiker-/nierkat verzorgd en dat is niet makkelijk!
enne...insuline spuiten zonder bloedsuikerwaardes te meten lijkt me doodlink.
oortje prik is niet lastig en de meeste katzels laten dat rustig toe. zelf niet bang zijn en handig worden..

probleem met voer is dat het voer voor een nierkat een absoluut ongewenste samenstelling heeft voor een suikerkat en andersom.

hoe hoog was de fructosaminewaarde?
als die niet al te erg is verhoogd dan zou je kunnen proberen of zijn suiker met RC diabetics (brokjes) naar beneden te krijgen is. dat zijn in mijn ervaring de enige brokjes waar zoveel en van het goeie type arginine in zit dat ze een gunstige werking op het bloedsuikerniveau hebben en het is het proberen waard. bij milde suiker zou je dan niet hoeven spuiten..

krijgt Oscar niermedicatie en wat precies?
je zou op de diabetics brokjes wat van het nieuw ontwikkelde niermiddel pronefra kunnen spuiten, katten zijn er blijkbaar dol op. anders kan het in het water met eventueel spuitjedrinken..
http://www.medpets.nl/pronefra/#product-description

en verder zijn er suikerkattenforums zoals suikerkatten en diabeteskatten voor raad en begeleiding. weet niet of er uitgebreide kennis over de verzorging van nier/suikerkatten is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door mittenslief »

ook hier een suikerpatient....ook ik meet niet ...kijk naar de kat....ga ook niet stressen met voeren ed...als ik gespoten heeft gaat ze eigenlijk altijd wel direct eten....ik denk dat ik er vrij makkelijk in ben...of in ieder geval de poes in dit geval....heb me toen voorgenomen om netjes te spuiten en lukt het niet dan zal ik haar verder niet laten lijden...vooralsnog gaat het prima en is de suiker van 20 mooi naar beneden gegaan naar 4...succes met je poesebeest
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Adriana »

jeetje, wat hardstikke knap!
jij kunt je kat denk ik erg goed lezen en weet wat je onmiddellijk bij een hypo moet doen..
van 20 naar 4 is geweldig :eclap: tja, het kan wel maar dat hangt van baasje en zeker ook van kat af denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Synemios »

Vooralsnog is duidelijk dat hij nog steeds te hoog zit, maar wel al iets gezakt.
Tenminste als ik naar zijn gedrag kijk zit er dus verbetering in.
maar ga niet op eigen houtje bijsluiten.

Even de waardes.

Zijn bss was 29
En fructosamine was 566 ( maar precies weet ik het niet meer wel zeker boven de 500)
Printje krijg ik dinsdag
Afgesproken is om niet van voer te gaan wisselen nu, daar wil ik het eerst met mijn vaste DA over hebben.
Oscar krijgt geen niermedicatie, het was een spoedafspraak, ik dacht dus dat het zijn nieren waren, al kon ik een hoop niet plaatsen want hij at dus wel en was niet misselijk.

Voor mij is het heel duidelijk, als ik Oscar moet gaan dwangvoeren of spuitjeswater moet gaan geven voor langere tijd. Doe ik hem geen plezier meer.
Oscar schiet daarvan in paniek en ik wil niet dat hij zo zijn laatste jaren elke dag door moet komen.
Zolang hij nog wil en het geen lijdensweg wordt gaan we er uiteraard gewoon wel weer voor.

Het is dus niet Zo dat hij weigerd te eten, maar dus niet op commando.
Is het zo dat je met lantus minder strikt hoeft te zijn met eten?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door kansarmedieren »

Je kan je aanmelden bij een van de forums voor suikerkatten die kunnen je heel goed verder helpen ik verzorg op dit moment 5 suikerkatten en nummer 6 komt er waarschijnlijk bij. Er komt nogal wat bij kijken vooral om een kat in te stellen, maar geen paniek het lukt eigenlijk altijd wel. er bestaan verschillende brokjes met minder Koolhydraten dat kan je allemaal op het forum vinden. Er zijn meer katten die de hele dag door eten het is niet zo handig bij het spuiten maar misschien kan je hem langzaam wennen aan 4 x per dag eten maar als het niet anders kan dan maar zo. Met Lantus is het met het eten niet zo strikt maar ik vind Lantus heeft een groot nadeel je moet altijd meten voordat je spuit. Kijk maar eens op de forum suikerkatent of diabeteskatten. Mert hoeveel insuline zijn jullie gestart? En wat zijn de waardes nu?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Synemios »

Dank je wel, bij 1 had ik me al aangemeld en ben nu geactiveerd, ik zal me ook op het andere forum aanmelden.
Oscar weegt 5.46 kg en we spuiten nu 2,5 I.E, 2x per dag.
Donderdag hebben we leren spuiten en we zijn vrijdag begonnen met insuline spuiten.
Ik heb nog niet geleerd om bloed te prikken dus we weten niet hoe hoog hij nu zit.
Dat wordt dinsdag geleerd en bepaald, dat wil ik wel graag zelf kunnen.
Ik heb wel druivensuiker in huis en weet waar ik op moet letten en wat ik moet doen.

Hij drinkt nog wel heel veel, maar minder erg dan donderdag.
Hij is ook wat rustiger maar niet te rustig.
Dit is echt nieuw voor mij.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Adriana »

ja, bij een suikerkat komt er heel erg veel nieuwe info op je af.
heb grote bewondering voor mensen die spuiten, heb het zelf ook moeten doen en je moet, naast de organisatie en middelen ook nog een dier in je eentje rustig houden..

als hij al minder drinkt is dat een goed teken.
met oortje prik heb je meer rust over de dosis en bloedsuiker van dat moment, maar dat wisselt het hele etmaal door..
met lantus heb ik Mo een paar keer in remisse gekregen en het werkt rustiger maar ik ben er te lang uit om specifieke vragen, ook over dosering nog te kunnen beantwoorden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Synemios »

Ik vind het spuiten en me aanpassen/organiseren geen ramp.
Ik ging toch al nooit op vakantie want wil mijn dieren niet aan een ander overlaten, plus ik ben liever thuis met mijn eigen dingetjes ;)
Oscar is ook geen super moeilijke kat verder, behalve dan het eten.
Morgen dus leren bloedprikken, maar ik doe het dan woensdag thuis wel nog een keer, ivm stress van de autorit en de DA.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Synemios »

Hij is echt niet lekker,
Ligt vooral te slapen, wel allert verder en geen andere rare dingen, eten en drinken doet hij ook.
Laatste te veel maar ja aan de andere kant was hij vannacht weer wat aan het wandelen enzo.
Maar hij is duidelijk niet happy.
Als ik geen afspraak had staan straks had ik er 1 gemaakt voor vandaag.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Adriana »

zakt hij door zijn achterpoten?
k zou toch overwegen in overleg met de suikerkattenforum-dames over te stappen op lantus, zeker als je kunt oortjeprikken.. dat werkt stukken rustiger en ik vermoed dat je Oscar van een hoge waarde af zult moeten instellen..
wens je veel succes bij je da!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Synemios »

Nee hij zakt niet door zijn pootjes.
Mijn DA heeft lantus wel als 2e optie genoemd, ik ga straks overleggen.
Ik wil echt zelf meten dan kan ik ook zien wat er gebeurd qua waardes thuis, ben nu alleen maar bang eigenlijk.
Ik heb een topic geopend op het suikerkattenforum vanmorgen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Synemios »

Ik heb trouwens weer 2 zorgenkindjes, Luna kreeg 2 weken terug zowat geen lucht meer, allergische reactie waarvan we nu nog niet weten waardoor, maar gaat gelukkig weer goed nu :D
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Adriana »

heel mooi..! zij zullen je met raad en daad bijstaan en hebben veel ervaring (voor zover mijn herinnering reikt want ik schrijf sinds het hemelen van lieve Mo niet meer daar..)

ben zelf gestart met caninsuline maar al heel snel overgestapt op lantus, dat beviel beter en als je apotheker en da niet meewerken dan is er op het forum altijd wel een mouw aan te passen.
maar als je da ook ervaring met lantus heeft (hoera..!!) dan zit dat wel goed.

nog één tip bij het spuiten: omdat lantus en denk ik canins in de koelkast bewaard moeten worden kun je soms bij spuiten een felle reactie krijgen omdat de insuline-vloeistof koud is.
ik had een klein glaasje met warm water om het spuitje even bij te warmen en dan was Mo veel rustiger, zeker bij een relatief wat grotere hoeveelheid..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar heeft suikerziekte

Bericht door Synemios »

Wij gebruiken nu de vetpen en dat is wel caninsulin maar die mag na openen niet meer terug de koelkast in.
Nu kan de lantus volgens mij niet in de vetpen maar dat is dan jammer, als lantus beter voor Oscar werkt dan wordt het toch lantus.
Ik kan goed overleggen met mijn DA ze staat ook open voor dingen die ze niet weet, we hebben ervaring met Luna en haar behandeling mbt pododermatitis.
Vorige week ook goed gesprek gehad over Oscar dat zij samen met ons goed in de gaten houdt dat alles wat we doen nog in het belang van hem is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie