raad gevraagd

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Connie900
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2014 17:33

raad gevraagd

Bericht door Connie900 »

hallo leden van dit forum,
ik zet hier het verhaal neer over mijn kat yourie in de hoop raad/reacties te krijgen want wij, de dierenarts en ik, weten het even niet meer.

yourie is 14 jaar en een week of twee terug begon hij te spugen en wilde niet meer eten, dat terwijl hij juist altijd veel zeurde om eten maar dat weet ik aan het feit dat hij in september een prednison spuit had gekregen tegen jeuk, waarschijnlijk allergie.
de dierenarts heeft hem grondig onderzocht, bloed getest maar nieren, lever en suikerwaarden waren normaal.
ze dacht in dit geval iets mis met de alvleesklier of maag/darm.
ze heeft hem daar voor behandeld, anti spuug, ontstekingsremmer,antibiotica en vocht toegediend.
die avond leek hij op te knappen en de volgende ochtend was de dierenarts erg verbaasd maar heeft hem toch weer hetzelfde toegediend.

het leek uitstekend te gaan maar die middag leek hij kleine toevalletjes te krijgen waardoor hij steeds omviel. in paniek naar de weekendarts maar die kon niks vinden en aan het begin van de avond was het over.
de rest van de week leek hij fitter dan ooit, maar anders.....erg onrustig, veel drinken veel mauwen en schrikkerig maar niet meer omvallen tot vrijdagochtend.

de dierenarts had al eerder geconstateerd dat zijn schildklier vergroot was maar zijn ziektebeeld van ervoor paste niet in dat plaatje maar toen ik vrijdag bij haar kwam ging ze toch in die richting denken omdat hij nu wel alle symptomen daarvan had. behalve dus dat omvallen.
bloed getest en wij waren er van overtuigd dat die waarden te hoog zouden zijn maar niet dus.
later die avond ben ik op internet gaan zoeken en las daar dat in 10% van de gevallen van een te hardwerkende schildklier dat niet word aangetoond in het bloed.
dus, probleem gevonden lijkt het want de rest van de symptomen heeft hij dus allemaal
behalve dan wat betreft die toevallen die hij vandaag ook nog meerdere malen heeft gehad.
het duurt maar een paar seconden, hij trekt met zijn oren, trilt met zijn koppie en valt als hij staat. ligt hij dan gebeurt er verder niet zoveel behalve dat hij een beetje ligt te staren.

mijn vraag hier is....herkennen jullie iets in dit verhaal, heeft iemand dit eens meegemaakt met zijn/haar kat.
ik hoop van harte dat jullie met mij mee willen denken.
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: raad gevraagd

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ik zou eerder aan epileptie denken dan aan schildklier, zeker als zijn schildklierwaarde binnen de referentie zit. wat was zijn t-4?
lijkt me lastig om een niet verhoogde waarde te gaan behandelen met schildklierremmers want je zit met de dosis al snel te hoog. en hoe meet je als het goed ingesteld is..?
stel dat hij ontspoorde schildklier(en) heeft of zwerfweefsel, de enige manier om dat aan te tonen is denk ik technetium-scan. dat zou ik dan toch laten doen voordat je met medicijnen begint. waar in Nederland?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Connie900
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2014 17:33

Re: raad gevraagd

Bericht door Connie900 »

hoi adriana,
dank voor je reactie. wat bedoel je met zwerfweefsel?
ik woon in de bollenstreek dus bij dierenarts warmerdam zou ik
daarvoor terecht kunnen.
bij epilepsie denk ik aan toevallen die langer duren dan een paar seconden
en daarbij verstijft een dier toch ook.
zou het een lichte vorm kunnen zijn?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: raad gevraagd

Bericht door Brittenbolletje »

Epilepsie heb je in meerdere vormen en verstijf je niet altijd. Sommige dieren trillen alleen maar. Je kan het filmen en naar een neuroloog sturen en vragen of die vind of het neurologisch iets is. Kan ook iedere keer een kleine TIA zijn. Mijn kat had vergelijkbare symptomen en die heeft een paar keer een TIA gehad.
Connie900
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2014 17:33

Re: raad gevraagd

Bericht door Connie900 »

ik lees dat epilepsie bij oudere katten vaak een achterliggende oorzaak heeft.
misschien toch die schildklier? die is tenslotte vergroot wat duidelijk duidt op een afwijking.
Connie900
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2014 17:33

Re: raad gevraagd

Bericht door Connie900 »

[quote wat was zijn t-4?
quote]

41
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: raad gevraagd

Bericht door Rik »

Is ook de bloeddruk gemeten? Problemen met de schildklier kunnen leiden tot verhoogde bloeddruk. En verhoogde bloeddruk kan dan weer leiden tot een tia/attacks.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5230
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: raad gevraagd

Bericht door Synemios »

Sorry ik had iets geschreven over suikerziekte maar dat was ook ok.
Ik hoop wel dat ze het vinden en het op te lossen is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: raad gevraagd

Bericht door Adriana »

t-4 is schildklierwaarde bij bloedonderzoek. vraag alle waardes en de referentiewaardes van het bloedonderzoek even op, dat is altijd handig voor de meedenkers hier en je hebt er recht op en ervoor betaald.
zelf heb ik uitstekende ervaringen met warmerdam (echo's broertjes), je zou hem kunnen bellen of je bij schildkliertumor (in vrijwel alle gevallen goedaardig hoor !) via een echo zwerfweefsel en afwijkingen aan de schildklierlobben kunt zien.
is de bloeddruk gemeten?

er is een middel cholodin dat vooral bij oudere katten werkzaam kan zijn. en daar hebben ze het ook over lichte vormen van epilepsie.
missch is dat het proberen waard, lijkt me niet schadelijk, vóór allerlei verdere vaak dure onderzoeken ..
http://www.medpets.nl/cholodin/#product-description
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: raad gevraagd

Bericht door Ms Maaike »

De T4 zit inderdaad niet boven de referentiewaarde. Ik zou ook eerder naar de toevallen kijken. Cholodin kan wel zeker schadelijk zijn, namelijk als je te veel geeft krijgt de kat last van spiertrekkingen en wordt erg onrustig. Daarom zou ik adviseren met een half tablet te starten. Het zit soms ook al toegevoegd in kattenvoer overigens.

Filmpjes van de toevallen kunnen altijd van pas komen.

Beterschap!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: raad gevraagd

Bericht door artemis »

Zou me wat meer inlezen over epilepsie bij katten, zoals hier
http://www.huisdierenziekenhuis.nl/dier ... e-kat.html
Connie900
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2014 17:33

Re: raad gevraagd

Bericht door Connie900 »

net maar weer bij de dierenarts geweest, weekend dus een vervanger.
de aanvallen bleven elkaar opvolgen en yourie raakte uitgeput.
schildklier is het probleem niet volgens haar.
zij gaat ook uit van epilepsie de vraag blijft nu alleen waardoor het word veroorzaakt.
alle bloedwaarde zijn goed, hij ziet er ook goed uit voor een kat van zijn leeftijd.
phenoral tabletten meegekregen dus nu maar afwachten wat dat gaat doen.
iedereen bedankt voor het meedenken tot zover.
Plaats reactie