Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door Pamvd »

Tot onze grote schrik ontdekten wij bij één van onze katten afgelopen week een gezwelletje onder zijn voet, tussen de tenen en de voetzool.
Wij kwamen er achter omdat wij verse bloedspetters vonden, en met 11 katten en een kleine hond was het dus even zoeken wie er een wondje had :???:
Onder Morris rechter voorpootje zit een rood 'balletje', waar het bloed uit kwam (mini-druppeltjes).
De volgende dag zijn wij direct met hem naar de dierenarts gegaan, en het was geen wondje of abces, maar een gezwelletje, wat nog best groot is (knikker grootte) en diep gaat.
Onze dierenarts heeft nog nooit zo'n gezwel op die plek gezien, en ik vraag mij af of het jullie bekend voorkomt?
Aankomende dinsdag wordt Morris geopereerd, en wordt de tumor opgestuurd voor pathalogisch onderzoek.
Morris is 5,5
Ik zal proberen een foto te plaatsen.
Laatst gewijzigd door Pamvd op 18 okt 2014 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Tumor onder pootje

Bericht door Pamvd »

Afbeelding
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door Adriana »

Pamvd schreef: Aankomende dinsdag wordt Morris geopereerd, en wordt de tumor opgestuurd voor pathalogisch onderzoek.
Morris is 5,5
Ik zal proberen een foto te plaatsen.
je dierenarts heeft het nog nooit gezien en het vermoeden is iets oncologisch......
in alle gevallen zou ik dan een oncoloog raadplegen en de operatie zeker weten door een oncoloog/dierenarts laten uitvoeren!
die hebben net effe iets meer ervaring en weten waarschijnlijk wat beter hoe wel en niet te snijden..
http://www.kankerbijdieren.dnl
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door castratenkoor »

Sluit ik me bij aan. Ik zou absoluut ook naar een deskundige oncoloog gaan. Die zal ook eerst grondiger onderzoek doen of het verder uitgezaaid is de poot in. Dan kan alles met 1 operatie opgelost worden.
Als je dierenarts alleen het bultje weghaalt en de randen blijken niet schoon, dan moet de kat nog een keer onder narcose voor een grotere ingreep.

En je loopt het risico dat juist door een eerste/minder goede ingreep de kanker via het bloed gaat verspreiden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door Adriana »

er heeft weer eens een kattenpoot tussen het adres van de link gezeten..
dit is het adres zonder de inbreng van Bolle
http://www.kankerbijdieren.nl en dinie's bericht is een goeie aanvulling over de risico's .... :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door Pamvd »

Dank jullie wel voor jullie reacties Adriana en castratenkoor.
Ik heb het niet helemaal goed gezegd, mijn dierenarts heeft zeker ervaring met oncologie, alleen een tumor als deze onder een pootje van een kat heeft hij zelf nog niet eerder gezien in zijn praktijk. (Wel bij honden bij het nagelbed)
In het algemeen komen dit soort tumoren bij katten vnl voor op de neus/ oor, of onder de tong.
Hij heeft afgelopen vrijdag overleg gehad met een dieren-oncoloog uit Amsterdam hoe de operatie het beste uitgevoerd kan worden.
Ik weet dat de tumor ruim weggesneden gaat worden, en dat Morris zijn voetje (of een deel) , mogelijk zelfs zijn pootje kan kwijtraken, maar er zijn nog geen uitzaaïngen, en ik hoop maar zo dat het niet nodig zal zijn.
Moet eerlijk zeggen dat ik hem echt wel knijp voor de operatie, mag er gelukkig wel bij zijn (in het -verre- verleden heb ik als dierenarts ass. gewerkt)
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.

Bericht door Pamvd »

Met Morris is het gelukkig goed afgelopen, al had het nog even een flinke na-sleep.
Op het moment dat het gezwel operatief verwijderd was begon ook zijn andere
voetzooltje enorm op te zwellen.
De dierenarts wist niet precies wat het nu was, maar ik had de term 'sponsvoetjes' (plasmacellulaire pododermatitis ) al op internet gevonden (en dat bleek het uiteindelijk ook te zijn beaamde de dierenarts later!)
Het gezwel was goedaardig, en Morris werd getest op katten aids en leucose.
Leucose test was 2 x posititief, dus weer bloed opgestuurd (inmiddels 2 weken verder, hij was al goed genezen ondanks gedeeltelijke amputatie van zijn voetzooltje).
Uitslag was gelukkig negatief, geen FELV (leucose), flinke opluchting voor iemand met een groep van 11 katten!
Dus toch een auto-immuumziekte. Inmiddels waren zijn voetzooltjes weer flink geslinkt en was er vooralsnog geen verdere behandeling nodig.
Nu maar hopen dat het niet meer terug komt, maar is dat wel het geval is het in ieder geval goed te behandelen.
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door Ilone »

Fijn dat jullie weten wat het is geweest, wel zo prettig inderdaad mocht het in de toekomst nog eens terugkomen!
Sponsvoetjes...nog nooit van gehoord! Weer wat geleerd ;-)
Gelukkig ook negatieve uitslagen, je wilt inderdaad geen FELV in een grote groep..(uiteraard helemaal niet, maar je snapt wel wat ik bedoel ;-) )
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door Dinky »

Heb de term pododermatitis vaker voorbij zien komen op het forum, misschien even invoeren bij zoekfunctie?
Fijn dat het onder controle is gekomen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door Pamvd »

Met Morris gaat het helemaal goed gelukkig :-)
Het is wel vreemd dat zowel zijn moeder Noortje en zus Jip als hij, een verminderd immuun systeem hebben (we hebben nog 2 dames van dat nestje, wij hebben hen toen gevonden op een dak, zwerfmamma met een paar dagen oude jongen- ze nu 6 jr oud, moeders, 7)
Noortje en Jip hebben last van het eosynofiel granuloom complex aan hun lip. met medicatie (prednison)bij een uitbarsting gelukkig wel onder controle
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door Adriana »

gelukkig gaat het goed met Morris.
toch blijf ik het een beetje eng verhaal vinden want als ik goed gelezen heb: pas nà de operatie blijkt wat het echt was.
met andere woorden.. het zou zo maar kunnen dat het mèt medicatie op te lossen was geweest, want de aandoening in het andere voetje slonk en reageerde goed op medicatie.

;-) :eclap: fijn dat je hebt gemeld met foto en hebt teruggemeld over sponsvoetjes..
we hebben voorzover ik kan zoeken nog een ander geval gehad..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... es#p594188
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door maaikevanhelvoort »

Hallo,
Mijn katje heeft ook plasmacellulaire pododermatitis in zijn linker voorpoot. Hij is getest op felv. Gelukkig niets. Hij heeft dexoral gekregen en dat werkt goed behalve dat hij ontzettende diarree heeft dan. Hij zit nu al twee weken aan de Doxoral maar hierdoor lijkt het erger te worden. Op advies van de dokter geef ik nu ook om de dag een halve dexoral. Wanneer hij in avond dexoral heeft gekregen is hij de dag erna vrolijk en speels, de dag daarna sip en houd pootje dan omhoog. Nu ga ik naast de Doxoral om de dag een hele dexoral geven. Het lijkt maar niet op te houden. Hij heeft er echt pijn aan. Daarnaast neemt hij pillen lastig in. Hij heeft blaasgruisdieet. Geef nu medicijnen door een beetje gourmet. Mag niet maar als hij pijn heeft eet hij niets meer.
Hebben jullie ervaring met medicatie die wel aanslaat. Er is zo weinig over bekend op internet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door Adriana »

zie voor info ook bij topic kater Jaap
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door Cerna »

Ik heb een kat gehad met dezelfde kwaal en bij haar hielp een Cortalone-injectie goed. Dit is prednison en dat is niet zo geweldig, maar wanneer je kat pijn heeft dan heb je waarschijnlijk geen keus.
En mocht het aanslaan kun je evt. overgaan op Prednoral. Dat zijn pilletjes met een hele geringe dosis prednison, maar die moet je dan wel dagelijks geven.
Een voordeel van prednison is ook nog dat het de eetlust verbetert.

Onze Tara was zo'n zielig hoopje ellende en werd weer een spring-in-'t-veld na de eerste injectie want de zwelling verdwijnt en daarmee de pijn.
Je krijgt je kat dus terug!
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Plaveiselcelcarcinoom (?) onder voorpootje

Bericht door maaikevanhelvoort »

Even een update:
Muis heeft 6 weken doxycycline gekregen en daarnaast een kwart dexoral. Gedurende deze weken gong het goed! Vrolijk en blij en mooie voetzooltjes.
Eerst gaf ik om de dag een kwart dexoral nu om de twee dagen en zijn poot begint weer onrustig te worden. Het komt weer terug dus. Iemand hier ervaring mee??
Plaats reactie