Is knippen van nagels noodzakelijk?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Jantina »

Zien jullie de nagels van jullie katten als ze gewoon zijn ingetrokken? Ik zie vooral heel goed haar achterpoten, maar misschien hoort dat juist zo bij de achterpoten?

Een speciaal nagelschaartje was inderdaad sowieso mijn plan.
Eerst maar eens kijken of het te doen is bij de da, als ik zeker genoeg ben wil ik het in het vervolg zelf doen, mocht het dan nog nodig zijn. Vraag me af of de da het voor elkaar gaat krijgen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Ikey »

Ik zie geen nagels als ze zijn ingetrokken. Alleen bij Diesel, maar dus ook als ze net geknipt zijn.

Nagels knippen is zeker te doen. Ook bij Skippy die het toch echt niet leuk vindt. Ik ga op de grond zitten op m'n knieën en schuif de kat dan tussen mijn benen met de kop naar voren. Als ze weg willen, kruipen ze namelijk naar achter en dat kan dan niet. Dan pak ik een pootje en knip de nagels. Skippy wil nog wel eens jammeren, maar daar trek ik me niks van aan ;-) Als het klaar is beloon ik altijd met een favoriet snoepje. Dat weten ze ook inmiddels. Je kunt in het begin ook belonen na elke nagel als dat bij Bella beter werkt.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Kattebeest »

Zie al jaren de nagels van de achterpootjes als hij gewoon door huis loopt. Van de voorpootjes niet, zijn mooi verpakt :grin: .

Geluid van het tikken vind ik heerlijk geruststellend. Tik, tik tik, hij is binnen en in de huiskamer.

Kan me voorstellen dat het mechanisme van intrekken van nagels anders werkt bij voorpootjes dan bij achterpootjes. De nagels van de voorpootjes zijn vlijmscherp en worden regelmatig bijgehouden. Door met zijn nog aanwezige tandjes de vliesjes er vanaf te trekken of ze te scherpen aan boomschors, krabplank of oude stoel. Die van de achterpootjes worden hier niet bijgehouden.
Voorpootjes zijn instrument om mee te jagen, achterpootjes om vaart te maken en mee af te zetten.
Mag meer aan de achtervoetjes zitten dan aan de voorvoetjes en snap dat ook. Voorpootjes zijn niet alleen om te jagen maar ook om deurtjes mee open te maken, te spelen, etc. Voor het fijngevoelige werk dus....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Jantina »

Dat klinkt inderdaad logisch Nancy. Nagels zien er natuurlijk ook anders uit, steviger en sterker dan de voornagels...

De manier die jij beschrijft pas ik ook altijd toe voor pillen toedienen, ze kan nergens heen dan. Maar ben er zelf onzeker over en dat zal ze merken.
Zal ervaring zijn ook en dat mis ik nog helaas.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Cerna

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Cerna »

Ik knip ook meestal de nagels. Heb het in het verleden nooit gedaan, maar wanneer je er eenmaal aan begint, moet je het blijven doen is mijn ervaring alsof de nagels er sneller van gaan groeien (??).
Ik heb vloerbedekking en wanneer een kat voortdurend haakt is dat niet leuk voor de kat en de vloerbedekking wordt er ook zo pluizig van.

Ik gebruik altijd een nagelknippertje en dat gaat prima, zelfs bij Cerná bij wie de nagels steeds dikker worden (en zijn ook zwart dus bij haar knip ik nooit zoveel af en doe het dan wat vaker).
Ik leg de kat altijd als een baby op de rug op mijn linkerarm en kan dan met de linkerhand de poot vasthouden en met rechts knippen. Zelfs Amber die dus niets wil wat haar opgedrongen wordt, vindt dit prima. Maar niet iedere kat houdt ervan om op de rug te liggen.
Gebruikersavatar
Spookie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jul 2014 21:19

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Spookie »

Hoi Jantina,dit is zeker niet raar integendeel juist ingroeiende nagels willen ze graag voorkomen.In de extremere gevallen gebeurd het zelfs onder narcose.Als je ze van jongs af aan knipt is dat het best omdat ze het normaal vinden ,ga je bij een kat de nagels knippen opeens na 10 jaar dan zullen ze het niet op prijs stellen over het algemeen ;-) Hier heb ik dat ook bij een kat van 18 jaar altijd op pad geweest maar ligt nu liever op een rustig plaatsje in de tuin of het huis,die kan ik niet zomaar even oppakken en de nagels ervan knippen dat word een heel gevecht dus doe er af en toe 1tje als hij ligt te pitten en zo kom je er ook geduld is hierbij een schone zaak.Als je niet niet goed kan zien tot waar je kan knippen dan maar iets minder kort beter iets dan niets althans dat lijkt mij .Wat ik zelf het prettigst vind knippen is de poes op schoot op de rug en dan met 1 hand de pootjes beet pakken licht knijpen zodat de nagel goed zichtbaar word en zodoende kun je heel nauwkeurig knippen (simpel knippertje) mits je de poes van jongs af aan zo getraind hebt of als het gewoon een heel makkelijk beestje is uitzichzelf. Succes !
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Mickey_Mouse »

Knip sinds een jaartje, anderhalf zelf de nagels.
Eerste keer emt ons oudje van toen 14 naar de dierenarts gegaan, ze hebben het voorgedaan en uitgelegd. Daarna ben ik het zelf gaan doen. Mevrouw doet het zelf niet meer verzorgen. Ze groeien rond richting het kussentje. Tikken is een teken hier dat ze gedaan moet worden.

Ook haar zoon knip ik af en toe. Zijn nagels zijn een stuk steviger, groeien rechter vooruit maar slijten niet.

Ik gebruik wel een speciaal schaartje er voor.
Nooit geen problemen gehad...Ja laatst 1 keer met 1 poot. De poot vastpakken leverde zoveel gekerm op. Hij moet daar haast wel pijn gehad hebben, niks te zien alleen en hij liep niet kreupel.
Nu is dat weer over
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Euforia »

Ik heb gezien dat Nanou haar ene nagel helemaal rond is, en er een verdikking bij zit... Eigenlijk had ik dit aan de dierenarts gevraagd toen ik haar liet steriliseren, maar die is dit blijkbaar vergeten..
Er zat een korstje rond, dit heb ik gisteren zonder problemen kunnen weghalen, maar haar nageltje zit echt in haar huid :(
Kan ik dit zelf knippen met behulp van zo'n schaartje of laat ik dit best verwijderen door de dierenarts ?
Ze heeft er geen last van als ik er aan kom, en ze laat ook veel toe op dit vlak..
Ik heb wel nog nooit zelf aan m'n katten hun nagels gewerkt..
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door BloemTetsu »

Ik zou naar de da gaan. Ducky* had hier ook een keer last van. Tot die tijd knipte we nooit nagels, daarna moesten we wel.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Dinky »

Ik zou er ook mee naar een dierenarts gaan om die er naar te laten kijken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie