Voeding en overgewicht blaasgruiskater icm nieuwe kitten

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Voeding en overgewicht blaasgruiskater icm nieuwe kitten

Bericht door Iza »

Hoi!

Ik heb een aantal vragen betreffende de voeding van mijn kater en mijn nieuwe kitten.
Voor beide katten heb ik in huis: Brokjes, natvoer, kattenmelk en catisfation snoepjes.
Ik kan uiteraard wat info vinden achterop de verpakkingen. Maar ik geef de katten graag wat variatie en niet alle info houdt rekening met "bij-gerechten" haha :lol: .

Kitten:
Royal canin kitten brokjes. Hoe vaak en hoeveel moet ik geven? Hij is 9,5 weken.
Wat is een goede verhouding met natvoer, melk en snoepjes? Ik houd er van mijn katten te verwennen, maar het moet in balans zijn. Heeft iemand advies betreffende verhoudingen en tijdstippen voor een kitten? En hoe zal ik dat oppakken als ik over een maand stage ga lopen en niet 4-6x per dag kan voeden?



Volwassen kat:
(recente) Blaasgruis kater. Krijgt op dit moment nog startvoer; Hills prescription diet C/D.
Hij doet het daar erg goed op icm met sheba vlees en catisfaction snoepjes. Ik meng op warme dagen (of als me op valt dat hij weinig drinkt) kattenmelk met water op aanraden van de dierenarts.
Deze lieverd is echter wel dik. Twee maanden geleden woog meneer 5.6kg. Inmiddels is hij 0.3 aangekomen en wil ik hem weer op een werkelijk gezond gewicht hebben. Ik hoop dat kitten straks zal helpen dmv nog meer activiteit, maar zijn voeding moet ook anders.

Hij eet ongeveer 1/3 tot 1/2e zakje sheba vlees per dag. Daarnaast staan er altijd brokjes klaar. Effectief eet hij hiervan 1.5 tot 2 borrelglaasjes per dag. Hoe veel snoepjes hij krijgt weet ik niet precies. Is zijn standaard dieet al reden om dik te worden? Of zal het aan de snoepjes liggen? Heeft iemand advies betreffende hoeveelheid en tijdstippen?



Algemeen:
Dan heb ik nog 1 algemene vraag. Kitten mag Bunkers brokken niet hebben (slecht voor kittens). Bunker is het gewend om altijd brokken te hebben staan. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan veranderen/oplossen? Is het mogelijk om bijvoorbeeld beiden uiteindelijk 2x per dag brokjes te voeren uit een eigen bakje, en wat ze overlaten weg te halen? Ik zou eventueel het natvoer wél kunnen laten staan als ik stage loop.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Voeding en overgewicht blaasgruiskater icm nieuwe kitten

Bericht door Nikki2309 »

Je zegt dat je kater blaasgruis heeft, nu heb ik ook een kater die ongeveer 6 weken terug blaasgruis verstopping had. Alleen kreeg ik te horen van de dierenarts dat natvoer ook speciaal voer moet zijn en kattensnoepjes niet mogen. Ik geef de kater zelf Royal Canin urinary sd en dan zowel de brokken als het natvoer daarvan.
Ook ik verwen mijn katten graag dus heb via trovet een proefverpakking brokjes aangevraagd ook weer speciaal voor blaasgruis kat en dit krijgt mijn kater als snoepje.

Ik heb trouwens ook gemerkt dat mijn kater aan het komen is op zijn speciale dieet. Zou dus ook met de dieetbrokken te maken kunnen hebben
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Voeding en overgewicht blaasgruiskater icm nieuwe kitten

Bericht door Iza »

Mijn dierenarts raadde me royal canin voor blaasgruis af. Geen idee waarom. Natvoer mag van haar wel omdat hij daarbij sowieso genoeg vocht binnen krijgt. Hij had geen heel ernstige verstopping. Wellicht vandaar? Die snoepjes die je noemt heb ik ook gekocht. Hij draait zijn neus er voor om :-( .
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Voeding en overgewicht blaasgruiskater icm nieuwe kitten

Bericht door Nikki2309 »

Zoals ik geleerd heb van zowel de da als hier op het forum is om streng te zijn met voeding zeker totdat de blaasgruis helemaal opgelost is en de urine schoon. Maar dat laat ik dan even over aan degene op het forum met meer ervaring.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Voeding en overgewicht blaasgruiskater icm nieuwe kitten

Bericht door Iza »

Als ik met die kleine heen ga voor prikjes zal ik Bunkers situatie ook even bespreken. Bedankt voor je advies :) .
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voeding en overgewicht blaasgruiskater icm nieuwe kitten

Bericht door Dinky »

Ik raad je ook aan om dit topic rustig door te lezen ;-) http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Voeding en overgewicht blaasgruiskater icm nieuwe kitten

Bericht door Iza »

He verdorie. Net een plasje gevonden op vriends tas. Ook was er weer een plantenbak uitgegraven. Bunker heeft weer last van blaasgruis. Ik was er al bang voor want hij had zich een paar keer perongeluk te goed gedaan aan Sjaars kittenbrokken. Ik ben direct naar de dierenwinkel gerend voor Prins Vitalcare STRUVITE. Tijdelijk voer speciaal om de kristallen weer op te lossen.

Bunker maar goed in de gaten houden. Hoop dat zijn urine weer snel verzuurd. Hij zat gelukkig net al lekker te eten van zijn "nieuwe" brokken. Na zijn castratie mag Sjaars van de DA Bunkers standaard brokken mee eten. Zal me flink veel stress schelen. Ik baal zo verschrikkelijk :( .
Plaats reactie