Gedragsverandering moederpoes?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door starr »

Hoi allemaal.

Ik had even een vraagje.
Op dit moment heb ik vijf pleegkittens in huis van nu 5 weekjes oud, samen met hun moeder (leeftijd is nog niet geschat van haar omdat ik haar vrijwel gelijk uit het asiel heb meegenomen naar huis). Ik denk dat ze nog een vrij jonge moeder is.

Als ik de moeder nu moet omschrijven, is dat eigenlijk alleen maar positief.Ze is een hele goede mama voor haar kittens, en naar mensen toe is ze ook erg lief.
Ze is rustig van gedrag, wel oplettend mbt de kittens, maar niet angstig.
Ze kroelt graag en is verder gewoon heel makkelijk.

Nu hoorde ik laatst dat het gedrag van een moederpoes kan veranderen als de kittens eenmaal klaar zijn om te vertrekken, ivm de hormonen van de moeder.
Ik begreep dat ze dan ineens bijv gemeen zou kunnen worden?
Weet iemand daar iets van?
Zou dat dan een tijdelijke verandering zijn? Of zou dit gedrag, wat ze nu laat zien, haar ware aard zijn?
Ik kan me haast niet voorstellen namelijk dat ze over een paar weken ineens heel gemeen wordt tegenover anderen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door Adriana »

'gemeen' is een mensenwoord. in de natuur is het zo dat hormonen bij een open poes op een moment weer gaan opspelen en ze kan dan ook weer gedekt worden.
zodra de kleintjes op eigen pootjes kunnen staan moeten ze het verder zelf gaan opknappen. dat is in de natuur nou eenmaal zo en zal de moederpoes ze duidelijk maken dat ze niet meer te drinken krijgen en ze missch ook uit haar omgeving wegjagen.
dat pleit er dus ook voor om zodra het mogelijk is de moederpoes te laten castreren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6826
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door Dinky »

Ik heb wel eens berichten op het forum voorbij zien komen van iemand die dan kitten wilde houden uit nestje maar moeder het er niet mee eens was omdat deze op eigen benen moest staan. Ook gehoord bij oud-collega.
Maar het gaat dan om de situatie dat eigen kitten in de natuur op eigen poten moet gaan staan en verder geen agressie naar mensen toe naar mijn weten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door starr »

Nee, maar ik bedoel zeg maar..Ik denk er over om 1 kitten en misschien de moederpoes ook te houden.
Maar ik vroeg mij dus af, dat als de andere kittens eenmaal weg zijn, en ik de moederpoes heb laten helpen, of ze dan een heel andere kat kan worden?
Dat ze dan ineens niet meer lief is en zo?
Ik weet dat dat niet te voorspellen is, maar ik vroeg me dus af hoe dat zit. Of dit haar echte karaktertje is, of dat ze straks ineens een heel afstandelijke poes wordt.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door Cari »

Haar karakter verandert niet, een aanhankelijke poes wordt niet zomaar een afstandelijk 'kreng'. Op het moment dat ze krols is, kan ze heel ander gedrag vertonen, maar dat is niet wat je bedoelt.
Of ze haar kitten leuk zal blijven vinden, is moeilijk te voorspellen. Moederpoezen kunnen daar enorm in verschillen. Je zal haar goed moeten observeren en ontdekken of ze misschien met een bepaald kitten een hechtere band heeft en die dan nemen.
Ik zou haar zo snel mogelijk laten castreren, dat zou je volgende week al kunnen doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door starr »

Bedankt voor de reactie ;)!
De kittens drinken nog bij mama dus ik laat haar nu nog niet helpen. Zodra dat kan laat ik het gelijk doen!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door Brittenbolletje »

Mama poes kan gewoon geholpen worden ook al drinken er kittens. dat stopt niet de melk productie, maar zou wel handiger zijn als de kittens wat zelfstandiger al kunnen happen/eten. hier ene poes laten helpen meteen na bevalling. Geen problemen ondervonden.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door nellebel »

is dat dan niet pijnlijk aan de wond als de kittens staan te trappelen en te zuigen? ik zou ook eerder denken dan nog even te wachten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door Brittenbolletje »

Nee, moederpoes staat wel op pijnstilling (1 die geen kwaad kan voor eventuele kittens) maar hier niks ondervonden. 1 poes gehad die 2 keer keizersnede had ondergaan (zelfde hechtingen) ook geen probleem gehad. Of ik heb gewoon met dit dan geluk gehad??
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou wachten tot ze klaar is met zogen. Ze loopt toch niet los op straat? En er is toch geen geslachtsrijpe kater in huis?

Dan zie ik het voordeel er niet van in haar nu al te laten castreren. Is zowel voor haar als voor de kittens nadelig dit nu al te doen.

De kittens krijgen de narcose en pijnstilling binnen via moedermelk. En je loopt een risico dat ze na de operatie niet meer wil zogen. Kijk als het gaat om een loslopende zwerfpoes, dan heb je geen andere keuze, maar in dit geval wel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door Cari »

De kittens zijn nu 6 weken, dus het zogen wordt al minder. Je weet niet hoe snel de kittens een thuis vinden en als ze ouder zijn en nog willen zogen, wordt dit pijnlijker voor mams. Het voordeel vind ik zelf dat het dan maar achter de rug is en je rustig kan kijken hoe de relatie tussen haar en haar kleintjes zich ontwikkelt. Ik heb 't zelf ook een paar keer laten doen en dan hing 't grut in no time weer aan haar tepels, zonder enig teken van pijn van mams. Mams kan ook zo weer krols worden en dan zie je ook niet haar normale gedrag, wat de beslissing om 1 van haar kittens wel of niet te houden, ook weer lastiger maakt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door starr »

Nee, ze loopt niet los op straat en ook geen geslachtsrijpe katers .
De kittens eten nu voornamelijk zelfstandig, maar echter ook nog steeds bij mama. Vooral 1 kitten heeft nog wat moeite met de overgang naar vast voedsel, en drinkt met name nog bij mama.
Daarom lijkt het me ook niet handig moederpoes nu onder narcose te brengen, weg te halen van de kittens, zorgt voor zowel moederpoes als de kleintjes weer voor stress, ook nadien ivm de wond..

Maar @Cari, wat bedoel je precies met de laatste zin?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door Cari »

Ik bedoel daarmee dat de poes, terwijl ze nog zoogt, weer krols kan worden. Als ze krols is, wordt haar gedrag volledig beheerst door hormonen en is ze meer op zoek naar een kater die haar dekken wil, dan dat ze oog en tijd heeft voor haar kittens. Ik heb dat hier ook een keer gehad met een poesje dat haar uiterste best deed en zich zo verleidelijk mogelijk aanbood aan mijn gecastreerde reutje, die zich hier geen raad mee wist :lol: . Een krolse poes heeft een andere kijk op de wereld en de dieren om haar heen dan normaal en dan krijg je dus een vertekend beeld van de relatie tussen poes en kitten. De kans dat dit zal gebeuren, is echter heel klein en dus kan je inderdaad misschien beter even wachten, maar ik zou het wel over een week of 2 à 3 doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door starr »

Ja , dan zal dat ook zeker gebeuren tegen die tijd!
Volgende week moeten de kittens voor hun eerste entingen en moederpoes ook. Dus dan zal ik met de DA afspreken voor een sterilisatie.

Maar, het is dus niet zo dat ik nu een heel andere moederpoes zie qua karakter, dan als de kittens weg zijn?
Ze heeft nog steeds oog voor haar kittens en verzorgt ze goed, al heeft ze inderdaad ook steeds wat meer interesse in de omgeving enz, maar dat is logisch, de kittens zijn nu veel minder afhankelijk van haar dan een paar weken geleden.
Ze neemt er echter geen afstand van en ze mogen eigenlijk alles van haar. Zelfs als ze wil gaan tukken en de kindertjes willen nog even met mama's staart spelen, vindt ze dat prima.
Het is zo'n lieverd dat ik er over denk om haar te houden. Maar ik snap dat hormonen verhaal niet zo. Dan ben ik bang dat ze straks, als de kleintjes weg zijn, en ze is geholpen en heeft geen last meer van die hormonen, dat ze dan een heel ander karakter krijgt, in negatieve zin. Maar die kans is dus minimaal?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gedragsverandering moederpoes?

Bericht door castratenkoor »

Normaal gesproken hoef je daar echt niet bang voor te zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie