Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Vraag terug: heeft Gizmo altijd die eetgewoonte gehad of is het iets van de laatste tijd?

Kasper is tot nu toe een goede eter geweest. Sinds hij 's ochtends ook wat natvoer krijgt kan ik in het weekend nauwelijks uitslapen (pootjes op volle blaas, 5,5 kilo midden op me, op mijn borst staan en zacht miauwen en mij als springplank gebruiken om op het kastje naast het bed te komen....). Blijf zo goed als het kan gewoon liggen en hij krijgt ook nog eens een knuffel-sessie want je moet je 'oudje' koesteren :grin: .

Herken het eetgedrag van Gizmo dus niet. Voordat Kas 's ochtends natvoer kreeg at hij regelmatig hapjes van de brokken 's ochtends. Die heeft hij ongelimiteerd tot zijn beschikking.

Zit met een ander dreigend probleempje. Sinds hij 's ochtends een kleine portie natvoer eet, eet hij geen brokken in de ochtend en drinkt minder. Denk ik, want plasjes zijn sindsdien ineens veel minder groot. Hoor het plasje in de bak klateren dus dat zit wel goed. Maar poepen lijkt minder. Van de week had hij 2 dagen overgeslagen :shock: , ging op een gegeven ogenblik naar de bak en na 10x persen een kleine keutel. Gelukkig dezelfde avond weer een normale portie maar zit me niet lekker.

Hij krijgt nu een 3 daagse kuur lax-a-past want vorige week zag ik in een gebroken drolletje behoorlijk wat haar zitten. Even uitproberen waar het probleem zit.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Gizmo at nooit brokjes, en wanneer hij ze at zag ik dat nooit dus eigenlijk geen idee.
Hij is wel heel erg bang, het is gewoon vermoeiend. Hij viel net de hond aan en blies terwijl er absoluut niks aan de hand was. Hij vertoond de laatste tijd echt heel erg bang gedrag en ik weet niet meer hoe ik dit tegen kan gaan.
Hij kruipt in elkaar alsof hij elke dag zwaar mishandeld word, ook voor mij is hij dan doodsbang. En nu dus ook voor Misty (zijn pleegmama) en de hond.
Ik vraag me echt af waarom want hij vertoond absoluut geen pijn, hij eet gewoon goed, kotst niet. Behalve dus dat bange 's avonds.
En het is de ene keer erger dan de andere. Maar dat hij de hond gaat slaan zonder reden.. Zucht :( Ik ben dan vooral bang dat de hond of Misty het ooit niet meer pikt :pdtstr:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Krijgt Gizmo ook medicatie, bijvoorbeeld fortekor?
Kasper is sinds hij het krijgt (1/2 tabletje) een stuk alerter/schrikachtiger. Kan ook van mij schrikken als ik achter hem sta terwijl hij geconcentreerd ergens naar zit te kijken. Ook al praat ik tegen hem en dus mijn aanwezigheid aankondig.

Hij had erg lage bloeddruk in maart dit jaar. Is bijgetrokken door o.a. fortekor.
Is bij Gizmo ooit de bloeddruk gemeten (voor zover dat gaat bij een kat bij de da)?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Bloeddruk meten is bij een beginnend nierpatiëntje wel een goed idee. Voor hetzelfde geld is de bloeddruk veel te hoog (zoals bij mijn poes) en daar kunnen ze uiteindelijk ook blind van worden. Kun je aan Gizmo iets zien wat betreft zijn zichtvermogen? (Normaal zie je het niet omdat een kat het heel goed kan verbergen maar als je er op gaat letten kun je het wel aan kleine dingetjes zien)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nee zijn bloeddruk is niet gemeten, dat word volgende maand gedaan. Hij krijgt ook (nog) geen medicijnen. Gizmo is wel heel rustig hoor bij de DA, ligt gewoon in het mandje en kijkt een beetje rond.
En nee, zijn zicht is wel goed volgens mij.. Hij volgt nog steeds gewoon een laser, kijkt ook altijd gewoon naar waar het geluid is. Merk niet dat hij niks ziet..
Maar ik hoop eigenlijk ook dat dat het is. Dat als het het verlaagd hij minder bang is. Maar als hij van fortekor nóg banger word dan word zijn leven er niet leuker op..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Ik zou even moeten nazoeken hoe het zit met fortekor. Kasper had een lage bloeddruk en ondertemperatuur en dat is door fortekor bijgetrokken. Bloeddruk verhogend zou je dan zeggen.

Bij Bowy van Rik liep het anders, zij werd (dacht ik) juist sloom van fortekor.

Edit: zit er naast want Kasper had juist hoge bloeddruk, is gezakt door fortekor. Op een of andere manier zit in mijn hoofd ondertemperatuur = lage bloeddruk....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Gizmo is best warm. Ik twijfel nu om van de week nog even naar mijn oude DA te gaan om ALLEEN bloeddruk te meten.. Nieuwe bloedtesten wil ik gaan doen als ik verhuisd ben (over een maand).
Heb trouwens net getest, Giz volgt mijn vinger gewoon van links naar rechts en naar beneden. Naar boven weigert hij en zodra ik mijn vinger naar beneden doe volgt hij hem weer. Dus ik denk niet dat hij slechter ziet..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Featherr schreef:En nee, zijn zicht is wel goed volgens mij.. Hij volgt nog steeds gewoon een laser, kijkt ook altijd gewoon naar waar het geluid is. Merk niet dat hij niks ziet..
Het kijken naar geluid blijven ze doen. Ook als ze blind zijn. Je merkt het ook maar aan hele kleine dingetjes (een kat kan slecht zicht vreselijk goed verbergen, pas als ze helemaal blind zijn zie je het goed). Maar als hij het laserlampje nog op afstand kan volgen is het goed. Bowy ziet het laser-lampje niet meer tot het nét voor haar neus is en daar raakt ze dan van in paniek. Dus zij ziet alleen nog schaduwen. De DA zal overigens ook de ogen wel onderzoeken om te zien of het netvlies los aan het laten is. (Tenminste dat mag ik aannemen bij een bloeddrukmeting want dat heeft ie in een minuut gezien)
Kattebeest schreef:Bloeddruk verhogend zou je dan zeggen.
Bij Bowy van Rik liep het anders, zij werd (dacht ik) juist sloom van fortekor.
Ik dacht dat Fortekor ook als bloeddruk verlagend bekend stond. Bowy krijgt er nog een dubbele dosis Amlodipine bovenop. (Sinds 1,5 maand overigens Semintra ipv Fortekor) Het is niet echt dat ze sloom is maar ze slaapt erg veel en heel erg vast (en voorheen niet). Ik denk dat dit toch meer met de attack/tia te maken heeft gehad dan met de medicijnen (omdat ze nu niet meer op Fortekor zit, of het moet de amlodipine zijn). Ze heeft dus in haar hersenen een behoorlijke tik gehad (ook op haar evenwicht dat toen helemaal van slag was en nu gelukkig wel hersteld is). Dan zie je je kat in één keer -tig jaar ouder worden :(
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Ik dacht dat Fortekor ook als bloeddruk verlagend bekend stond.
Ja Rik, je hebt helemaal gelijk. Was mijn hersens even kwijt ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Gizmo zat net op de bank en richtte het laserlampje op de muur daar tegenover, zo'n 4 meter.. En meneer spurtte erop af en vloog tegen de muur aan grijpend naar het lampje :lol:
Met zijn zicht is niks mis. En nu net loopt de hond weer naar de bank en Giz springt meteen op de leuning, doodsbang. Nou is mijn hond een echte goedsul en doet ze echt niks. Dus ik snap het echt niet hoor. Nu springt die naast de hond en staat rustig te kijken.
Het lijkt net alsof hij gewoon schrikt van ze en dan bang is dat ze wat doen.

Klinkt heel stom maar ik hoor regelmatig dingen in huis, een kat van de wasmachine afspringen (waar 't eten staat) terwijl ze alle twee op de bank liggen :roll:
Ik weet echt dat het stom klinkt maar als ik het hoor, misschien ziet hij het dan. Ik hoop dat hij in het nieuwe huis wat minder bang wordt.. Zo niet dan toch maar medicijnen als het echt zo erg blijft, lijkt me gewoon ook niet fijn voor hem.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Er zijn voedingssupplementen voor oudere katten, kijk maar even bij medpets. Kijk ook even op de website van huisdierendokter (op basis van chinese kruiden).

Heb je al een valeriaankussentje of druppels geprobeerd (die laatste op een doekje en in de kamer wapperen)? En anders een feliway verdamper proberen. Misschien dat hij er rustiger van wordt.

Weet niet hoe jullie band is maar het kan ook zijn dat hij op jouw (gespannen-denk dan aan geluiden in huis) reactie reageert.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Gizmo ligt 24/7 bij me. Ik heb ooit 1x feliway gebruikt en toen werd hij heel vervelend. Minnie en Misty hadden gevochten en toen raadde de DA aan om feliway te gebruiken. Toen begon Gizmo echt heel vervelend gedrag te vertonen tegenover Minnie. Dus ik heb niet zo heel veel vertrouwen daarin.
Hoe bedoel je voedingssupplementen, waar moet ik dan over na denken? Voor wat?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Dacht hier aan: http://www.medpets.nl/cholodin/

Zelf geen ervaring mee maar Maaike wel en had wat moeite met de juiste dosering meen ik.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hmm, ik dacht er ook aan om als hij zo blijft misschien ook contact op te nemen met Atjo Westerhuis? Hij is toch wel redelijk goeie homeodierenarts.
Maar eerst even kijken of medicijnen voor zijn nieren helpen, misschien voelt die z'n eigen toch niet helemaal lekker en is dat het gewoon..
Ik onthoud dit in ieder geval wel, wie weet helpt het :grin:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Vraagje aan jullie. Ik twijfel een beetje en heb twee vraagjes aan jullie.
Ten eerste eet Gizmo bijna geen natvoer meer, verder dan een paar likjes komt hij niet. Als hij op een goede dag zo'n 40 gram eet (normaal 10-20 gram.. en de laatste tijd dus alleen die likjes!)
Hij eet wel rond de 30 tot 45 gram per dag. Soms wat minder, maar ach. (hij zou tussen de 40-50 moeten)
Maar is het nou zo erg dat hij geen blikvoer meer eet? Ik denk dat hij misschien 5 gram brokjes at (als die dat al at) en de rest dan aanvulde met blikvoer en nu hij dus zoveel brokjes eet dat hij 'vol' zit.
Maar nu vraag ik me dus af of dit eigenlijk erg is. Ik zie hem veel drinken, hij vind de fontein echt leuk en Misty ook.

En ik ga binnenkort verhuizen naar Spijkenisse. Daar was vorig jaar een epidemie van kattenziekte en er lopen heel veel katten buiten.
Vorig jaar zijn alle dieren geënt en ik wilde ze dit jaar eigenlijk weer inenten omdat ik niet wil dat ze ziek worden, maar nu Giz het aan z'n nieren heeft lees ik eigenlijk overal dat het beter is om ze niet meer te enten.
Dilemma!!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie