Kattengras en gedrag kater

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Loesloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2014 06:20

Kattengras en gedrag kater

Bericht door Loesloes »

Goeiemorgen poezevrienden,

Heb een vraag over kattengras. Ik heb een prachtige lieve kater van 14 en woont binnenshuis. Zo'n 5 keer per jaar heeft hij erge laat van zijn buikje nadat hij een haarbal heeft uitgespuugd. Hij doet dan zo vreemd, ws van buikpijn, hij loopt mij achterna met een enorme klagelijke miauw en is dan bied te houden, zoekt het hele huis door naar iets wat maar groen is. Op dat moment weet ik al wat er is en als ik het thuis heb krijgt hij gelijk kattengras waar hij als een leeuw op afkomt. Eet dan een tijdje wat sprieten op en na een uurtje ligt meneer weer ontspannen op bed, bank of welk favoriet plekje dan ook. Nu gebeurd dat ook wel eens in de nacht en dan komt hij bij mij, trekt aan mijn haren, gaat bovenop mij liggen en is onrustig. Dan weet ik al hoelaat het is, ga dan met zaklamp en al naar buiten om wat gras te plukken achter mijn berging. Spoel dat af en hij eet dat op en is daarna weer als vanouds. Maar eigenlijk ben ik niet zo dol op dat gras omdat je niet weet wat er mee is gebeurd en is ook vrij stug.

Mijn vraag is , kan je kleine porties geknipt kattengras in de vriezer doen zodat ik altijd wat achter de hand heb? En herkennen jullie dat gedrag als hij buikpijn heeft en daardoor heel veel en hard loopt te miauwen en bij mij er alles aandoet om aandacht te vragen, desnoods met kleine beetjes in mijn neus.

Zou mooi zijn als ik gras achter de hand zou hebben altijd.

Groetjes, Loes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattengras en gedrag kater

Bericht door castratenkoor »

Waarom zorg je niet dat er gewoon altijd gras voor hem staat. B.v. tarwegras, dat is makkelijk zelf te kweken en als er altijd een potje voor hem staat kan hij altijd wat grazen.

Even de zoekfunctie gebruiken dan vind je meerdere topic over tarwegras, ook hoe het zelf te kweken.

Gras in de vriezer zou ik persoonlijk niet doen, dan is het slap als je het ontdooit en lang zo aantrekkelijk niet voor hem.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kattengras en gedrag kater

Bericht door Dinky »

Wat is er op tegen om altijd potje tarwegras te hebben staan?http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ras+kweken

In bovenstaande topic staat hoe je het zelf kan laten groeien ;-)
Zelf doe ik al meer dan jaar met zakje zaadjes van de peuleschil dat mij 1,70 heeft gekost dus aan de prijs hoeft het niet te liggen ;-)
Laatst gewijzigd door Dinky op 23 aug 2014 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kattengras en gedrag kater

Bericht door Kattebeest »

Behalve zelf tarwegras kweken zou je de kater preventief 1x in de week een likje lax-a-past kunnen geven om buikpijn vanwege haarballen te voorkomen.

Het is een voedingssupplement op basis van maltsiroop en zorgt ervoor dat haren gemakkelijker via de darmen uitgescheiden worden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattengras en gedrag kater

Bericht door Adriana »

Dinky schreef:Wat is er op tegen om altijd potje tarwegras te hebben staan?http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ras+kweken
;-) k denk dat deze link beter werkt
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... n&start=30
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kattengras en gedrag kater

Bericht door Dinky »

Ja, kreeg hem op tablet inderdaad niet als werkende link ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Loesloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2014 06:20

Re: Kattengras en gedrag kater

Bericht door Loesloes »

Wat een goede reacties, dank julliewel. Ik zal de link zo even lezen maar stel ik laat altijd gras staan spugen jullie katten dan niet overal telkens na eten van gras?.
Als ik hem soms gras geef spuugt hij daarna niet altijd maar toch soms wel. Ik heb vandaag bij intratuin vers gras gehaald en daar zit heeft hij al lekker wat van gesnoept. Maar jullie adviseren dus altijd het te laten staan.

Verder krijgt hij elke avond ongeveer 10 snoepjes anti hairball van de wiskass. Die pasta lust hij niet. Verder heeft hij nooit zoveel haarballen, denk toch ook dat die snoepjes helpen en ik borstel hem drie keer per week ondanks hij niet echt lang haar heeft. Hij is een tijgerkat.

Ik ga die link eens doorlezen.
Bedankt voor jullie antwoord en advies.

Loes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kattengras en gedrag kater

Bericht door Dinky »

Hier staat het dus altijd en wordt dagelijks van gegeten/aan gesabbeld.
Vind hier zelden braaksel, gemiddeld misschien 2 keer per jaar en zijn dan meestal nog onverteerde brokjes. Laatst voor het eerst een haarbal gevonden terwijl ze hier al meer dan 2 jaar woont ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Loesloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2014 06:20

Re: Kattengras en gedrag kater

Bericht door Loesloes »

Ooh dat klinkt toch goed. Ik ga hem dan ook maar eens elke dag gras aanbieden, eet hij niet prima maar dan staat het ver wel. Wel ga ik kijken om het inderdaad zelf te zaaien want elke keer vers gras halen in winkel is niet te doen.

Hopelijk is mijn vriendje er blij mee ipv af en toe per jaar een keer gras en dan ook nog als ik zie dat hij er enorme behoefte aan heeft. Hij zal het wel waarderen hoop ik . ;-)
Plaats reactie