Rangorde gedrag? Kat vs kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Bentley-R
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2013 18:08

Rangorde gedrag? Kat vs kitten

Bericht door Bentley-R »

Ik heb sinds 2 weken een kitten (poes) van nu 10 weken in huis, tevens had ik al een kater van 2 jaar en 8 maanden (gecastreerd bij 6 maanden).

Ik heb haar gelijk in de woonkamer gelaten en dat gaat prima. Ze kunnen samen eten, slapen en drinken maar... spelen is een probleem.

Ondanks al mijn pogingen om hem samen met haar te laten spelen, lukt dit niet. Hij focust zich volledig op haar en probeert op haar te gaan zitten om haar vervolgens te likken en te bijten en soms jaagt hij haar het hele appartement door om dit voor elkaar te krijgen.

Ik heb her en der gelezen dat dit rangorde gedrag is en dat je dit moet laten gaan (doe ik dus ook). Alleen nergens staat hoe lang dit duurt? :???: Ervaringen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Rangorde gedrag? Kat vs kitten

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ook een kitten van 10 weken in huis. Kijk maar eens in mijn album hoe dat er aan toe gaat. Als ik je post zo lees dan denk ik dat je ze meer hun gang moet laten gaan. Het gaat er ook hier best wel eens lomp aan toe. Het verschil in formaat is groot. Maar zo'n kitten kan echt wel wat hebben.

Heeft niks met rangorde te maken, daar is een kitten van 10 weken te jong voor. dat kan met een maand of 8 wel beginnen mee te spelen.

Je moet het meer zien als aftasten. De volwassen kat moet leren om te gaan met zo'n kleintje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Bentley-R
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2013 18:08

Re: Rangorde gedrag? Kat vs kitten

Bericht door Bentley-R »

Als je op internet kijkt, hebben ze het toch over dominantie / rangorde met het gedrag dat hij vertoont... :icon_shifty:

Zij wil wel graag "normaal" spelen en is er gelukkig ook niet bang door geworden maar hij moet en zal elke x bovenop haar zitten en dan likken, bijten / trappelen met zijn achterpoten.

Edit: ik vind nu n filmpje via dit forum: https://www.youtube.com/watch?v=IMCs7q3 ... ata_player dit is precies wat Bentley (kater) ook doet bij Vesper (kitten).
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Rangorde gedrag? Kat vs kitten

Bericht door Cari »

Men heeft het nogal vaak over rangorde/dominantie, maar vaak slaat het nergens op. Zolang Vesper niet bang wordt voor Bentley en hij verstop plekjes heeft waar Bentley niet bij kan, zal 't allemaal wel los lopen. Het klinkt vaak erger dan het is, lompe broer kent gewoon zijn kracht niet ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Rangorde gedrag? Kat vs kitten

Bericht door castratenkoor »

Precies, gaat hier net zo. En het volgende moment liggen ze weer samen te kleffen. Als Teske niet meer wil, heeft hij genoeg plekken waar hij onder en achter kan, terwijl Luuk daar te groot voor is. Grote kat laat echt wel los als de kleine piept. Gewoon zelf in- en uitademen en relaxen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Rangorde gedrag? Kat vs kitten

Bericht door Nikki2309 »

Dat gaat hier ook zo met een kater en poes van dezelfde leeftijd. Broer en zus. Max springt dan zo op Bella, maar zij slaat net zo hard terug en daagt hem uit.
Using Tapatalk
Plaats reactie