Kat wil niet eten en drinken.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Dikkie Dik »

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie mij advies willen en kunnen geven.
Ik post dit eigenlijk namens mijn schoonouders, zei hebben een gecastreerde kater van 15 jaar.
Hij wil sinds woensdag niet eten of drinken en is al anderhalve kilo afgevallen.. Gisteren zijn ze met hem naar de dierenarts geweest en heeft hij bloedonderzoek gehad, dit was allemaal goed. De dierenarts heeft in zijn bek gekeken en zijn buik gevoeld en kon niets vinden. Omdat hij niet drinkt heeft hij vocht toegediend gekregen. Hij heeft ook koorts.
Heeft iemand enig idee wat hij kan hebben?
Alvast bedankt voor t meedenken!
Groetjes, laura
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6827
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Dinky »

Goed dat ze nu dan toch naar DA zijn gegaan. Is de pancreas ook meegenomen in het bloedonderzoek?

Het is in elk geval van belang dat deze kat zo snel mogelijk eten binnen krijgt, is al kans dat er leververvetting aan het optreden is (kan al vanaf 48 uur geen eten optreden zo uit mijn hoofd). Hier een 'handleiding' hoe je schoonouders dat aan kunnen pakken: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29123
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Dikkie Dik »

Alles was goed verder. Nieren werken goed zei de dierenarts. Hij geeft ook niet over ofzo dus we hebben geen idee.
Bedankt voor je antwoord! Zal ze laten zien hoe ze dan kunnen voeren mocht hij echt niet gaan eten.
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Adriana »

maar wat heeft je dierenarts verder gezegd?
je kunt baasjes toch niet zo maar naar huis laten gaan met een dier dat niet eet/drinkt?
vraag hem om Royal Canin convalescence of Hills a/d of ander aansterkvoer dat je makkelijk kunt prakken of pureren.
naast spuitjedrinken kun je hem ook spuitjevoeren. hij moet echt eten binnen krijgen en snel..

er is een middel dat ze in de oncologie gebruiken bij absoluut gebrek aan eetlust.
je dierenarts moet dat weten!! gebruik het in een heel erg lage dosis, lager dan voorschrift. doorgaans beginnen ze vrij snel zelf te eten en zorg dat je het voer thuis hebt wat hij het lekkerst vindt. smeer het aan je vinger en laat het hem aflikken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6827
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Dinky »

Pancreas zit volgens mij niet in het basis bloedonderzoek maar dat weten anderen vast beter ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Dikkie Dik »

Bedankt voor jullie antwoord! De dierenarts heeft alleen medicijnen meegegeven. Meer niet, vond het ook vreemd dat ze zo naar huis mochten. Ik zal ze zeggen dat ze bij de dierenarts om dat voer moeten gaan vragen en misschien nog verdee onderzoek want er moet toch iets zijn...
Gisteren hadden ze vis voor hem gehaald, daar heeft hij een mini stukje van gegeten meer niet...
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5466
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door nellebel »

en wat voor medicijnen dan? als een DA het niet weet geeft hij vaak antibiotica mee zonder reden of nog erger, pijnstiller (metacam, novacam) waarvan zijn nieren aan gort gaan
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Dikkie Dik »

Volgens mij inderdaad novacam...
Ik zal mijn vriend een bericht sturen dat hij zijn ouders inlicht...
Zou jij die novacam dan niet geven?
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Adriana »

zoekfunctie zit rechtsboven en zoek hier op het forum even op meloxicam (werkzame stofje), metacam/novacam, meloxidyl, loxicam. allemaal namen voor hetzelfde spul.

kan zeer ernstige nierschade veroorzaken en dat is onomkeerbaar en soms regelrecht dodelijk.
snap de antibiotica niet en ook de pijnstiller niet want hoezo.. ??

andere dierenarts overwegen..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5466
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door nellebel »

novacam is een pijnstiller, hoor niet dat de kat pijn heeft. en brengt ernstige schade toe aan de nieren. je moet eerst weten wat er aan de hand is voordat je iets van pillen kunt geven.
ik zou (na helaas ook een verkeerde ervaring) mijn kat nooit zonder reden zomaar iets geven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Dikkie Dik »

Ik snap ook niet waarom inderdaad... Het gaat hier ook niet om mijn eigen kat want als ik daar zelf had gestaan bij de da dan had ik wel meer geeist dan alleen wat hij nu heeft gedaan...
Ik kan ze nu niet bereiken maar zal ze zo snel mogelijk inlichten!
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Ilone »

Misschien ben ikzelf momenteel nog té gefocust op bloedarmoede...maar is de kat daar op getest?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Dikkie Dik »

Eet en drinkt hij dan ook niet ilone?
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Ilone »

Is een mogelijkheid.
Maar bloedarmoede is een symptoom, geen aandoening op zich. Dus dan zou het betekenen dat de kat nog iets anders scheelt.
Ik heb het hele traject net achter de rug, vandaar dat ik misschien té gefocust ben op de bloedarmoede. Maar hoe eerder je ergens achter bent....
Pluis van mij gaf ook niet over, maar at niet uit zichzelf. Konden ze ook niets vinden in het normale bloedonderzoek, en bij het voelen van de buik etc.
Gewoon je ouders vragen om uitgebreider bloedonderzoek te doen, o.a. naar de pancreas, schildklier en bloedarmoede.
Hoe gaat het met spuitjevoeren/drinken?
Dat doen ze hopelijk toch wel?? Een week niet eten en drinken is funest...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Kat wil niet eten en drinken.

Bericht door Dikkie Dik »

Heb alles aan mijn schoonouders doorgegeven. Nu hopen dat ze er iets mee doen! Ze zijn gek op het beest maar weten weinig af van hoe ze met een ziek beest om moeten gaan...
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Plaats reactie