Kitten gehaald, vlooien en ontlastingprobleem

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
cherezara
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2014 18:53

Kitten gehaald, vlooien en ontlastingprobleem

Bericht door cherezara »

Hallo allemaal,

Eergisteren heb ik een kitten opgehaald bij kennissen en gisteren natuurlijk direct naar de dierenarts. De kennissen zeiden dat de kittens half mei waren geboren en dus al 8 weken zou moeten zijn. Bij de dierenarts bleek echter dat ze nog maar 450 gram woog. Dus of er is gelogen of het kitten is ondervoed. De kleine krijgt nu kittenmelk en kittenbrokjes geweekt in water en ik heb haar ontvlooid. De ontworming moet nog wachten, want de dierenarts had niets meer (de fabrikant leverde niet.)

Nu heb ik dus gisteren ontvlooid, maar ik ben bang dat dit niet heel erg goed is gegaan (verkeerd en oppervlakkig gesprayed). Is dat heel erg? Moet het overnieuw, kan het overnieuw?
Ik heb vandaag ook de vlooienkam even door haar vachtje gehaald. Een rare vraag misschien, maar wat doe ik met de vlooieneitjes die eraan hangen? De vlooienspray blijkt ook niet te werken op vlooieneitjes, ik heb effipro. Wat kan ik verder doen?

Qua ontlasting gaat het ook niet helemaal optimaal. Ze had gisterochtend of de nacht ervoor wel gepoept, maar sindsdien niets meer. Ik blijf wrijven met een watje en nu op advies van de dierenarts gewone melk gegeven, dit zou laxerend werken. Wat kan ik verder doen? Ik vind het wat eng, dat bolle buikje.

Ik wil ook mijn oudste kat nog even ontvlooien, maar ik heb advantage voor katten tot 4 kg en ik vrees dat de mijne een halve kilo zwaarder is. Kan ik dit alsnog gebruiken?

Bedankt allemaal!
cherezara
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2014 18:53

Re: Kitten gehaald, vlooien en ontlastingprobleem

Bericht door cherezara »

Ik heb haar net ook even gewogen en ze weegt nu 518 gram.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kitten gehaald, vlooien en ontlastingprobleem

Bericht door Ikey »

Fijne kennissen dan..

Je kunt kijken naar de kleur van de ogen. Zijn ze nog blauw? Dan is ze jonger dan 6 weken. Zijn ze geel/groen dan is ze zeker 7 weken. Bij dat laatste geldt dat ze zeer ondervoed is. Dus continu brokjes staan en +/- 6 keer per dag natvoer aanbieden.

Als ze oudr dan 6 weken is kan ze zichzelf ontlasten. Dan hoef je dus ook niet te stimuleren. Alleen wachten. Het kan de overgang zijn naar het nieuwe huisje en de bijbehorende stress. En als ze ondervoed is, heeft ze waarschijnlijk weinig om zich van te ontlasten..

Wat betreft de vlooien kun je alleen maar kammen en de vlooien uitroeien. Dat is de enige manier om er vanaf te komen. De sprays werken helaas niet meer.

Succes!
Laatst gewijzigd door Ikey op 17 jul 2014 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten gehaald, vlooien en ontlastingprobleem

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Lekkere kennissen
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten gehaald, vlooien en ontlastingprobleem

Bericht door Dinky »

Fijne site over kittens is www.kittenleeftijd.nl ;-)

Bolle buikje is waarschijnlijk dan gevolg van wormen gezien de staat waarin je kitten hebt gekregen.... Vlooien kan je verdrinken in bakje met zeepsop. Dus veel kammen en tussendoor kammetje schoonmaken in het bakje zeepsop ;-)

Zou zeker gewicht in de gaten houden dus in begin elke dag wegen (lijkt wel goed aangekomen maar waren natuurlijk verschillende weegschalen).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
paasnini

Re: Kitten gehaald, vlooien en ontlastingprobleem

Bericht door paasnini »

Brokjes niet weken, daarmee gaan veel voedingsstoffen verloren, geef dan goede babypate.Viyo kitten kan ook goed helpen voor de nodige voedingsstoffen.
Nemo 2014
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jul 2014 07:07

Re: Kitten gehaald, vlooien en ontlastingprobleem

Bericht door Nemo 2014 »

Mij is vorige week het zelfde overkomen. Ik heb een kitten van acht weken gehaald, die zeker niet ouder dan zes weken blijkt te zijn hij woog 470 gr. Hij krijgt zoals hier aangeraden, zeker zes keer per dag kittenpate, wel is het de bedoeling dat hij uiteindelijk over gaat op vers vlees, hierbij krijgt hij kattenmelk en Kjen,s kittenbrokjes. Ik geef hem zo vaak mogelijk de pate en hij heeft de hele dag brokjes staan, ik moet zeggen dat hij het heel goed doet al is hij niet echt gek op brokjes. Hij had al een wormenkuur en vlooien behandeling gehad en heeft ook geen last van vlooien, dus ik kan je hier niets over vetellen.
Heel veel succes met je kitten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten gehaald, vlooien en ontlastingprobleem

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ook een te jong kitten in huis. Overlegd met de dierenarts. Zij geeft aan dat ontwormen beter pas vanaf 8 weken kan.

Van een kitten kun je eventuele vlooien het beste eraf vangen. Vooral bij lichtgekleurde kittens zijn ze goed te zien. Altijd bakje zeepsop ernaast om ze in te doen. Liefst een paar maal per dag kammen. Ook in de oren en oksels en bij poepertje en geslacht. Ze kruipen graag in naden en kieren.

Ik zou er nog geen gif op gebruiken.

Erg geschikt om te voeren zijn kleine blikjes mousse van Miamor (via Zooplus) 70-80 gram of zo. En Gourmet Gold. Ik maak er altijd een soepje van, water toevoegen en roeren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie