Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door starr »

Hallo,

Mijn katje Daisy (1 jaar) heeft meermalen struviet gehad. Ze eet nu al een hele poos Royal Canin Urinary High Delution.
Toen de struviet weg was, heb ik haar overgezet op het blaasgruisvoorkomende dieet van Royal Canin (Urinary).
Helaas kwam de gruis toen vrij snel weer terug.

De gruis is nu een tijdje uit beeld, maar de dierenarts raadt aan toch op dit voer te blijven voorlopig omdat je anders zo blijft kwakkelen.

Echter las ik dat dit misschien ook weer nierproblemen kan geven? Ik heb twee nierfaal katten gehad en dit is echt iets wat ik zoveel mogelijk wil zien te voorkomen.

Weet iemand of er een ander merk brok is wat ofwel blaasgruisoplossend ofwel blaasgruisvoorkomend is, wat minder gevaarlijk is voor de nieren op den duur?
Of raden jullie juist KVV aan?

Ik heb KVV in huis (carnibest), maar het wordt niet echt gewaardeerd..Wel als ik het meng met gewoon natvoer tegen blaasgruis.

Ik vind het erg lastig om te bepalen waar ik nu goed aan doe..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door Dinky »

Ik weet alleen dat je aan de dierenarts niets hebt, die weet niet anders dan levenslang dieetvoer geven.

Er zijn katten die op volledig rauw geen gruis meer ontwikkelen.
Eurologist kan ook in onderhoudsdosis gruis voorkomen.

Ik geloof wel dat levenslang het zware dieetvoer weer andere problemen kan geven.
Maar het zal ergens dus kwestie van proberen zijn vrees ik.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door starr »

Hmm..Ja over mijn dierenarts ben ik heel tevreden. Ze had ook gezegd dat ik op KVV kon overstappen en haar PH dan in de gaten moest houden..
Maar ja die overstap naar KVV vind ik best lastig, want mijn katten zijn het niet gewend en laten het tot nu toe ook staan..Ze eten het pas op als de brokjes op zijn dus ja.
Ik weet dat het gewoontedieren zijn en ze ook zullen moeten wennen.
Maar ik durf ook niet zomaar wat te doen. Dus KVV , brokjes , dan weer wel, dan weer niet..

Ik las op Zooplus wel positieve berichten over Sanabelle Urinary? is dat beter?
Voor de prijs maakt het me niet uit. Ik wil gewoon een goede voeding waarmee haar PH stabiel blijft en waarmee ik ook niet de kans vergroot op nierfalen of andere enge dingen..
Is er een bepaalde brok aan te raden, met daarnaast af en toe natvoer en/of kvv?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door castratenkoor »

Ik had 3 blaasgruiskatten. Ik heb Sanabelle Urinary geprobeerd en 1 van de drie moest vervolgens in opname omdat hij verstopt zat - dus voor mij komt het er hier niet meer in.

Hij krijgt nu 5 soorten en doet het prima - op zolder Specific voor blaasgruiskatten gemengd met RC Urinary - eerste verdieping technical Urinary en beneden Orijen en Purizon = beide graanvrij.

Carnibest gaf ik maar moest ik elke keer zeker de helft van weggooien, dus nu elke dag 2 x blik en om de dag rauwe kip erbij.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door ayla »

Ook negatieve ervaring met sanabelle urinairy. Wij nu nog op hills cd urinairy stress en eurologist tabletten ( site huisdierendokter)

Hier nu onder controle maar zijn chronische patiënten. Wij gaan nog over op ander voer tzt.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door starr »

Oke, dan ga ik die Sanabelle maar niet proberen.

Ik begrijp dat ik dan het beste op blaasgruisoplossend dieet kan blijven, maar ik lees dus dat dat zwaar kan zijn voor de nieren om dat langdurig te geven. Hetzelfde geldt geloof ik voor blaasgruis voorkomend dieet.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door Dinky »

Hmm..Ja over mijn dierenarts ben ik heel tevreden. Ze had ook gezegd dat ik op KVV kon overstappen en haar PH dan in de gaten moest houden..
Dat is inderdaad een heel andere insteek dan ik hier bij de meeste dierenartsen heb gemerkt ;)
Bij Dinky had ik het vermoeden dat de blaasgruis puur stress gerelateerd was omdat het was vastgesteld in het asiel (waar ze totaal niet op haar plek was). Toen het over was wilde ik kijken of ik weer kon overstappen op normaal voer maar kreeg daar enorm veel weerstand tegen, dat kon ABSOLUUT niet. Had het idee dat ze niet eens naar mij luisterden dat ik vermoedde dat het door stress in asiel kwam..... Was eentje die er niet zo panisch over deed en daar heb ik toen nog een tijd Trovet ASD brokken gekocht en gaf ik daarnaast KVV. Dat ging goed dus toen de overstap gemaakt naar normaal voer en gaat nu al meer dan jaar goed. Ben dus blij dat ik niet naar het panische van de bij het asiel aangesloten DA heb geluisterd ;)

Mocht het wel terugkomen dan zou ik voor mezelf overwegen om volledig over te gaan op KVV en indien nodig aangevuld met eurologist van huisdierendokter om het op te lossen/voorkomen ;)

Moet daarbij wel zeggen dat Dinky de KVV verkiest boven de brokjes. Bijkomend voordeel is dat ze dan met het eten al extra vocht binnen krijgt ten opzichte van brokjes.
Wanneer ze bij jou de KVV wel eten met het natvoer erdoor gemengd dan ben je al een heel eind in de goede richting qua acceptatie ;) Je zou dan dus steeds minder dieetnatvoer door de KVV kunnen mengen. Ook zou je kunnen kijken naar andere merken dan carnibest op voerwijzer.

Daarnaast heeft Darf sinds kort Darf specials die als supplement gegeven kunnen worden. Daarbij is ook een variant met blaasproblemen: blaasproblemen & Darf specials algemeen
Dit is alleen nog erg nieuw dus denk niet dat je daar ervaringen over vind ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door starr »

Bedankt voor je reactie!

Ja, wat dat betreft stond ik ook even versteld van mijn dierenarts, haha. Alhoewel ik er tot nu toe zeer tevreden over ben en ze totaal niet uit lijkt te zijn op extra centen.
Iemand waarschuwde mij ook, dat dierenartsen KVV zullen afraden.
Ik heb het toen toch aan de dierenarts gevraagd en zij zei dat het inderdaad goed voer is, alleen dat er bij katten met blaasgruis nog weinig over bekend is. Wel is het zo dat het juist voorkomend kan werken.
Ik zei toen waarom sommige mensen er juist op tegen zijn, en toen zei ze ook dat sommige dierenartsen misschien liever hun merk brokken willen verkopen omdat dat geld oplevert.

Daisy zit nu van het KVV te eten..Ik vind het alleen best lastig hoor dat KVV. Gister spuitte al het bloed er vanaf haha :P
Kan ik ook KVV combineren met brok? Dat ze 's ochtends brokjes krijgen en 's avonds KVV, of is dat niet goed?

Ik moet nu echt brokjes bestellen maar heb geen idee welke ik nou het beste kan kiezen..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door castratenkoor »

Ja hoor dat kun je prima combineren, brokken - blik - kvv.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door starr »

Oke en dan nog even een vraag (Sorry hoor ) :)
Welke brok en welk natvoer raden jullie aan? Ik zit nu op zooplus te kijken .
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door starr »

Heeft iemand ook ervaring met Trovet ASD urinary brokjes en Sanimed Anti struvite brokjes?

Ik zoek gewoon een goede brok waarmee ik ook de nieren te veel belast, maar ik weet gewoon niet meer waar ik het zoeken moet :/ Bij Royal Canin staat elke keer : niet geven bij chronische niersinsufficientie. Dat hebben mijn katten niet, maar ze zetten dat er toch niet voor niets bij..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door castratenkoor »

Ik heb al mijn brokken al opgesomd......Trovet en Sanimed nooit geprobeerd.

RC voegt zout toe om het drinken te stimuleren, dat is uiteraard slecht voor de nieren.

Als natvoer geen ik Grau en Miamor en Hill's voor 7+ katten en nog wat soorten, dat komt niet zo nauw want Teun eet geen natvoer.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door Adriana »

starr schreef:Heeft iemand ook ervaring met Trovet ASD urinary brokjes en Sanimed Anti struvite brokjes?

Ik zoek gewoon een goede brok waarmee ik ook de nieren te veel belast, ....
als ik alles goed gelezen heb, zoek je voor een 1-jarige poes die grote aanleg heeft voor het ontwikkelen van blaasgruis een geschikt voer.

gruisoplossend mag je maar een bepaalde korte periode geven omdat daar bepaalde stofjes inzitten die niet voor langdurig voeren geschikt zijn.
blaasgruis is aanleg, weinig drinken en ongeschikt voer en magnesium en de opname daarvan speelt een rol. vandaar dat je met veel vlees voorzichtig moet zijn en dat verklaart denk ik de aarzeling van je dierenarts. het is ook nog zo dat de stofwisseling van het ene dier dat wel aankan en van een ander dier helemaal niet.
het blijkt langzamerhand niet zo te zijn dat je garantie hebt bij het voorkómen als je maar veel vlees of kvv voert.

niet alle nierdieet heeft die waarschuwing, happy cat nierdieet is zacht voor de nieren (door de samenstelling van ingrediënten en niet door de toegevoegde chemische stofjes) en mag onbeperkt worden gegeven. mijn broertjes zijn nu 4 jaar en eten dat al zo lang ik ze heb om hun nieren te ontzien.

je zou kunnen kijken naar eurologist in een onderhoudsdosering, verschillende forumleden hebben daar intussen bij chronische blaasgruizers goeie resultaten en ervaringen mee.

een andere sanimed is hier enthousiast afgekeurd, smaak beviel absoluut niet.
en als je ervaringen van andere forumleden over bepaalde producten zoekt, dan kun je dat het snelste en erg gemakkelijk doen via de zoekfunctie rechtsboven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door Dinky »

@Adriana: je derde allinea is nogal warrig? Nierdieet bevat de waarschuwing niet geven bij nierinsuffientie niet, maar dat lijkt mij toch logisch?


Trovet ASD werd hier met smaak gegeten en is schappelijk qua prijs in mijn ogen. Via de site van trovet kan je altijd proefzakje aanvragen wanneer je da dit voer niet verkoopt ;-) Maar ik heb dus geen ervaring met terugkerende blaasgruis... Weet wel dat Artemis het aan pappie voert als blaasgruisvoorkomend en die is er ook over te spreken.

Garantie bij vers vlees heb je inderdaad niet maar heeft als voordeel dat er, naast licht verzuren de werking van vlees, als voordeel dat ze er meer vocht mee binnenkrijgen dan met droge brokjes. Maar op barfplaats zijn wel gevallen waarbij men extra verzuurt met bijvoorbeeld appelazijn wanneer alleen overschakelen op vers vlees onvoldoende blijkt (wat ik eng zou vinden want te zuur geeft oxalaatgruis wat alleen operatief verwijderd kan worden).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Brokjes en kvv bij blaasgruis (struviet)

Bericht door starr »

Bedankt voor de reacties.

Maar mijn katten hebben geen nierfalen. Ik heb twee katten verloren aan chronisch nierfalen, vandaar dat ik erg op mijn hoede ben wat voeding betreft, als dit slecht is voor de nieren.
Kan ik Happy cat nierdieet dan toch gewoon geven, ondanks ze geen nierfalen hebben?
Ik denk dat ik toch afzie van KVV. Het wordt echt met moeite gegeten en ik kan steeds driekwart weggooien omdat het er dan niet meer zo lekker uit ziet.

Ik wil natuurlijk niet dat Daisy weer blaasgruis krijgt, maar ik wil ook niet te lang op RC High Delution staan omdat ik dus lees dat dit helemaal niet zo goed is..
Plaats reactie