Poes accepteert onze 2 logees niet.

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Franon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:44

Poes accepteert onze 2 logees niet.

Bericht door Franon »

He forum leden.

Ik zou graag wat advies van jullie willen hebben. Ik heb zelf al enkele onderwerpen gelezen op dit forum maar het leek me toch handig om mijn verhaal te plaatsen.

Wij hebben een kater (Mick) en een poes (Macy). We hebben ze vorig jaar december als kittens gekregen en ze kunnen erg goed met elkaar overweg. (ze zijn nu ongeveer 11 maanden oud)
Mijn schoonmoeder heeft een paar maanden geleden een asiel poes van 4 jaar in huis gehaald (siamese sealpoint) en ze heet Lotje. Nu is mijn schoonmoeder op vakantie voor 2 weken en zouden wij op het huis en de poes passen waarna wij zelf op vakantie gaan en onze 2 bij haar thuis zouden blijven zodat zij erop kan passen. We zijn nu 3 dagen verder en op zich gaat het prima als ze maar langs elkaar heen lopen. Onze katjes zijn nog erg speels en willen alles ontdekken. Lotje is al wat ouder dus die ligt het liefst de hele dag op de bank te niksen.

Wij hebben eerst onze katten op de gang en boven gelaten en Lotje bij ons in de kamer. Toen onze katjes alles hadden afgespeurd boven hebben we de kamerdeur open gedaan waardoor de katten bij elkaar kwamen. Dat was natuurlijk even schrikken een andere kat in huis. Eerst gingen ze even staren, als er één te dicht in de buurt kwam werd er even geblazen maar dat was het dan ook. Na een half uur/uur hebben we de katten weer gescheiden zodat iedereen weer wat rust had. Dit hebben we nu een paar dagen zo gedaan. Steeds even bij elkaar (wel elke keer weer wat langer qua tijd) en daarna weer apart en dat gaat al beter. Er wordt nauwelijks meer gebromd of geblazen. Nu heeft Lotje erg de neiging om onder de tafel te kruipen of onder het bed etc. Onze katjes zijn aardig nieuwsgierig en zoeken de hele tijd contract. Lotje kan dan zo uit het niets uithalen en rent dan in paniek weg wat onze poes (Macy) weer erg leuk vind om achteraan te rennen. Het blazen en slaan wat er nog gebeurd is voornamelijk tussen Lotje en Macy (de twee poezen).

Nu is mijn vraag of dit uit territorium drift is of dat dat door iets ander komt? en hoe we dit het best aan kunnen pakken. Ik zie namelijk niet graag dat we straks met 1 van de katten naar de dierenarts zouden moeten doordat er echt ruzie is geweest.

Ik hoop dat ik de situatie zo goed heb verwoord en dat jullie ons advies kunnen geven.
Mick en Macy
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes accepteert onze 2 logees niet.

Bericht door Cari »

Ik denk dat jouw katten nog te speels zijn voor Lotje. Ze is dat niet gewend en vindt het allemaal maar eng. Haar slaan zal puur uit afweer zijn. Probeer je katten af te leiden met een speeltje, zodat ze daar hun energie op richten. Ik neem aan dat die 2 van jou wel gecastreerd zijn?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Franon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:44

Re: Poes accepteert onze 2 logees niet.

Bericht door Franon »

Bedankt voor de reactie Cari!
Ik denk zelf ook dat ze het speelse niet zo ziet zitten.
Macy (onze poes) wil naar mijn mening ook spelen met haar en lokt haar zo een beetje uit. Als Macy dan iets te dicht in de buurt komt gromt ze, blaast ze of slaat ze. Ze kan ook zo uit het niets ineens op Macy af rennen om haar proberen te slaan. Gelukkig voelen ze dat wel aan en zijn ze erg snel met reageren dus ze raakt haar niet maar ik kan dat gedrag niet zo goed plaatsen.

Mick is inderdaad gecastreerd, Macy is deze week voor het eerst krols geworden dus die is nog niet gesteriliseerd.
Mick en Macy
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes accepteert onze 2 logees niet.

Bericht door Ms Maaike »

Ah, dan heeft ze 'gewoon' last van haar hormonen. Ik vind het raar dat mensen nog steeds denken dat poezen eerst krols moeten worden voordat je ze mag castreren. Komt dat uit de hondenwereld of zo? Of is het daar ook al een 'verouderd' idee?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Poes accepteert onze 2 logees niet.

Bericht door Brittenbolletje »

In de hondenwereld hoeven ze ook niet eerst loops te worden, ook dat is gedateerd :).


Lekker poes laten helpen zou ik zeggen.

Ik zelf ben niet zo voor, katten uit vertrouwde omgeving te halen en in huis nemen en later weer terug. Was er geen optie om die poes thuis te laten en daar langs te gaan om te verzorgen?
Franon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:44

Re: Poes accepteert onze 2 logees niet.

Bericht door Franon »

Bedankt voor de reacties!
Ik denk dat jullie het verkeerd hebben begrepen. Macy is krols maar het gaat niet Macy. Lotje is diegene die de problemen geeft (de 4 jaar oude poes uit het asiel).

Tevens zijn er altijd weer mensen die denken dat katten niet van verandering houden. Wij wonen in Groningen. M'n schoonmoeder woont in Enschede dus op en meer reizen is inderdaad geen optie voor ons. Wij reizen wekelijks met onze katjes op en neer en het maakt ze niets uit waar ze zijn. Als je kat/poes nooit ergens komt en alleen thuis rond huppeld, dan vinden ze het inderdaad niet prettig. Het is maar net hoe ze worden opgevoed.

Qua steriliseren: onze dierenarts heeft ons gezegd dat we moesten wachten tot dat Macy krols is voordat ze haar wouden helpen. Wat ik daarnaast wel grappig vind is dat dit een kattensite is met liefhebbers voor katten. Er wordt direct begonnen met je moet haar laten helpen maarja daarvoor heb ik dit topic niet geopend.

Wellicht zijn er nog enkele leden die me kunnen helpen waar het gedrag van Lotje vandaan komt en hoe we dat kunnen voorkomen. Alvast bedankt.
Mick en Macy
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes accepteert onze 2 logees niet.

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat Macy degene is die steeds achter lotje aan gaat en daardoor dus problemen geeft. Daar zouden het dus de hormonen kunnen zijn die opspelen.

Gedrag van Lotje komt voort uit het feit dat ze niet zit te wachten op twee stuiterballen als je het mij vraagt. Zij geeft gewoon aan die kleine stuiterballen aan dat de grens bereikt is, normaal gedrag dus.
Aangezien het gaat om tijdelijk zou je kunnen overwegen om Lotje de benedenverdieping te geven en de kleintjes de bovenverdieping of andersom en ze dus de overbruggende periode gescheiden te houden als het zoveel stress geeft ;)
En dan je aandacht dus spreiden door tijdje bij Lotje te vertoeven en tijdje bij de kleine stuiterballen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes accepteert onze 2 logees niet.

Bericht door Ms Maaike »

Lotje reageert op de hormonen van Macy en andersom. Zoals je de info geeft lijkt Macy ook op Lotje te reageren, 'weg jij, dit is mijn territorium'. Vandaar dat gedrag tussen die twee. Ik heb het nota bene zelf meegemaakt met een poes uit een kittenopvang, dus ja, het is wel degelijk een goede tip van een echte dierenliefhebber om Macy te castreren. Niet dat het nu voor die twee weken met Lotje wat uitmaakt, want de hormonen blijven nog zo'n zes weken in het lichaam. Ik hoop dat Macy niet gaat sproeien, ook poezen kunnen dat gaan doen als ze niet gecastreerd zijn.

Ik weet niet wat je nu het beste kunt doen. Als er geen bloed vloeit kun je het op z'n beloop laten gaan, maar het is wel sneu voor beide poezen dat ze zo op elkaar reageren.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Poes accepteert onze 2 logees niet.

Bericht door Mickey_Mouse »

Ik hoop dat Macy niet gaat sproeien, ook poezen kunnen dat gaan doen als ze niet gecastreerd zijn.
Ook gecastreerde poezen kunnen sproeien :grin:

En wat aangaat de vraag...uhm mja, lotje en macy liggen elkaar nog niet heel erg.
Misschien zelf ook minder stress maken. Scheelt ook op de poezen.
Zolang ze elkaar niet vermoorden is er niks aan de hand toch? Ze geven elkaar grenzen aan door te grommen, blazen of een mep. Daar vallen geen gewonden bij...
Plaats reactie