Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
thirsax
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2014 18:07

Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door thirsax »

Hallo,
Wij hebben sinds een maand een Maine Coon kitten van (nu) 4 maanden oud met stamboom.
Wij willen graag een keer een nestje beginnen met haar.

Onze bedoeling is als ze ongeveer een jaar oud is ( misschien iets ouder ) ons eerste nestje te beginnen met OF onze stamboekloze europese korthaar van (nu) 2, OF een stamboom maine coon

Ik wil alleen nu alvast alles goed op een rijtje hebben om te kijken of dit echt een goede keuze is, en wat het beste voor haar is.

Een paar vragen:


- Is een jaar een goede leeftijd voor een maine coon om te beginnen met een nestje? omdat Maine coons best laat volgroeid zijn?

- Hoe duur zijn de inentingen en testen waaraan ze moet voldoen om een stamboomnest te krijgen?

-Wat zijn de kosten van een nestje met een maine coon dekkater? ( €€ minimaal zonder problemen, en €€ maximaal met evt problemen)

- waar kan ik een goede dekkater vinden, wat is de prijs daarvan, en hoe verloopt dit proces?

-wat zijn de bijbehorende kosten van de kittens die ik weg doe met stamboom en alle inentingen en testen?

- wat zijn de namen van alle testen en inentingen die de kittens moeten hebben?)

-vergeet ik iets? op ziektes na?



Sansa, onze maine coon is ingeschreven bij de NRKV
Als ik stamboomkittens wil, MOET dit dan een kat zijn die ingeschreven staat bij de NRKV om een stamboom te kunnen krijgen voor de kittens?
Of kan ik 'willekeurig' iets op marktplaats of een andere kattenvereniging zoeken en komt dat wel goed?

- Wat zijn de kosten van een nestje met onze europese korthaar Marley?
- wat zijn ( zonder die stamboom dus ) alle (namen) inentingen en prijzen voor de de kittens en Sansa?


Wat moet ik allemaal hebben en doen om zo goed mogelijk een nestje te kunnen onderhouden?

Alles is welkom! graag melden als ik aan iets vergeet te denken of wat dan ook. En sorry voor de vele vragen. Ik wil zeker zijn dat ik het beste doe!

Groetjes,

Thirsa

PPS. Wat is precies een Cattery? Misschien een stomme vraag,
Maar ik kom er niet uit of dit nou gewoon mensen zijn die katten fokken en kittens verkopen
of dekkaters verhuren
of dat je je daar kan inschrijven voor...???

Ik kan namelijk nergens duidelijkheid vinden


Voor de liefhebbens nog even een fototje van ons schatje:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door thirsax op 15 jul 2014 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door Ms Maaike »

Waarom stel je deze vragen niet aan de fokker waar je je Maine Coon-poes vandaan hebt? :) Er zitten niet veel fokkers op dit forum (voor zover ik weet alleen Brittenbolletje en zij fokt Britten) en ik denk niet dat veel forummers hier een nestje aanmoedigen. Dit omdat er al zoveel katten in de asiels en zo zitten en omdat nesten erg belastend zijn voor de moeder. Met katten fokken doe je om het ras te verbeteren, niet om gewoon maar meer katten de wereld in te slingeren.

Wel goed dat je je informeert van te voren. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door Dinky »

Ik zou deze lijst vragen mailen naar de rasvereniging Maine Coon ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
thirsax
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2014 18:07

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door thirsax »

Oke dankjewel, dan ga ik het op een andere manier proberen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door Dinky »

Ze is wel een prachtige driekleur zeg!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door Cyamytha »

Prachtige kat inderdaad! Maar kan op je vragen ook geen antwoord geven.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
thirsax
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2014 18:07

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door thirsax »

hahaha, dankjewel,
Voor de geinteresseerde, ik heb het maar op een maine coon forum geplaatst,
Ik wil de fokker niet lastigvallen, ze is een aardig mens, maar ik wil haar niet belasten met mijn vragen haha ;)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door Ms Maaike »

Ik weet zeker dat je dat ook niet gaat doen, mensen praten graag over hun hobby's. :) Vindt ze het wel goed dat je gaat fokken met een kat die uit haar cattery komt?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door Cerna »

Hoe fok ik mijn eerste nest?

Wat moet u doen om een nestje te mogen fokken?

door Fenny Rensen, secretaris Neocat

Allereerst wordt u lid van de stamboekvoerende vereniging. U meldt zich aan bij de ledenadministratie. Na ontvangst van uw betaling krijgt u een dik Infomagazine (ruim 100 pagina’s). Hierin bevindt zich o.a. een formulier voor het aanvragen van een catterynaam. De door u gekozen naam wordt getoetst door de CCR (Centrale Cattery Registratie). De naam mag nl. niet al bestaan of teveel lijken op een bestaande catterynaam. Daarom vragen wij u ook meerdere (reserve)namen op te geven.



Wij raden u ten zeerste aan ook lid te worden van de rasclub voor uw ras. Op deze manier verkrijgt u relevante en actuele informatie over uw ras.
Ook raden wij u aan uw poes te laten beoordelen op een show of bijv. een rasclubmiddag. De keurmeester kan u dan vertellen of uw poes überhaupt wel geschikt is voor de fok, of dat u haar beter gewoon als geliefd huisdier kunt blijven koesteren.

Als u bericht hebt ontvangen dat uw catterynaam geaccepteerd is, gaat u op zoek naar een geschikte dekkater voor uw poes. Ook hierbij kan de bovengenoemde rasclub u helpen. Op de website van de diverse rasverenigingen vindt u de dekkaterlijst. U stuurt de stamboom van uw poes op naar de dekkatereigenaar zodat bekeken kan worden of de combinatie wenselijk is. U maakt dan een afspraak met de katereigenaar om de kater en zijn huisvesting te bekijken. Als dit in orde is, laat uw uw poes testen op FIV en FELV en op HCM en PKD. Witte katten moeten tevens op doofheid getest worden (BAER test). Het is het ook nodig te bloedgroep van uw poes te weten. Daarvoor moet uw dierenarts 1-2 ml EDTA bloed afnemen en opsturen naar de EVL in Woerden of de EVBN in Nijverdal.

U zorgt tevens dat de poes een recente inenting heeft en ontwormd is. En dan is het wachten tot zij krols wordt……


De lijst hieronder kunt u als checklist gebruiken om te zien of u niets vergeten hebt. Tevens hebt u dan een indruk van de kosten die gemoeid zijn met het fokken van een nestje, zodat u niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan. Een eerste nest zal u ruim 1800 euro kosten als alles goed gaat. Moet er een keizersnede plaatsvinden (prijs varieert van 200 tot 325 euro) of krijgt u ziekte onder uw kittens dan lopen de kosten uiteraard nog veel hoger op.

Als u ook de aanschaf van de poes (€ 500 of meer) er nog bijtelt, dan moet u dus zeker rekenen op meer dan €2500!

Poes inenten voor de dekking 30,00 euro
Poes ontwormen 4,50 euro
Poes testen op leukemie en aids 70,00 euro
Poes testen op HCM (hart) en PKD (nieren) 150,00 euro
Bloedgroepbepaling van de poes 70,00 euro
Fokkerlid worden van een vereniging 25,00 euro
Entree (eenmalig) 5,00 euro
Lidmaatschap rasclub 25,00 euro
Catterynaam aanvragen (eenmalig) 28,00 euro
Kater uitzoeken, overleg met katereigenaar, vervoer(3x) 75,00 euro
Dekgeld kater 300,00 euro
Basis geboortepakket: Homeopaat (Kuur weeënzwakte, melkgift stimulantie, tube Enzyvit) 32,00 euro
Spat Kittencare: (glijmiddel, respirot, slijmzuiger, voedingspipet, speentjes, benebac, nutridrops, kittencolostrum, litterlac etc.) 81,00 euro
Weegschaal 32,00 euro
Dekbewijs 5,00 euro
Controle poes bij dierenarts na bevalling 30,00 euro
Hill's AD 4 blikjes (geconcentreerde voeding) 8,00 euro
Advertentie's Hart voor dieren/Majesteit etc . 20,00 euro
Advertentie dagbladen of internet 25.00 euro
Uitgaande van een nest van 4 kittens:

Stambomen + eigendomsoverdracht (4 x € 12,50) 50,00 euro
Volledige enting kittens (4 x € 30) 120,00 euro
Wormmiddel kittens + moederpoes 25,00 euro
Extra voer poes dracht+zogen 135,00 euro
Voer kittens (vanaf 4 weken +/- € 75 per kitten) 300,00 euro
Kattenbakvulling (per kitten € 20) 80,00 euro

--------------------------------------------------------------------------------

Totaal: 1700,10 euro
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door Brittenbolletje »

Uhh de eerste vraag die bij mij opkomt is, heb jij toestemming van de fokker van jou poes om er een nest mee te doen? Niet alle poezen zijn zo maar geschikt om te fokken. Het is niet klakkeloos een kater op een poes zetten en woww je hebt kittens. Als je het serieus wilt doen. De kruising met je eigen HTK ga ik niet op in, er zijn al genoeg nestjes. Je fokt om te verbeteren. Ik zou me lekker eerst verdiepen in het ras dan de stamboom en zoeken wat er achter zit en dan op zoek gaan naar een kater die de minpunten van jou poes zou kunnen verbeteren. Ook de testen netjes doen en vergeet niet, je moet wel een catterynaam aanvragen om stambomen te verkrijgen voor de kittens.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door Dinky »

Mooi overzicht Annet :-)

En ben het inderdaad met Britten bolletje eens, verdiep je in het ras en de fokkers wereld en ga niet aan de slag met je htk kater, laat hem castreren zodat poes en kater samen kunnen leven ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door Ikey »

Ik ben het eens met bovenstaande antwoorden. Wil er nog wel aan toevoegen dat ik langer zou wachten dan dat ze een jaar is. En ik zou wel een main coon dekkater gebruiken.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door Adriana »

thirsax schreef:Hallo,
Wij hebben sinds een maand een Maine Coon kitten van (nu) 4 maanden oud met stamboom.
Wij willen graag een keer een nestje beginnen met haar.

Onze bedoeling is als ze ongeveer een jaar oud is ( misschien iets ouder ) ons eerste nestje te beginnen met OF onze stamboekloze europese korthaar van (nu) 2, OF een stamboom maine coon
Wat is precies een Cattery?
dit zijn de eerste aarzelende stappen en heel goed van je dat je je goed orienteert.
het overzicht van annet is duidelijk en ook erg informatief over de kosten.
tuurlijk kun je sommige dingen nalaten maar als je werkelijk raskatten wilt gaan fokken, komt daar veel bij kijken..

vraagje: hoe lang hebben jullie zelf al katten?

inderdaad.. lees je heel goed in, stel je vragen op het main coon forum (zal er denk ik wel zijn..) en accepteer ook reacties en antwoorden die je niet zo goed uitkomen...
en als je het allemaal heel goed doet dan kun je dus zelf een cattery worden, aangesloten bij de rasvereniging.
dat lost ook het punt van de dekkaters op want dat wordt een main coon met stamboom en driedubbel gecheckt op allerlei erfelijke ziektes in plaats van die Europese korthaar bastaard. voor dat nest krijg je dus nooit stamboekpapieren.

ga maar sparen denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door castratenkoor »

Dekgeld kater € 300 dat kan veel duurder zijn. Ik ken iemand die € 1100 vraag voor elke dekking. Dan is er wel garantie als er maar 1 of geen kittens komen gratis herdekking. Als je een echt goede kater kiest die GIC (great international champion) is komt het dekgeld veel hoger uit dan € 300. Ik ken eigenlijk niemand die het doet voor € 300.

De vraag is al vaker gesteld, maar ik stel hem nog een keer omdat er geen antwoord op is gekomen. Staat er in je contract niet een fokverbod? Veel raskittens uit goede catteries hebben een fokverbod. Omdat je ook niet wilt overleggen met de fokker van het poesje..........wat me toch echt de eerste stap lijkt als je wilt gaan fokken.

Ik verwacht overigens wel problemen bij jou in huis met een open poes en een open kater. Lijkt me niet prettig sproeiende katten, waarbij de homonen door het lijf jagen. En je zult je huis dan dus in moeten verdelen, met krampachtig gesloten deuren, omdat ze niet bij elkaar mogen.

Heb je ook wel gedacht aan de extra risico's voor de poes? Als je een poes met 6 maanden laat castreren verlaag je de kans op borstkanker met 90%.
Het beste is pas met haar te fokken als ze 2 jaar is. Hoe doe je dat dan met krolsheden? Je loopt kans dat ze gaat wildplassen en het put haar lijf uit. Ze worden vaak heel mager omdat ze snel achter elkaar krols worden.
En aan de pil is ook een heel slecht idee, dan verhoog je de kans op bost- en baarmoederkanker nog eens flink.
Ook baarmoederontstekingen zijn een groot risico. Heb je dat te laat door, dan kan het fataal worden.

Daarom zou ik zeggen, denk er heel goed over na. Is dit echt wat je voor je poesje wilt?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Nestje beginnen en alles erop en eraan!

Bericht door Cerna »

Ik ste
castratenkoor schreef:....... Hoe doe je dat dan met krolsheden? Je loopt kans dat ze gaat wildplassen en het put haar lijf uit. Ze worden vaak heel mager omdat ze snel achter elkaar krols worden. En aan de pil is ook een heel slecht idee, dan verhoog je de kans op bost- en baarmoederkanker nog eens flink.
Ik stelde die vraag pas aan de fokker van Laila en Luna (van wie ook het geciteerde artikel is. Het artikel is trouwens al een paar jaar oud dus vandaar dat 300 euro voor een dekkater waarsch. te laag is en daarmee dus alle bedragen) en zij vertelde dat veel fokkers tegenwoordig een eisprong opwekken ipv de pil.
Plaats reactie