Hoe ga ik voeren!?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Hoe ga ik voeren!?

Bericht door G+S »

Hallo lieve forum- vriendjes!

Zoals iedereen denk ik al op de hoogte is zal er per 25 augustus een nieuw forum- lid bij komen, onze lieve doedel!

Nou zitten ik en L. Al een paar dagen te discussiëren over hoe we het in hemelsnaam moeten gaan doen met voeren..

Onze Sem en garfield krijgen onbeperkt brokjes, dit krijgen ze al sinds het begin en Dit gaat erg goed, ze kunnen makkelijk grenzen aangeven en eigenlijk is 'sochtends/ ' savonds het bakje nooit leeg. Wanneer ik ' savonds ook vind dat ze nog voldoende hebben voor de nacht geef ik ze ' smorgens pas weer. Dit werkt voor ons prima. Ook omdat het voor semmie erg belangrijk is dat ze altijd kan eten wanneer ze wil omdat semmie in hele kleine hoeveelheden eet en wanneer ze te lang niets eet en dan ineens wel dan gaat ze spugen, wanneer ik afgewogen eten ga geven krijgt garfield weer de "druk" dat hij te weinig krijgt en vreet hij alles op zonder dat Sem hier dan de kans voor krijgt.

Semmie krijgt voor haar extreem gevoelige maag daarom ook Royal canin sensible, en garfield krijg Royal canin brokjes met low calorie met blaasgruis verhelpende stoffen ( ter preventie)

Deze brokjes mix ik door elkaar en daar worden beide bakjes mee gevuld.

Nou komt het;

Doedel zal Royal canin kitten krijgen bij de fokker. Hier ben ik zelf ook een voorstander van aangezien semmie en garfield het hier ook prima op gedaan hebben. Ik wil alleen voorkomen dat semmie en garfield hier veel van eten omdat daar natuurlijk extreem veel calorieën inzitten en semmie al wat breder begint te worden (ze krijgt een buikflappie :p) en ik bij garfield gewoon goed op z'n gewicht moet letten. Maar ik wil doedel eigenlijk ook onbepekt voer laten eten zodat hij dat straks als hij groot is ook gewend is..

Volgen jullie het nog? :p

Nou had ik zelf het idee..

Ik bied doelde ' smorgens en 's middags en 's avonds een portie kittenbrokken aan apart van semmie en garfield en hij kan tussendoor van de brokjes van Sem en garfield mee- eten? Maar kan dat kwaad? Eet hij dan zijn kittenbrokken nog?

Vind het echt heel moeilijk.

Dus als iemand tips heeft, heel graag :D
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Hoe ga ik voeren!?

Bericht door Ikey »

Ik vind je eigen idee een prima idee :) Volgens mij kan het helemaal geen kwaad dat Doedel mee eet van de brokjes van Sem en Garfield.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga ik voeren!?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb meermalen met nieuwe kittens meegemaakt dat ze hier niet meer willen eten wat ze thuis gewend waren te eten. Is nooit een probleem geweest. De voor niks aangeschafte kittenbrokjes geef ik gewoon weg.

Ook nu Teske gaat komen, heb ik Whiskas junior gekocht wat hij daar krijgt. Ik heb altijd een bench in de huiskamer en daar kan ik hem apart wat geven als de rest dat niet mag. Of andersom. Als ze rauwe kip krijgen zal ik in het begin het kitten in de bench kleinere stukjes kip aanbieden.
En verder eet hij dan gewoon met wat er altijd staat.
Is alleen even opletten of de ontlasting goed blijft.

Zodra hij mee wil en kan eten gaat de Whiskas de kliko in......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Hoe ga ik voeren!?

Bericht door Cerna »

Ik zou Doedel gelijk de gewone brokjes geven die vinden ze meestal veel lekkerder en dan daarnaast in het begin zo'n 4 à 5 keer per dag een kleine portie zacht voer wat je gaat afbouwen tot 2 porties wanneer hij een jaar is.

Zo heb ik het gedaan met Laila en Luna en zoals je waarsch. wel in mijn fotoalbum hebt gezien, zijn ze niks tekort gekomen. :lol:
In het verleden gaf ik ook kittenbrokjes, tenminste ik probeerde het, maar dan ging het kitten (Noa of Milka) volw. brokjes eten en at onze oude Cochi de kittenbrokjes.

Geen gedoe, gewoon iedereen hetzelfde!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe ga ik voeren!?

Bericht door Dinky »

Ipv 3 keer per dag kittenbrokken aanbieden zou je hem ook kittennatvoer aan kunnen bieden wanneer hij de kittenbrokken niet wil eten ;-)

Belangrijkste tip: raak niet in paniek over kittenvoer/volwassenvoer ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Hoe ga ik voeren!?

Bericht door Catfish »

Je eigen idee is prima. Zo heb ik het hier ook altijd gedaan en is altijd goed gegaan.

Goeie tip van Mirjam! ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Hoe ga ik voeren!?

Bericht door G+S »

Ja hij krijgt nu bij de fokker ook Royal canin kitten- brokjes dus ik kan dat denk ik het beste ook aanbieden om niet gelijk BAM ander voer te hebben. Sem en garfield krijgen vlees van gourmet. Deel nu altijd een blikje met 2e. De eerste periode kan ik doedel kleine beetjes van de blikjes geven wanneer Sem en garfield ook krijgen..
De kitten zakjes van Royal canin voer ik liever niet omdat ik dan heel voorzichtig moet zijn met Sem, die kan er namelijk niet tegen (ze kan niet tegen rundvlees).

Het maakt dus niet uit als doedel ook van de sensible en low calorie brokken eet?
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Cerna

Re: Hoe ga ik voeren!?

Bericht door Cerna »

Nee, bij mij aten Laila en Luna ook Sensible in het begin. Low calorie lijkt me voor een kitten echter niet geweldig. Kun je dat niet apart aan Garfield geven? En waarom moet hij deze brokjes; is dat op advies van de dierenarts?
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Hoe ga ik voeren!?

Bericht door G+S »

Nou het is voornamelijk omdat het ter preventie van blaasgruis is en ik me altijd wijs heb laten maken dat gecastreerde katers daar een verhoogd risico op lopen!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
paasnini

Re: Hoe ga ik voeren!?

Bericht door paasnini »

Die onzinnige brokken tegen blaasgruis met beperkte calorieën lekker de deur uit doen, in ieder geval echt niet goed voor je kitten en ook onnodig voor je volwassen katten. Wat ik persoonlijk zou doen, met oog ook op de gevoelige darmen avn je andere kat is op graanvrije voeding overstappen, ideaal voor alle katten en geschikt voor je kitten, kun je de eerste dagen nog even het kittenvoer apart geven en heb je vlot geen geneuzel meer. Kijk eens naar Taste of the wild. Zelf voer ik Purizon naar volle tevredenheid maar die is wel erg duur. En ik heb er 6, een senior van 16, ik heb hier flinke giardia gehad dus ook katten met gevoelige darmen en een poesje met voedselallergie. Daarnaast bevat het aanzienlijk minder koolhydraten. Ik wil niets anders meer. En geef lekker stukken rauw kipfilet, rundvlees, kippenvleugels etc voor de tandjes (en kip is goed voor het zuur van de urine).
Plaats reactie