Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kat houden

Bericht door Mickey_Mouse »

Er wordt wel erg makkelijk gedacht... Baas bla, geen geld bla, is maar een dier bla....walgelijk echt walgelijk gewoon. Heb je nog wel iets van gevoel in je donder? Mijn hemel zeg.

Hier ook geen fantastisch groot loon; maar ik kan wel mijn beide katten verzorgen. Als het moet gaan ze naar de dierenarts. Mijn pechvogel heeft me in een half jaar al pak en beet 600 euro gekost....en weet je, het interesseert me geen sier. S ochtends komt ie vrolijk op bed gestuiterd en kroelen we even tot zijn vriendin langs komt zeilen. Als ik thuis kom, zit deze vrolijke vent voor de deur op me te wachten.
Ik heb katten, niet om personeel voor te zijn. Niet om baas voor te zijn (ja er zijn regels, ze mogen echt niet alles). Ik heb katten om thuis te komen. Leven in de tent.

Ik vind je kil en gevoelloos. Weinig rekening houdend met. Waarom heb je in hemelsnaam een huisdier gekozen? En dan ook 1 die al 7 is, risico op dat ie ziek wordt, wordt alleen maar groter.
Ik snap dit echt niet.
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Kat houden

Bericht door jojo »

Als je de kosten van je dier niet kunt opbrengen,of niet wilt, dan moet je geen dier in huis nemen. Ik waarschuw je alvast, volgend jaar om deze tijd ben jij gehecht aan je kat en reken maar dat je je enorm rot zult voelen als er iets met hem is wat geld gaat kosten. Je mag dan nog zo stoer doen, jij bent allang gevallen voor die mooie rooie van je en dat zal alleen maar meer worden.

Je hebt Bertus omgedoopt naar Brutus .... ik doop jou om van drestar naar Eigenwijze Druif.
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Was eigenlijk op aandringen van mijn vriendin die ook een kat heeft en geen cent te makken. maar je hebt misschien gelijk .ik had misschien nooit een kat moeten nemen.als het fout gaat hebben we een probleem en word het grote kans op inslapen of weg doen.ik heb wel bewust voor een kat van 7 gekozen omdat ik geen wildebras van een kitten in huis wilde met grote kans dat die overal zijn nagels uitslaat. in het verleden al eens samen met mijn ex een hond weggedaan omdat die huid problemen kreeg. de onderzoeken waren gewoon te duur en er was geen geld dus hebben we hem verkocht .probleem voor een ander.ik denk dat er veel dieren worden weg gedaan om gezondheids redenen. mensen kunnen het niet of niet meer betalen en het is allemaal leuk zolang het goed gaat. maar voor het zelfde geld blijft hij wel gezond.die kans is er ook, mijn ouders hadden vroeger een kat die ineens wat kreeg toen die 16 was en niks meer aan te doen was.het beestje was ineens verlamd en zijn nieren werkte niet meer terwijl die de week ervoor nog niets vertoonde. toen zijn ze ermee naar de da gegaan en die kon helaas niets meer doen.dan kost het je enkel nog een spuitje
Renatevanderveer

Re: Kat houden

Bericht door Renatevanderveer »

Ik wil toch even reageren..
Het is financieel gezien maar net waar je prioriteiten liggen.
Maak eens een lijstje voor jezelf met je inkomsten en vaste lasten.
Reken erop dat een kat ongeveer een kilo voer per maand nodig heeft.
Niet gezegd dat hij dat allemaal op eet, maar dan heb je ruim ingecalculeerd.
Ga uit van zo'n 10 euro aan kattengrit, en 15 euro per maand aan dierenartsenkosten.
Verstandig om elke maand dus 15 euro achter te zetten/leggen.

Kan het dan nog niet uit? Ja, dan zul je helaas genoodzaakt zijn een ander huisje voor je kat te gaan zoeken.

Op deze manier word het écht duidelijk voor jezelf en hoef je niet langer te gissen.
Het heeft ons ontzettend geholpen, onze katten kunnen gewoon blijven.
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Als je in de schuldsanering zit heb je echt niks over... .ik kan echt geen 15 euro extra elke maand op de bank zetten.het eten koopt mijn vriendin ook al veel voor me en ik kan af en toe iets lenen,

misschien dat jullie er iets voor voelen om een potje voor brutus te maken voor als het fout gaat?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

oeps, missch moeten we met zijn allen met je mee gaan denken hoe je zo goedkoop mogelijk goed voor brutus zorgt.. jammer dat brutus buiten geen muizen vangt en eet, mijn volkstuin-zwerfpoes doet dat wel en is af en toe beledigd als ik haar bijvoer.. heb nu rauwe kipvleugels gekocht, kijken of dat bevalt..
eigenlijk heb je best al veel aangeschaft voor je nobo.. en ik begrijp dat ze buiten moet poepen/plassen want kattengrit is duur..
spaarpotje voor brutus mag niet via het forum, maar zo goed mogelijk voor haar zorgen zodat ze zo ver mogelijk bij de dierenarts vandaan blijft, kan natuurlijk wel.
kijk daarbij uit voor droge brokken met veel tarwe, veroorzaakt vaak blaasgruis..
via het forum is een heleboel informatie te vinden en te krijgen en er zijn meer budget-topics..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Kat houden

Bericht door Renatevanderveer »

drestar schreef:Als je in de schuldsanering zit heb je echt niks over... .ik kan echt geen 15 euro extra elke maand op de bank zetten.het eten koopt mijn vriendin ook al veel voor me en ik kan af en toe iets lenen,

misschien dat jullie er iets voor voelen om een potje voor brutus te maken voor als het fout gaat?
Tja, wij hebben het voordeel met zijn 2en te zijn.. Ik snap wat je bedoelt.
En toch zijn ze in de schuldsanering verplicht met je mee te denken over de verzorging van je huisdier.
Kun je er niet eens naar vragen?
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kat houden

Bericht door Mickey_Mouse »

schuldsanering is alleen verplicht mee te denken als je je huisdier al had voor je in de schuldsanering kwam.
Snap sowieso niet waarom je een huisdier neemt als je het al krap hebt en in de schuldsanering terecht komt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Weet je drestar, ik schrik soms ook nog altijd van hoge dierenarts bedragen maar zoals Annet heeft die 2000 euro niet in 1 keer uitgegeven maar in stappen.
Denk dat het heel erg afhangt van de situatie waarin je dan zit. Wanneer het je eigen dier is waar je van houdt is de grens toch anders dan bij het dier van een ander.
Hoop voor je dat Brutus nog lang gezond zal blijven en jij na de schuldsanering wel een reservepotje voor noodgevallen op kan bouwen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Kat houden

Bericht door Renatevanderveer »

Dat is ook zo! Sorry, even vergeten!

Tja, dan was het inderdaad wellicht niet zo'n goed idee.
Ik dacht dat Brutus er al was en dat Drestar toen in de schuldsanering is beland.
Wanneer dat het geval is, is de bewindvoerder verplicht om het welzijn van je huisdier te denken.
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Kat houden

Bericht door jojo »

Nou moet ik toch even toeteren hoor Ed (initialen van je nieuwe naam). Je slaat een hele berg adviezen in de wind, geeft voortdurend commentaar dat we te goedzakkig zijn voor onze katten, maar je vraagt wel of we kunnen bijdragen? Wtf? Wie heeft hier welke verantwoording? Erg onvolwassen houding van je, want je weet hoe je ervoor staat en kiest er willens en wetens voor een kat in huis te nemen. Wees dan ook een vent en zorg voor een oplossing als dat nodig is. En ik hoop echt dat je jarenlang probleemloos plezier kunt hebben van je kat hoor. Maar je attitude mag echt wel wat worden opgepoetst.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

Geen geld om 15 euro p/maand weg te zetten? Ik vraag me dan toch af hoe duur zo'n voerautomaat is? Juist als je krap bij kas zit moet je meer aan het geld denken dan aan jou gemak van de kat maar één keer in 3 of 4 dagen voorzien van wat voer.

Ik heb hier ook nog een poes te koop. 18 jaar en 3 maanden oud met een "klein" nierprobleempje maar dat mag geen probleem zijn voor een nieuw baasje, toch? :)
Nee hoor... ammenooitniet... ze gaat hier nooit meer weg. De kosten van de afgelopen 3 maanden zal ik maar niet noemen (en ook de komende jaren, hopelijk, zal ze tientallen meer keer kosten dan voorheen) want anders gooi je Brutus er misschien nu al uit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Als je in zo'n situatie zit ben je erg afhankelijk van anderen. Niet alleen van de bewindvoerder. Familie of vrienden willen nog wel eens bij springen of iets cadeau geven maar onder eigen voorwaarden zoals: 'alleen eenmalige uitgaven'.

Het kan, huisdieren en een erg laag inkomen. Vriendin van mij heeft twee katten en heeft altijd twee of drie katten gehad, ook in tijden van ziekte (nierproblemen) en zwaar ongeval (van balkon gevallen). Maar met hulp van haar familie.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Nou we zullen zien waar het schip strand .op hoop van zegen dan maar
van mij hoeft hij geen nierproblemen te krijgen. maar drinken doet hij ook al niet veel.
als ik het ene na het andere glas water naar binnen giet kijkt hij wel met grote ogen. ik drink zeker 2-3 liter water per dag :lol:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

drestar schreef:van mij hoeft hij geen nierproblemen te krijgen
Dat zeg je leuk... Die van mij hoefde dat, wat mij betreft, ook niet maar je hebt het niet altijd voor het zeggen (hoe graag jij dat ook wil ;)). Zeker bij wat oudere katten. En dus al vroeg beginnen met goed voer e.d. kan alleen maar bijdrage om dat te voorkomen.
drestar schreef: maar drinken doet hij ook al niet veel.
Ja... dat zei ik tot een paar maanden geleden ook... ik zie haar nooit drinken. Een hele enkele keer een paar likjes. Maar vergis je niet. Een kat drinkt toch meer dan je denkt. Als het niet binnen is dan b.v. buiten (die van mij drinkt graag uit de vijver). En verder krijgen ze ook nog veel binnen via het natvoer. Van die 100 gram Felix bijvoorbeeld is 83% vocht !! (kijk maar eens op de doos). Als Brutus dan 3 zakjes krijgt kun je uittellen hoeveel vocht dat is. Verhoudingsgewijs is dat meer dan die 2-3 liter van jou :grin:

Overigens is dat dus ook een van de voordelen als je je kat wel in de buurt hebt. Je kunt zien of hij meer gaat drinken dan normaal zodat je weet dat er wat aan de hand is. Mijn poes zie ik nu zeer regelmatig (bijna verontrustend veel) boven de drinkbak hangen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie