Twee poezen die elkaar opeens niet meer liggen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
thuban
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:54

Twee poezen die elkaar opeens niet meer liggen

Bericht door thuban »

Hoi allemaal,

Ik heb twee poezen, beiden reeds langere tijd gesteriliseerd. Lulu is een kruising siamees/heilige birmaan/ schilpad en is 4 jaar, Bella is een huis tuin en keuken katje, wit met cypers er doorheen van drie jaar oud. haar moeder was een zwerfkat en ik heb destijds het hele nest, incl moeder opgevangen.
Lulu was erg gek op Bella, en andersom. Bella mocht zelfs bij haar melken (terwijl lulu haar moeder niet was en geen melk gaf) tot ze zeker 2 a 2,5 jaar oud was. twee handen op 1 buik. Nu ben ik vorig jaar vaak verhuisd en ben sinds jan gesetteld. de katjes mochten daarvoor nooit naar buiten. In het huidige huis mogen ze onbeperkt naar buiten met een chipsysteem. Eerder dit jaar toen we er net woonden, hadden we insluipende katten. Rondom die periode is het ook misgegaan tussen beide dames. In die periode moest ook Lulu haar kiesje eruit, en de dierenarts zei nog, je krijgt er een andere, levenslustige kat voor terug. Met energie voor tien. Dat was niet zo. Lulu werd luier en is niet zo buitenkat. Als ze gaat is het nooit lang en neemt ze soms een vogeltje mee. Vooral mussen zijn favoriet.
Bella daarentegen is het liefste buiten, maar komt ook elk uur ongeveer even terug om te buurten. Ze jankt daar ook heel veel bij. Soms denk ik wel eens dat ze gestoord is. Dan zit ze midden in de tuin en dan zonder aanleiding trekt ze haar klaaglijke scheur open om daar te gaan zitten janken. Schaam me dood dan. dat straf ik verder niet af, noch beloon.
Wat is het probleem. Lulu ligt veel bij mij, als bella binnenkomt en ca in een straal van 2 meter rondom lulu komt gaat lulu grommen en staren. Laatst deed ze dat ook en toen vloog bella haar om dr hals om een potje te matten. Bella wil namelijk heel graag bij lulu zijn om te kijken of ze mag melken. Daarmee heeft lulu haar al langere tijd verstoten, dat gemelk. Maar nu duldt ze bella niet meer om zich heen. Ik denk dat ze een keer erge ruzie hebben gehad en lulu bang is voor bella, misschien ook de geuren van buiten of de geuren van andere katten.
Bella jaagt de insluipkat namelijk niet weg, nee liefst wil ze ermee spelen. want hij zit nog wel eens in de tuin, maar kan er dus niet meer in haha.
Ik heb al geprobeerd met Feliway te sprayen, ik zie geen effect.
Bella negeert het gegrom van lulu vaak ook, dan loopt ze langs of gaat gewoon ergens liggen. de andere keer dan lijkt ze haar juist op te zoeken en de confrontatie maar aan te gaan. Lulu lijkt verder geen gezondheidsklachten te hebben, beiden niet. Alleen dat gegrom en het feit dat ze elkaar in de haren vliegen is gewoon niet zo prettig. Uit elkaar halen hebben we nog niet geprobeerd, daarmee denken we dat het probleem juist groter wordt. Ze zullen samen hun evenwicht moeten vinden..

op de foto bella en lulu in betere tijden:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Twee poezen die elkaar opeens niet meer liggen

Bericht door Dinky »

Denk dat je in elk geval de oorzaak van het probleem zelf al te pakken hebt:
Eerder dit jaar toen we er net woonden, hadden we insluipende katten. Rondom die periode is het ook misgegaan tussen beide dames.
en
Ik denk dat ze een keer erge ruzie hebben gehad en lulu bang is voor bella, misschien ook de geuren van buiten of de geuren van andere katten.
Bella jaagt de insluipkat namelijk niet weg, nee liefst wil ze ermee spelen. want hij zit nog wel eens in de tuin, maar kan er dus niet meer in
Jammer dat de feliway niets lijkt te doen. Wat je nog kan proberen is kussentjes/speeltjes besprenkelen met valeriaan, willen katten ook nog wel eens rustiger van worden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Twee poezen die elkaar opeens niet meer liggen

Bericht door Cari »

Misschien is het toch raadzaam om Lulu's gebit nog eens grondig te laten checken. Ze is er tenslotte ook niet zo van opgeknapt als de da beloofde. Als er toch nog iets fout zit in haar bekje, dan maakt dat haar waarschijnlijk chagrijnig.
Misschien is alles bij elkaar gewoon even teveel voor Lulu: de verhuis, haar tandjes, de vreemde katten, Bella die niet meer "haar kleine meisje" is, maar zich nog wel zo lijkt te gedragen.
Maar hoe ernstig is het? Wordt er echt gekrijst, vliegen de haren in de rondte en zijn er verwondingen? Of is het vooral staren, grommen en blazen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
thuban
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:54

Re: Twee poezen die elkaar opeens niet meer liggen

Bericht door thuban »

Tja hoe erg is het? Ze slaan niet tot bloedens toe. Maar voorbeeld:

Ik lag nog in bed, Lulu zit rustig in een hoek van de kamer haar eigen ding te doen. Bella komt binnen wandelen, stopt, kijkt naar Lulu, Lulu hoort haar aankomen en ziet Bella, en begint te grommen. Lulu staart terug. Bella loopt langzaam dichterbij en springt van een meter afstand ongeveer boven op Lulu en vervolgens vallen er klappen en rennen ze achter elkaar aanjagend de kamer uit. Alwaar ze uiteen stuiven.
Slechts wat plukken haar die restten.
Bella doet er ook niet altijd wat op uit. soms hoort ze lulu grommen en negeert het en gaat haar eigen gang. Soms loopt lulu ook naar haar toe, al grommend met een starende blik.
Dat elkaar in de haren vliegen is niet dagelijks, we zijn er overdag ook niet dus ik zie niet alles, maar misschien 2 keer per week da tik het meekrijg. Als ik ze zie staren (meestal lulu) of hoor grommen of bella zoekt haar dan juist op, dan grijp ik in en leidt een van de twee af.
Wat betreft de dierenarts...Lulu functioneerde prima, maar soms als je dr onder dr kinnetje aaide dan ging haar kaakje een beetje zo'n smak geluid en beweging maken alsof ze aanraken daar niet prettig vond. Bij jaarlijkse enting naar laten kijken en was een vorm van ernstige parodontitis en dr kies moest eruit. ik vond Lulu fit en speels genoeg voor die tijd. de dierenarts zei echter dat lulu weer speels zou worden met veel energie maar ik vind haar daarin niet veel veranderd dan voorheen. ze doet dat rare beweginkje met haar kaak alleen nu niet meer als ik haar daar kriebel.
thuban
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:54

Re: Twee poezen die elkaar opeens niet meer liggen

Bericht door thuban »

Oh en blazen ook...janken valt wel mee. het grommen en blazen komt alleen van Lulu af.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Twee poezen die elkaar opeens niet meer liggen

Bericht door nellebel »

hier wordt bijna dagelijks wel een meppartij gegeven hoor, met plukken haar die rondvliegen. mijn katte nliggen nooit gezellig bji elkaar. echter wel altijd bij elkaar in de buurt. bij ons is het wel zo dat er niet 1 de sterkste is en dat ze elkaar ook blijven uitdagen. ik merk bij ons ook vaker dat gijs zich zekerder voelt als hij buiten is geweest. dan is de kans groter dat hij de pestpartij begint. hij is buiten ook vaak heel hard aan het schreeuwen en piepen (voordeel is dat gijs niet echt kan miauwen dus heel hard gaat het niet). guusje die krijst alles bij elkaar als gijs begint te klieren, heb ik vaak medelijden mee gehad, echter 2 tellen later bespringt zij gijs vanuit het niets en valt hem aan. ik heb nu geaccepteerd dat ze niet elkaars soulmate zijn maar ook niet zonder elkaar kunnen (dat is ook wel gebleken). tja en zolang ze elkaar blijven treiteren bemoei ik me er maar niet mee. maar ik ruim dagelijks plukken haar op. ze doen het trouwens niet als er niemand thuis is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Twee poezen die elkaar opeens niet meer liggen

Bericht door Cari »

Gezellig bij jou Wendy :pdtduel: ;-) .
Nee, dagelijks in de rondte vliegende haren vind ik niet oké. Thuban, ik denk dat je niet veel meer kan doen dan je al doet: ze afleiden. Ik denk dat het buitenleven Bella een enorme boost heeft gegeven in haar volwassen worden en haar zelfvertrouwen heeft vergroot en nu vindt ze het af en toe nodig om haar surrogaat-mama te domineren. Lulu heeft een heel ander karakter en wil gewoon haar rust.
De situatie zoals die nu is, lijkt me nog wel mee te leven, al mis je natuurlijk de klefheid van vroeger ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Twee poezen die elkaar opeens niet meer liggen

Bericht door nellebel »

hahaha klinkt erger als het is, maar ik heb ook vaker gedacht wat doe ik hun aan. maar ja, gelukkig kunnen ze ook niet zonder elkaar. maar guusje is geen klefferd en meer op zichzelf gericht, en nu steeds meer op haar mensjes. en gijs is altijd op ons gericht geweest maar ook duidelijk op zoek naar een maatje. daarom hebben we toen ook odie in huis genomen en dat had ook zeker effect. helaas mocht ootje niet lang bij ons zijn.
maar hun dolle 5 minuten met elkaar pesten en aanvallen met rondvliegend haar is echt bijna dagelijks tegen de avond.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Twee poezen die elkaar opeens niet meer liggen

Bericht door Cari »

Het klink alsof het bij jou meer een ietwat wild dagelijks ritueel is dat beiden graag in stand houden :grin: .

Een speelmaatje erbij voor Bella zou ook kunnen werken...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie