onze kat was blind en knapt sindsdien niet op.

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
nicolefens
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2014 20:54

onze kat was blind en knapt sindsdien niet op.

Bericht door nicolefens »

Een maand of 4 geleden werd onze kater ploteseling blind bij de dierenarts kreeg hij een cortisonspuit en ik meende dat ik na vier dagen iets van pupil reactie zag dus terug naar de dierenarts maar daar deden haar pupillen niets, heb toen gevraagd voor nog een cortisonspuit en na drie dagen kon ze weer zien ze is dus echt een week hartstikke blind geweest. We vonden wel dat ze afgevallen was en slecht at, maar het bloedonderzoek zag er helemaal top uit. En verder ook niets vreemds te vinden. Toch blijft ze slecht eten en de laatste tijd vinden we hem heel zwak, hij loopt moeilijk en slaapt heel veel, hij krapt zijn nagels ook niet meer en ademt soms heel snel.
Toch gaar ie nog steeds naar buiten. Sinds hij die week blind is geweest gaat hij echt achteruit. Heeft iemand zoiets als eens gehoord of meegemaakt met een kat?
Onze kater is 12 jaar oud en zou toch eigenlijk nog een paar jaartjes mee moeten kunnen.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: onze kat was blind en knapt sindsdien niet op.

Bericht door Kattebeest »

Heeft de da nog gezegd waarom je kater ineens blind was, oorzaak en zo?
Hij/zij zal niet zomaar een cortisonspuit geven hoop ik...

Bloeddruk van je kater gemeten?
Uit het bloedonderzoek is niets gekomen, nierwaarden in orde (binnen referentie waarden)? En is er naar zijn hartje geluisterd?

Edit: bloedonderzoek voor of na het geven van cortisonspuit? Kijk ook even in de bijsluiter van cortison naar bijwerkingen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
nicolefens
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2014 20:54

Re: onze kat was blind en knapt sindsdien niet op.

Bericht door nicolefens »

Nee de DA kon niet zeggen waarom hij plotseling blind is geworden volgens de DA konden dat wel 100 oorzaken hebben. Zij dacht na drie dagen dat het ook niet beter zou worden. Maar je ziet maar. Verder heeft ze hem helemaal onderzocht ook de temp. Het bloed werd afgeoimen na de cortisonspuit. Volgens de DA had hij geen kanker want dan zou je toch iets in het bloed zien.
De DA heeft die spuit gegeven tegen eventuele ontstekingen.
Bloeddruk meten lukte niet.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: onze kat was blind en knapt sindsdien niet op.

Bericht door Kattebeest »

nicolefens schreef:Toch blijft ze slecht eten en de laatste tijd vinden we hem heel zwak, hij loopt moeilijk en slaapt heel veel, hij krapt zijn nagels ook niet meer en ademt soms heel snel.
Toch gaar ie nog steeds naar buiten. Sinds hij die week blind is geweest gaat hij echt achteruit.
Als ik dit lees denk ik namelijk dat er niets gedaan is aan het onderliggende probleem van de blindheid van je kater. Een (veel) te hoge bloeddruk kan tot blindheid leiden, vandaar mijn vraag of de bloeddruk van je kater gemeten is.

Hij had dus ook koorts - ontsteking en daarom cortisonspuit.
Weet niet of blindheid 100 oorzaken kan hebben, lijkt me wat veel ;-) . Zou geen genoegen nemen met zo'n vaag antwoord, zou meer duidelijkheid willen. Bijvoorbeeld niet 100 oorzaken maar 10, of minder. Dan weet je waar je aan werkt en waarom.

Zou de kater zolang hij zich duidelijk niet lekker voelt binnen houden. Heb ik ook altijd gedaan met mijn kater. Ze zijn minder snel en alert dus kwetsbaarder.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
nicolefens
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2014 20:54

Re: onze kat was blind en knapt sindsdien niet op.

Bericht door nicolefens »

Hij had geen koorts. Maar we gaan volgende week wel naar een andere dierenarts eens kijken wat die zegt.
Hij is totaal niet gewend om binnen te blijven weet niet eens wat ie met een kattenbak moet. Tijdens zijn blindheid hadden we tuin helemaal afgezet zodat ie toch naar buiten kon om zijn behoefte te doen.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: onze kat was blind en knapt sindsdien niet op.

Bericht door Kattebeest »

Goed idee om een andere da op te zoeken!
Wacht er niet te lang mee, 12 is relatief jong nog maar toch alweer een senior. Neem de bloeduitslagen van het vorige onderzoek mee zodat hij/zij er ook naar kan kijken. Hoe gedetailleerder, hoe beter. Hoop dat bloeddruk meten dan wel lukt en laat de da ook goed naar het hartje luisteren.

De klachten die hij heeft zitten me niet lekker, zéker niet bij een senior.
Zorg ondertussen dat hij zoveel mogelijk eet en drinkt. Veel drinkbakjes neerzetten en hem lekkers (en toch gezond) eten voorzetten. Wat krijgt hij nu te eten?

Edit: even zitten nadenken, hoe is zijn plas- en poepgedrag? Zal lastig te beoordelen zijn omdat hij alles buiten doet maar misschien heb je een indruk daarvan.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: onze kat was blind en knapt sindsdien niet op.

Bericht door Ilone »

Ik zou hem inderdaad binnen laten. Kan je niet eerder dan volgende week naar een andere DA?

Iets wat ik via google vond:

"Hypertensie
Hypertensie is een te hoge bloeddruk. Een te hoge bloeddruk komt bij katten regelmatig voor. Het kan het gevolg zijn van nierfalen, hartproblemen, een te snel werkende schildklier of een bijnierprobleem. Vaak zien we het dus als complicatie van een andere aandoening, waarbij dan ook de symptomen van de primaire aandoening het meest zullen opvallen. Soms treden echter de gevolgen van de te hoge bloeddruk duidelijk op de voorgrond: vooral het plotselinge optreden van blindheid is een teken aan de wand! Andere katten laten weer alleen een algehele malaise zien. De diagnose is eenvoudig indien de juiste apparatuur voorhanden is. In onze kliniek wordt met behulp van een Doppler apparaat een bloeddrukmeting gedaan. De behandeling is afhankelijk van de oorzaak van de te hoge bloeddruk. Een tijdige behandeling kan veel ellende voorkomen! "
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
nicolefens
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2014 20:54

Re: onze kat was blind en knapt sindsdien niet op.

Bericht door nicolefens »

Je kunt inderdaad wel stellen dat hij algehele malaise heeft. Morgen gaan we naar de DA . Zal zeker erop letten dat nu wel de bloeddruk gemeten wordt. Ik denk dat het slechte lopen ook komt omdat hij heel weinig eet en daardoor verzwakt is.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: onze kat was blind en knapt sindsdien niet op.

Bericht door Kattebeest »

Hoe gaat het nu met je kater en heeft da2 jullie nog verder kunnen helpen?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
nicolefens
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2014 20:54

Re: onze kat was blind en knapt sindsdien niet op.

Bericht door nicolefens »

Hoi Nancy
Volgens mij kan de dierenarts er de vinger ook niet opleggen. Hij beweerde dat die heel slecht zag en dat het ergens in de hersenen zat, vandaar waarschijnlijk ook het slechte lopen zei hij. Nou volgens mij ziet best goed, maar goed we zullen er niet achter tenzij we hem in de scanner laten doen en dan nog. Zover willen we niet gaan. We hebben hem nog een cortison spuit laten geven en daar doet hij het wel weer goed op. Aij hartjevtemoeratuur en bloed is goed dus we laten het hiermaar bij en zullen hem eens in de 2 maanden een spuit laten geven en verder heel veel liefde en een mooie oude dag. : :catani: :catani:
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: onze kat was blind en knapt sindsdien niet op.

Bericht door Kattebeest »

Hoi Nicole
Het is een keuze hem niet verder te laten onderzoeken, als je daarmee vrede hebt is dat oké. Zou zelf toch nog een poging wagen want wie weet is het een ziekte die redelijk gemakkelijk te behandelen is.
Heeft da2 nog iets gezegd over het verdere verloop van zijn ziekte en waar je op moet letten?
Het lijkt me erg moeilijk, zeker ook omdat hij 12 is en relatief jong nog.

Hou hem vooral goed in de gaten, ook met het naar buiten gaan. Kan zijn dat hij slecht ziet zoals een van de da's zei want zelfs blinde katten kunnen zich nog goed redden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie