verschonen kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: verschonen kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Hier gaat ook alles de grijze bak in. Het kan zo zijn dat op de verpakking staat dat het in de gft-bak mag, maar eigenlijk is dat heel raar. Van grit kan helemaal geen compost worden gemaakt, dus waarom dan op de zak staat dat het in de groene bak mag... Het zou hetzelfde zijn wanneer je klei in de groene bak gooit, dat mag ook niet volgens de voorschriften.

(Stront van planteneters mag in de groene bak, daar kun je immers compost van maken. Sappakken en blik worden hier (helaas) niet apart ingezameld. Ik hoop dat Nederland daar ook naartoe gaat.)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: verschonen kattenbak

Bericht door Cari »

Het kan zo zijn dat op de verpakking staat dat het in de gft-bak mag, maar eigenlijk is dat heel raar. Van grit kan helemaal geen compost worden gemaakt, dus waarom dan op de zak staat dat het in de groene bak mag... Het zou hetzelfde zijn wanneer je klei in de groene bak gooit, dat mag ook niet volgens de voorschriften.
Blijkbaar heb jij grit op kleibasis, maar er iets veel milieuvriendelijkers op de markt, nl op basis van hout en planten. Klontert net zo goed (zelfs een stuk beter als het grit al langer in de bak ligt) en ruikt bovendien een stuk frisser. Ik had eerst Cat's Best Eco Plus
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... best/21337 (dat was de eerste klompvormende op plantenbasis), maar gebruik nu al geruime tijd Tigerine Ecoverde http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ere/348718.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nette79
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2014 11:36

Re: verschonen kattenbak

Bericht door Nette79 »

Allemaal bedankt voor de tips. We zullen waarschijnlijk vaker om hulp vragen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: verschonen kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Cari, ik blijf bij dit kattengrit. Ben nog niets beters tegengekomen en waarom veranderen als alle partijen tevreden zijn? Bovendien zijn kattenuitwerpselen helemaal niet zo goed als compost, maakt niet uit welke soort grit je gebruikt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: verschonen kattenbak

Bericht door Cari »

Er is wel één partij die het graag anders ziet: het milieu :-P .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: verschonen kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Beetje off-topic aan het worden nu; maar de gigabelasting op het milieu die ik nu lever is ondergeschikt aan het welzijn van mijn katten en mijzelf. En zoals ik al twee keer eerder zei: kattendrollen en urine hebben eerder een negatief dan een positief effect op het milieu. Ik vraag me daarom af of het werkelijk zo stout is dat ik het bij het restafval gooi.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: verschonen kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Vooral urine is absoluut niet goed voor in de biobak. Wat voor grit je ook gebruikt.
Dus nee "stout" is het absoluut niet - het IS gewoon restafval.
Eigenlijk zou je het afval uit je kattenbak moeten scheiden, als je het juiste grit gebruikt.
Grit wel in biobak en urine in de grijze bak. Ontlasting hou ik in het midden, is minder slecht dan urine maar toch ook eigenlijk geen gft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: verschonen kattenbak

Bericht door Cari »

Het milieuvriendelijk van korrels op basis van planten zit 'm vooral ook in de winning transport en afvalverwerking.
Kattengrint en milieu
Kattenbakvulling kan volgens Milieu Centraal onderverdeeld worden in twee groepen: vulling van hernieuwbare grondstoffen (houtkorrels, papier, stro, maïs) en minerale vulling (o.a. bentoniet, silicagel en calciumsilicaatkorrels). Op de verpakking moet staan van welke grondstoffen het grint gemaakt is.
Vulling van hernieuwbare grondstoffen leveren op het gebied van winning, transport en de afvalverwerking de gunstigste milieuscores op. Voor minerale vulling worden kleigronden afgegraven en daarmee kan natuurgebied vernield worden. Het transport is bovendien milieubelastend en de korrels kunnen niet in afvalverbrandingsinstallaties.
Ms Maaike schreef: de gigabelasting op het milieu die ik nu lever is ondergeschikt aan het welzijn van mijn katten en mijzelf.
Wie zegt dat een milieuvriendelijker kattenbakvulling het welzijn van jou en je katten schaadt??
Nee, jij in je eentje veroorzaakt geen gigabelasting, maar verbetering van de wereld is alleen mogelijk door mensen die bereid zijn een alternatief uit te proberen, dat daartoe bijdraagt.
Helaas gaat dat heel langzaam, veel mensen denken zoals jij...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Cerna

Re: verschonen kattenbak

Bericht door Cerna »

Cari, even een vraagje van huishoudelijke aard want ik zie dit grit wel zitten. Stuift het ook?

En wat betreft scheiden van afval: wij gooien alles bij elkaar. Alleen glas, papier en plastic kunnen we scheiden, maar de rest gaat in 1 vuilniszak. Vind ik jammer, maar de Gemeente ziet af van gescheiden bakken bij appartementencomplexen.
Kun je zelf nog zo milieuvriendelijk willen leven, gooit de Gemeente roet in het eten :-(
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: verschonen kattenbak

Bericht door Cari »

Ja, de wegen van de overheid zijn soms ondoorgrondelijk ;-) .
Ik had je al een PB'tje gestuurd over het stuifgehalte: valt wel mee :-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie