Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Dinky schreef:Personeel hangt meer samen met het feit dat katten niet gehoorzamen, honden kan je opdrachten geven die ze dan uitvoeren. Dat is in mijn ogen hoe je het verschil baas/personeel moet zien ;-) Dat is in mijn ogen anders dan alles zomaar toelaten. Zoals je zelf al zegt moet je zorgen dat wat niet mag niet interessant is.

Qua slopen maakt het denk ik ook wel verschil of je kittens in huis neemt (die nog alles moeten/willen uittesten) of een volwassen kat.
katten kun je zeker ook dingen leren. denk maar aan circus katten. ik denk dat het ook veel aan de mensen zelf ligt hoe ze met hun kat omgaan. in de natuur weet kent elk dier zijn plaats ook.en ook een kat is een gewoonte dier net als een hond.dus daar moet je dan ook gebruik van maken om hem iets bij te brengen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

Mocht Bertus de krabpaaltjes links laten liggen (de mijne heeft er nooit naar omgekeken) kun je nog proberen wat catnip-spray erop te gebruiken. Wel van te voren even kijken hoe hij op catnip spray reageert want je wilt natuurlijk niet het tegenovergestelde resultaat (en er zijn ook katten die er helemaal niet op reageren). Als ie altijd al een krabpaal heeft gehad dan zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn.

Verder zal het met het sloopgedrag bij een oudere kat inderdaad wel meevallen. Die schieten niet gelijk 2 meter hoog de gordijnen meer in :lol: (hoewel je het tijdens de "gekke 5 minuten" nooit zeker weet) In het begin gewoon goed opletten wanneer hij iets verkeerds gaat doen en even aanspreken. Ze hebben vrij snel in de gaten wanneer iets niet mag. Maar ik denk dat dat wel goed komt.

Om nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag (wanneer naar buiten laten). Mocht je Bertus binnen de 4-6 weken toch al naar buiten laten, let dan in het begin goed op. Zorg dat je zelf dan ook samen buiten bent zodat ie niet direct een te groot territorium gaat verkennen. Ik weet niet of zijn oorspronkelijke adres ver weg is anders zou het nog wel eens voor kunnen komen dat ie daar dan voor de deur staat te mauwen :smile:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

hij komt toch wel een eindje uit de buurt,maar als hij voor het eerst naar buiten gaat geef ik hem misschien het beste even geen of weinig eten.om er voor te zorgen dat hij honger krijgt en in de buurt blijft van zijn eten. natuurlijk blijf ik er in de tuin bij en probeer zoveel mogelijk zijn aandacht te trekken. het is niet van naar buiten gooien. ik bouw nu een band met hem op.ik kijk wel als hij zich op zijn gemak voelt en de tijd rijp is om de deur voor hem open te gooien. en hij was altijd al een krabplaal gewent. spelen wil hij wel eens maar niet zoveel meer heb ik mij laten vertellen. en in de gordijnen klimmen haha.. denk niet dat die dat zal gaan doen, ik heb trouwens lamellen dus gaat sowieso al niet hier.

maar we zullen afwachten hoe hij zich gaat ontwikkelen hier. ik hoop er het beste van en zal jullie op de hoogte houden
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Bertus loopt al sinds een paar dagen de hele dag buiten en loopt niet weg. s'ochtends en s'avonds komt hij terug voor zijn eten. de kattenbak is nu ook niet meer nodig. scheelt weer in de kosten :smile:

ik ga nu een kattenluikje naast de achterdeur plaatsen op een chip zodat hij zelf binnen en buiten kan.dan kan hij altijd bij zijn eten ,ook als ik niet thuis ben en dan hoef ik niet steeds de deur open te doen, als ik weg ben dan geef ik hem alleen toegang tot de keuken en de gang en ik heb boven een kamer ingericht voor hem waar ik een oude bank gezet heb waar die snachts op kan slapen,alleen als ik thuis ben mag hij samen met mij in de woonkamer.dit gaat prima
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

Nou dat heb je allemaal goed geregeld hoor. Fijn dat ie toch in huis mag komen en dat je plekjes voor hem hebt gecreëerd. Wel een geluk dat ie thuis komt zeg. Je zal niet de eerste zijn die zijn kat kwijt is omdat ie te snel uit huis is gegaan. Komt ie ook al lekker knuffels bij je halen?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Wat goed om te horen dat je afziet van het plan hem bij jouw afwezigheid alleen toegang tot de schuur te bieden. Fijn dat je het zo in je huis hebt geregeld voor hem. Veel plezier voor hem en met hem!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Dat klinkt alsof de kat een stuk meer gewenst is dan in je eerste berichten waar hij alleen maar in de schuur mocht bij afwezigheid ;-)

Klinkt nu goed voor elkaar voor Brutus :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Chiquita98 schreef:Nou dat heb je allemaal goed geregeld hoor. Fijn dat ie toch in huis mag komen en dat je plekjes voor hem hebt gecreëerd. Wel een geluk dat ie thuis komt zeg. Je zal niet de eerste zijn die zijn kat kwijt is omdat ie te snel uit huis is gegaan. Komt ie ook al lekker knuffels bij je halen?

O jahoor .hij is heel aanhankelijk enzo. ja is een oudere kat dus die zijn rustiger,
en een kat is tenslotte een schoon dier dus ja waarom niet binnen laten komen,

ik had eerst wel het idee van de schuur omdat ik geen gat in de achterdeur wilde zagen maar er zit naast de achterdeur nog een raampje en die kan eruit gehaald worden.dus plaatje maken en terug zetten met luik erin ,ik ben erg handig dus dit gaat me wel lukken.en als het luik er nog eens uit moet dan kan het glas er weer worden ingezet en je ziet er niks van. ik huur namelijk het huis dus dan moet je toch ook oppassen dat je niet teveel kapot gaat maken. ik heb ook een dichte keuken met deur naar de woonkamer .en achter de keuken zit de gang met trap naar boven. en de gang kan ik ook weer afsluiten met een deur. dus als ik dan eens een dag wegga dan kan hij ook enkel in de keuken,en als ik s'nachts slaap sluit ik de woonkamer af en zet de deur van de gang naar de keuken open en dan kan die naar buiten wanneer hij maar wilt .het is een kat die gewent is veel buiten te zijn en daar ook zijn behoefte te doen. ik vind dat op zich wel prettig. ik kam hem ook buiten en je hebt er amper binnen haren van.
Reni
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jun 2014 22:49

Re: Kat houden

Bericht door Reni »

Dit is TE erg! Een paar dagen weg gaan? Je kat alleen laten? Mishandeling noem ik dit. Neem ajb GEEN dier, nooit !
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Reni als je het hele topic gelezen had, had je kunnen zien dat de ideeén van ts gedurende het proces enorm zijn veranderd. De kat IS er al en mag ook in huis als ts weg is of slaapt.

Ik ga ervan uit dat er ook wel wat geregeld wordt voor de kat als ts een paar dagen weg gaat, buren kunnen dan voer bijvullen, water verversen en wat opletten.

In mijn optiek is dit juist een casus met een goed einde, Drestar blij met de kat en de kat een nieuwe kans in het leven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

Nogmaals hier ook. Lees je eens goed in reni voordat je meteen al een oordeel klaar hebt. Ik vind ook dat dit topic een hele positieve wending gekregen heeft.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

de kat wil nu helemaal niet meer binnen komen. enkel in de keuken nog voor zijn eten op te eten en dan gaat die weer gauw naar buiten toe. eerst lag hij veel in de plantenbak tussen de bloemen in de tuin ook al regende het. ik vond dit wel erg zielig dus heb ik een dik hondenkussen onder de carport gelegd naast de auto. en hij ging er gelijk op liggen toen ik weg ging en nu ligt hij er konstant op .dat ligt natuurlijk lekkerder voor hem dan die koude harde grond.maar binnen komt hij niet. .soms komt hij wel eens een stukje de kamer in lopen als ik tv kijk om eten aan me te vragen maar verder ook niet.als ik hem dan probeer aan te trekken loopt hij de woonkamer weer snel uit. onder het eten kan ik hem een beetje kammen en buiten aaien gaat ook goed.maar als ik een beetje druk in mijn bewegingen ben dan schrikt hij van me.het is wel een apart katje ,
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat Brutus zijn vertrouwen in jou is beschadigd, doordat je hem onzacht van de salontafel hebt verwijderd en doordat je je stem tegen hem hebt verheft.
Een band opbouwen met een kat, zeker als de kat al volwassen is, heeft tijd nodig, maar vooral ook heel veel geduld en liefde.
Ik zou als ik jou was zoveel mogelijk lief en lokkend tegen hem praten.
En als hij ergens op springt waar je hem niet wilt hebben, zet hem er dan rustig pratend vanaf.
Wie weet komt hij dan van de winter wel bij jou in de kamer liggen.

Jullie start is niet zo'n gelukkige geweest vrees ik. En verloren vertrouwen moet je eerst terugwinnen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

drestar schreef:de kat wil nu helemaal niet meer binnen komen.
Dit is natuurlijk ook één van de redenen om een kat dus 6 weken binnen te houden. Hij kan zijn nieuwe omgeving dan verkennen en dat claimen als zijn territorium. Nu heb je hem na een paar dagen al naar buiten gelaten en heeft hij dus totaal geen binding met binnen op kunnen bouwen (zowel de huiskamer als jouzelf).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ja dat zal dan wel helaas zo zijn.ik heb mijn stem vaak tegen hem verheft als ik zag dat hij iets wilde gaan doen wat me niet aanstond. en ik heb nogal een harde stem en roep hard.soms schrok ik ook van hem als hij ergens op sprong naast me waar ik zat en dan riep ik heeey! uit een schrik reactie. ik heb van mezelf nogal schrikachtig. als ik ergens mee bezig ben zit ik er helemaal in en schrik dan bv van de telefoon enz als die afgaat. zijn vorig baasje was een vrouw met een zacht stemmetje dus dat zal hij wel gewent zijn geweest.ik wil wel een band opbouwen met mijn kat. als hij buiten ligt dan aai ik hem en begint hij te spinnen.maar ik aai hem niet te lang omdat ik weet dat hij het beu kan raken een ineens kan gaan meppen.dus blijf ik er ook vaak vanaf, maar ik praat wel veel tegen hem. het zal wel heel veel tijd nodig hebben maar ik heb er verder geen last van.
Plaats reactie