Moeder en zoon nest

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Nikki2309 »

Als ik het dus goed begrijp heb je met moederpoes bewust een nestje gekregen waar dan zoon uitgekomen is?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Ilone »

Kom ik ook even met ongevraagd advies.

Laat asjeblieft de moeder helpen.
1 van mijn 5 katten heb ik pas met 5 jaar laten helpen. Puur omdat ik het telkens vergat, beetje laksigheid van mij.
De krolsheid is voor de poes zo ontzettend intensief, dat het de gezondheid ten koste gaat. De meeste (nadelige) gevolgen zijn al genoemd. Bij Muka van mij vergde het vooral veel, heel veel energie...het arme ding woog op den duur nog maar 2 1/2 kilo....Dus in het belang van de kat.....

Betreft de inteelt-kittens...Die zullen niet meteen verstandelijk beperkt zijn na het eerste nest hoor ;)
Tuurlijk zullen er mogelijk genetische afwijkingen zijn. Of sneller ziek worden. Of zoals Lotje van mij korte pootjes hebben ;) Maar inderdaad de nieuwe eigenaren wel inlichten zodat er niet mee doorgefokt wordt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door jojo »

Zoon was sneller op moeder gekropen dan verwacht ... dan is moeder dus vrij vlot na de vorige zwangerschap weer zwanger, klopt dit? Dan zou ik toch wel even overleggen met de dierenarts omdat 1 zwangerschap al een beste aanslag is op haar lijf, laat staan een 2de er vlot achteraan. Misschien is speciaal krachtvoer of extra vitamines nodig om de evt complicaties zoveel als mogelijk te verminderen.

Genetische foutjes kunnen voorkomen bij deze kittens op komst. Let goed op het gewicht van de kittens want bijv. bij een open verhemelte drinken ze minder goed, verslikken zich vaker of krijgen vaker de hik. Opletten dus, in de gaten houden en bij twijfel de dierenarts bellen voor advies.

Moederpoes niet laten steriliseren omdat je niet wilt laten snijden in een gezonde kat is een mening, maar voor poes een zeer nadelige en ongezonde mening. Ze zal uitputten en per krolsheid neemt het risico op kanker toe. Bij ontsnappen loop je kans op ongeneeslijke ziektes door krabben of nekbeet van een open kater - bloed op bloed contact - waarmee ook de kittens worden besmet, en dus ziek ter wereld zullen komen. Met respect voor je mening vraag ik je om toch te overwegen poes te laten helpen zodat haar kansen om gezond en happy oud te worden vele malen wordt vergroot.
Luv my cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jun 2014 15:23

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Luv my cats »

Net als met elke dracht zit er een risico aan. Welk risico daar kom je pas achter tijdens of na de bevalling. Een kater is tot 6 weken na de castratie nog is staat te dekken. Daarna is hij steriel. Ik begrijp dat je liever niet in een gezonde kat snijd maar de gevolgen van het niet doen zijn een stuk groter. Ook mijn katten komen niet buiten maar zijn wel geholpen. Vooral omdat het rust geeft in de groep maar ook rust voor jezelf. Mocht je haar echt niet onder narcose willen hebben vraag dan bij de dierenarts om de prikpil. Deze moet je wel regelmatig halen maar dan is ze in ieder geval beschermt.
Plaats reactie