Moeder en zoon nest

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Karinn
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2014 03:08

Moeder en zoon nest

Bericht door Karinn »

Hallo ,

Zijn hier mensen die ervaring hebben met moeder en zoon waarvan moeder zwanger was van haar zoon?

Ik heb dit helaas nu meegemaakt. Zoon was snel al seksueel en schijnbaar te laat met castreren. Nu is moeder poes duidelijk zwanger en heeft al een aardige buik (ik denk dat ze binnenkort al moet bevallen). dit was absoluut mijn bedoeling niet... Mijn vraag was , kan dit problemen problemen opleveren met de bevalling? Een vriendin van mij denkt dat ze 2 kittens heeft. Moeder is een HTK kat en zoon een kruising met ragdoll. Mocht alles wel goed gaan , is het dan wel verstandig om voor deze kittens een ander huis te zoeken? Aangezien hun weerstand misschien niet heel goed is?
Karinn
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2014 03:08

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Karinn »

Ik heb haar in ieder geval ook al meerdere plekken aangeboden waar ze zou willen bevallen. Plekje achter tv , plekje in hoekje naast een stelling en een plekje tussen terraria wat lekker warm is waar ze nu net ook zat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ik zou geen reden kunnen bedenken waarom de bevalling van deze inteelt-kittens daardoor een probleem zou moeten zijn.
aan de andere kant is het niet te zeggen hoeveel genetische schade deze inteelt-kittens daardoor zelf hebben of :-( eventueel hun nageslacht..

ik begrijp dat je een open htk-poes hebt rondlopen en dan ook nog bastaard ongecastreerde htk/ragdoll..
en in dat geval is 1 plus 1 inderdaad veel htk's, die allemaal een warm huisje nodig hebben..
is die halve ragdoll-zoon intussen gecastreerd?

en nee, dit is geen antwoord op je vraag maar met overvolle asiels en kitten-opvang lijkt me het fokken van nog meer htk's niet zo verstandig.

bovendien moeten de toekomstige baasjes weten dat het om inteelt-dieren gaat, die zo snel mogelijk geneutraliseerd zouden moeten worden en waarbij ze rekening moeten houden met nog niet te voorspellen defecten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Dinky »

Of de inteelt invloed heeft op de bevalling weet ik niet.
Alleen dat de kans op genetische afwijkingen bij de kittens veel groter is....

Waarom is moeder niet geholpen na haar vorige nest? Dan was dit simpel voorkomen...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Shimbalaya »

Karinn schreef:Hallo ,

Mocht alles wel goed gaan , is het dan wel verstandig om voor deze kittens een ander huis te zoeken? Aangezien hun weerstand misschien niet heel goed is?
Hun weerstand is misschien niet heel goed en hun verstand misschien ook niet. :???:
Om je vraag te beantwoorden: Nee, hier zijn geen vaste forummmers die ervaring hebben met zulke nesten.
Dat de zoon al vroegrijp was kon je niet weten maar ik begrijp niet waarom de moeder niet gecastreerd was.Ik hoop dat de moeder meteen na de bevalling gecastreerd wordt en dat zoonlief hopelijk ook meteen geholpen wordt.

En mocht je de kittens zelf houden moeten deze ook al vroeg gecastreerd worden om meer ellende te voorkomen.Want als je geen ander huis voor ze zoekt hou je ze toch hopelijk wel zelf of heb je andere sinistere plannen ?

( Sorry voor die laatste sarcastische opmerking.) * zucht*
Karinn
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2014 03:08

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Karinn »

Zoon is al even gecastreerd , omdat hij steeds op haar ging. Maar blijkbaar te laat. Ik hoopte eerst dat ze schijnzwanger zou zijn maar niet dus. En over het helpen van de poes. Ik hou er niet van om in gezonde dieren te snijden. Alleen als het echt nodig is zoals de zoon. Moeder poes is altijd binnen en kater ook
Shimbalaya

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Shimbalaya »

Maar Karinn, dat moederpoes altijd binnen is is toch geen excuus om haar niet te laten helpen?
En je houdt er niet van om in gezonde dieren te laten snijden?? :???:

Nou, ik ook niet maar castratie is hard nodig hoor.Al die hormonen die constant door dat lijfje razen iedere keer als ze krols worden is ook niet goed voor hun gezondheid op de lange duur.
En dat betekent dat de kittens in de toekomst ook niet gecastreerd worden als het poesjes blijken te zijn?

Ik zou hier toch maar 'ns heel goed over gaan nadenken.Anders heb je straks nog meer ongewenste nesten en kittens met afwijkingen.
Cerna

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Cerna »

Wanneer moederpoes altijd binnen is, hoe is ze dan aan haar zoon gekomen?

Je ziet de noodzaak niet van castratie, maar ik zou je dan toch willen adviseren om eens op internet te kijken wat de effecten op de lange duur zijn voor de poes wanneer ze keer op keer krols wordt zonder gedekt te worden!
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Nikki2309 »

Ik ben ook iemand die niet in een gezond dier wil snijden. Maar mijn poes en kater zijn toch gecastreerd. Even op internet rond kijken en je komt erachter dat het voor de kat zelf fijner is als ze geholpen zijn. Beter een dagje suf van de narcose dan steeds last hebben van hormonen
Using Tapatalk
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Anne87 »

Post uit een heel ander topic uit 2010:
Camoth schreef:Waarom twijfel je daar eigenlijk over? Wat zijn de voordelen van een ongecastreerde kat? Ik kan er geen een bedenken. De nadelen wel:

Poezen:
- Krolsheid is een aanslag op het lichaam van de poes (verminderde eetlust, vermageren etc)
- Een krolse poes in huis is geen pretje (dag en nacht geschreeuw)
- Verhoogd risico op allerlei soorten kanker
- Risico op een baarmoederontsteking
- Risico op sproeien (ja, poezen kunnen ook sproeien)
- Nestje ongewenst of op te jonge leeftijd (door ontsnappen of door buiten laten)
- Risico op ziekten als kattenaids (bij ontsnappen of buiten laten)

Katers:
- Sproeien
- Verslechterde vachtkwaliteit
- Mogelijk ook geschreeuw
- Risico op verwonding als hij buiten komt door vechten met andere katten
- Risico op kattenaids bij buiten komen
- Langere tijd wegblijven van huis of helemaal niet meer terugkomen (ongecastreerde katers gaan verder weg van huis als ze los buiten mogen lopen dan gecastreerde katers)
Zorg dat al je katten geholpen zijn, ook binnenkatten!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Dinky »

Ook ik vraag me af hoe moederpoes een zoon kan hebben terwijl ze altijd binnen is......

En tja, je kan wachten op een bmo voordat je gaat snijden bijvoorbeeld maar dan ben je veel verder van huis.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Ikey »

Ook ik kan me voorstellen dat je niet in een gezond dier wilt snijden. Alleen komt het een open poes haar gezondheid niet ten goede als ze een paar keer per jaar krols wordt. Dat is namelijk echt een aanslag op haar lichaam. En omdat dat een paar keer per jaar, elk jaar weer, gebeurd, is in verhouding een castratie minder ingrijpend dan je misschien zou denken :) Ook heeft een ongecastreerde poes veel kans op baarmoederhalskanker op latere leeftijd.

Persoonlijk zou ik er even goed over nadenken hoe eerlijk je wilt zijn tegen eventuele nieuwe baasjes. Ik ben bang dat je de kittens, mits ze gezond ter wereld komen, anders helemaal niet kwijt kunt raken. Maar als je ze zelf wilt houden, is dat natuurlijk geen probleem :) Zoek je wel baasjes voor de nieuwe kittens dan zou ik goede afspraken maken over castratie van de kittens. Wellicht kun je met je da een afspraak maken, dat ze gecastreerd en wel naar hun nieuwe baasje gaan. Dus ook als het poezen zijn!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Ms Maaike »

Een poes kan elke maand krols worden, of zelfs continu. Was het maar een paar keer per jaar, dan had ik niet steeds overlast van die krijsende open poezen waarvan de eigenaren geen geld hebben, of te gemakzuchtig zijn, of gewoon anders denken. Het is niet alleen voor de poes een aanslag op haar lijf om steeds krols te worden, ook voor de omgeving is het niet fijn.

Om even terug te komen op de vraag van TS: de weerstand van incestkittens hoeft niet minder te zijn dan die van kittens met onverwante ouders. Er is wel een veel grotere kans (dan normaal) op genetische afwijkingen en die zijn vaak problematischer dan een mogelijk lagere weerstand. Er kunnen problemen optreden bij de bevalling; dit hangt van meerdere factoren af. Omdat je niet wist dat de poes zwanger was heb je haar ook geen speciaal dieet gegeven (denk aan extra foliumzuur en andere extra B-vitamines). Dit kan een erg nadelige uitwerking hebben op de ontwikkeling van de vrucht(en) (denk aan open ruggetjes, open gehemeltes en hersenafwijkingen). Ik adviseer je de moeder erg goed in de gaten te houden en je goed in te lezen over de eerste tekenen van de bevalling zodat je adequaat in kan grijpen mocht dat nodig zijn.

Oja Paula, wat bedoel je precies met 'nadenken hoe eerlijk je wilt zijn'? Als iemand mij een incestkitten verkoopt zonder te vermelden dat het incest is en ik later allerlei genetische problemen bemerk zou ik toch even een stevig woordje met de 'fokker' wisselen...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Karinn
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2014 03:08

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Karinn »

Zoon is even terug al gecastreerd , was volgende DA zelfs nog te jong. Zoon komt van een dekkater van iemand. Dus zwanger word ze niet weer. Ik had niet verwacht dat hij zo jong al seksueel actief zou zijn. Meteen toen laten castreren maar blijkbaar wel te laat. Ik kijk eerst of de kitten het overleven en als ik een huis voor ze zoek zal ik het de eigenaren uitleggen en zal kieskeurig zijn waar ze heen gaan en met minimaal 12 weken pas weg. Ik vraag niet naar castratie maar naar eventuele complicaties.
Karinn
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2014 03:08

Re: Moeder en zoon nest

Bericht door Karinn »

Moeder krijgt nu elke dag Perfect fit , voorheen Smolke. En ze krijgen beide elk 2 keer per dag een heel kuiken. Moeder eet wel meer dan normaal. En sinds gisteren begint ze plekjes te zoeken. Ik hou haar zeker in de gaten.
Plaats reactie