Wie herkent dit?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Bojangles
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2014 10:16

Wie herkent dit?

Bericht door Bojangles »

Hallo. Ik zal mij eerst even voorstellen:
Ik ben Melissa, 26 jaar en heb een kat genaamd Bojangles, die 6 jaar oud is. Het viel mij op dat Bojangles ongeveer een jaar geleden met een scheef koppie rondliep. Hij leek last te hebben van zijn rechter oor (die hij plat hield) en zijn rechter oogje wat ontstoken (?) leek te zijn. Ik ben hier direct mee naar de dierenarts gegaan en kreeg een zalfje mee voor zijn oog en oordruppels (ook al was zijn oor helemaal schoon volgens de dierenarts). Het leek even over te zijn, maar al vrij snel (ik denk twee maanden later) begon alles weer opnieuw, alleen nu had hij er af en toe keelontstekingen bij. En weer kreeg ik zalfjes mee en pilletjes voor zijn keel.

Na een tijdje onderzochten ze Bojangles niet meer, maar kon ik direct gewoon zalf meekrijgen. Dit zat mij niet lekker, omdat ik het gevoel had dat er meer achter zat (en de zalfjes niet leken te werken). Omdat deze dierenarts daar geen gehoor aan gaf, ben ik naar een andere dierenarts gegaan. Een dierenarts die Bojangles al eerder eens had behandeld voor een spoedgeval (hoge koorts), en ik voelde mij daar direct op mijn plek.
Dus met Bojangles naar de nieuwe dierenarts (omdat hij inmiddels weer last had van zijn oor en keel) en hij heeft hem heel uitgebreid onderzocht. Zijn keel was inderdaad weer ontstoken waar hij een flinke ontstekingsremmer voor kreeg en een antibioticakuurtje. Daarnaast hoorde hij een hartruis bij Bojangles en wilde dit verder onderzoeken d.m.v. een röntgenfoto. Enorm geschrokken natuurlijk en ik vroeg mij direct af of dit verband kon hebben met zijn oog/oor en keel problemen!?
Tijdens de antibioticakuur ging het beter met zijn keel, maar begonnen zijn oogproblemen weer op te spelen. Hoe kan dit tijdens een antibioticakuur, vroeg ik mijzelf af.

Omdat ik toch voor de röntgenfoto terug moest, heb ik dit direct weer aangekaart en kwamen ze erachter dat Bojangles ook nog eens een verstopt traanbuisje had. Met een zalfje moet ik het proberen weer op gang te helpen.

De röntgenfoto wees helaas niets goeds uit. Hij heeft een vergroot hart en vocht achter zijn longen. Zijn linker hartklep sluit niet goed. Hij gaat nu aan de hartmedicijnen voor twee weken om te kijken of dit helpt, zo ja, zal hij de rest van zijn leven deze medicijnen krijgen. Ik ben hier natuurlijk erg van geschrokken en heel verdrietig om. Hoeveel kan een kat hebben? Ik vind het zo sneu voor hem.

Ik begon direct dezelfde dag nog met de twee zalfjes die ik had meegekregen (één oogzalfje met antibiotica die 2x per dag moest en het oogzalfje die de traanbuis weer in werking moest stellen, 3x per dag). Al met al dus 5x per dag + oordruppels. Na 2 dagen ging het enorm slecht met zijn ogen; hij kreeg ze allebei niet meer open, wat nog nooit eerder is voorgekomen. Eerder had hij het alleen aan zijn rechter oogje, maar nu begon zijn linker oog ook. Hij had er erg veel last van en er kwam veel rotzooi uit (pus en vocht). Hoe vaker ik de zalfjes op zijn ogen deed, hoe slechter hij er uit begon te zien. Dus na 2 dagen heb ik de dierenarts gebeld, die mij vertelde dat het absoluut niet de bedoeling is dat zijn ogen dicht gaan zitten, en ik met 1 zalfje kon stoppen. De andere even aankijken tot na het weekend (dit aankomende weekend dus). Mijn gevoel zegt dat ik direct moet stoppen met beide zalfjes en het alleen schoon moet houden met wat afgekoeld gekookt water. Ik heb vandaag nog geen zalfjes aangebracht en het alleen schoon gemaakt. Het lijkt er nu al op, dat zijn oogjes er al veel beter uit zien. Nu weet ik even niet meer wat ik moet doen of in welke hoek ik het moet zoeken. Ik heb namelijk het idee dat er heel wat anders met hem aan de hand is (want waarom maken de zalfjes het erger en krijgt hij er meer last van wanneer hij aan de antibiotica zit?).
Omdat ik ook niet zomaar tegen het advies van de dierenarts in wil gaan, zit ik met een enorm dilemma. Misschien dat iemand dit verhaal herkend en mij tips kan geven? Ik zat eerder (voor de uitslag van zijn hart) te denken aan een traanbuis operatie, maar dit levert weer extra risico op omdat het nu een hartpatiëntje is, dus dat wil ik liever ook niet.

Ik hoop van harte dat iemand dit verhaal kent en mij misschien wat tips kan geven, want ik zie door de bomen het bos even niet meer. Hij heeft van zoveel dingen last dat het mij enorm veel verdriet doet. Ik gun mijn arme schaapje nu wel even wat rust, na alle toestanden.

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes Melissa
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Dinky »

Ik herken dit niet, heb het nog niet eerder voorbij zien komen.
Wel enorm vervelend voor jou en bojangles :-(
Goed dat je naar andere da bent gegaan! En ook goed dat je tussendoor met de zalfjes weer contact hebt opgenomen omdat het niet de juiste uitwerking had.
Sterkte met de zoektocht naar de oorzaak!
Is er ook bloedonderzoek gedaan om te kijken of daar afwijkingen in te zien zijn?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Bojangles
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2014 10:16

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Bojangles »

Hoi Dinky,

Bedankt voor je reactie. Er is nog geen bloedonderzoek gedaan, maar ik zal dit na het weekend aankaarten bij mijn da. Ik zie dat hij toch iets helderder uit zijn oogjes kijkt, nu ik de zalf vandaag niet gebruikt heb.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Brittenbolletje »

Mag ik vragen om foto's van de ogen van bojangles? Even kijken of het lijkt op wat ik ken.... soms zit er namelijk iets in een oogzalf waar sommige katten niet tegen kennen, mag ik de namen weten van de oogzalfjes? Denk wel dat het hartje een op zichzelf staand iets is.
Bojangles
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2014 10:16

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Bojangles »

Ik kom er niet echt uit hoe ik hier een foto kan uploaden (ben niet zo handig met dit soort dingen, haha), maar het ziet er ongeveer zo uit (zie link)...

De zalfjes die hij gebruikt zijn Optimmune-canis oogzalf en de CAF oogdruppels. Met de optimmune ben ik nu gestopt en zijn ogen zien er al beter uit.

https://www.google.nl/search?q=ontstoke ... B200%3B159
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Brittenbolletje »

Er staat hier wel ergens hoe je foto moet plaatsen, want van je foto zijn oogjes van katje met niesziekte :). Anderen hier zijn weer goed met het hier plaatsen van uitleg over foto's plaatsen :).

Die eerste oogzalf is voor honden vind dat niet voor katten. Weet ook niet of je het zo veilig is voor katten... (canis betekend hond).


Hoop dat een foto gaat lukken.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Wie herkent dit?

Bericht door kansarmedieren »

De optimmune is niet alleen voor honden maar is om de traanproductie op gang te brengen en daar kunnen ze allergisch voor zijn. Je moet wel kunsttranen geven ik heb op een ander forum ook al gereageerd ik geef kunsttranen en opthosan oogzalf voor de nacht en in de morgen. Mijn kat maakt ook geen traanvocht meer aan.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Dinky »

Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Bojangles
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2014 10:16

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Bojangles »

Klopt Brittenbolletje, maar zo zag het er precies uit. Er kwam zelfs groen pus en andere narigheid uit zijn oogjes. Ze hebben daar ook naar gekeken bij hem, maar gelukkig geen niesziekte.
Omdat hij donderdag zijn oogjes niet meer open kon houden, ben ik met hem naar een spoed dienst gegaan. Vond het te sneu voor hem om nog een dag te wachten. Deze arts heeft geadviseerd om inderdaad te stoppen (wat ik dus al gedaan had) met de optimmune (schijnen veel katten een allergische reactie op te hebben). Ik gebruik nu alleen nog de CAF oogdruppels (plus 6 keer per dag zijn oogjes spoelen) en zie hem duidelijk verbeteren.
Plaats reactie