Tuin afzetten

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Tuin afzetten

Bericht door Sonnet »

Wij hebben twee katten, beide jonge geholpen katers. Eén daarvan komt buiten, iets waar ik helemaal niet blij mee ben overigens, maar partnerlief die van huis uit heeft meegekregen dat je een kat vooral niet alleen maar binnen houdt (of zelfs in de (boeren)schuur laat wonen), vindt dat een kat per sé naar buiten moet kunnen.
We zijn al een kat verloren onder een auto op de veel te jonge leeftijd van 9 maanden, het broertje van de oudste van onze twee katers, en ik wil het nooit meer meemaken om een kat uit de diepvries van de dierenambulance op te moeten halen na twee dagen wanhopig te lopen zoeken (kat was overigens gechipt maar bleek al twee dagen in de vriezer te liggen, en dat was niet het enige wat fout ging...). Desondanks wil mijn partner de andere kat toch nog naar buiten laten, 'want hij went nooit meer aan helemaal binnen'. Onzin imo, maar goed, dat heeft al genoeg onenigheid opgeleverd.
De andere kat, een Siamees, hebben we na de dood van de eerste kat in huis genomen en bij deze heb ik het kunnen voorkomen dat hij ook naar buiten gaat. Hij heeft een oogafwijking en ziet slecht diepte.

Inmiddels zijn we tot een compromis gekomen, we gaan de tuin afzetten. Mijn eerste idee was een grote ren, maar vriendlief zet liever de hele tuin af, daar hebben ze naar zijn idee veel meer aan. Ook prima uiteraard, als ik me maar niet meer hoef op te zitten vreten en bezorgd te maken of mijn kat wel weer naar binnen komt.
Onze tuin is vrij groot, 23 meter breed en 16/12 meter diep. Ik heb een offerte opgevraagd bij nettenlijn, maar dat formaat gaat een enorm bedrag kosten als we het laten installeren. We hebben dus besloten zelf te gaan knutselen. Ik heb al gezocht hier op het forum en heb op en via het forum prachtige plaatjes en oplossingen gezien, maar heb toch nog wat vragen voor degenen die de tuin al afgezet hebben of er ervaring mee hebben.

De schuttingen aan de achterzijde en één zijkant van de tuin zijn tuinschermen van 1.80 hoog, helaas geen rechte maar met van die bogen aan de zijkanten, waardoor het laagste punt nog een stuk lager dan die 1.80 is. Het liefst zouden we deze vervangen door een rechte schutting van 2 meter, het is echter een mandelige schutting (ook al is deze geheel door ons gezet, hij staat op de erfgrens en is dus ook van de buurman) en de buurman heeft, ook wel begrijpelijk, niet zo'n zin om eraan mee te betalen. Hij wil echter ook niet dat we de schutting verhogen door er een (recht) deel bovenop te plaatsen. Wel mogen we van hem de schutting wat verhogen met netten, als hij er maar doorheen kan kijken. Dus een soort van omgekeerde L van gaas er bovenop zetten. Ik ben namelijk bang dat als we dat niet doen de oudste van onze twee katers er gewoon bovenop springt, hij springt zonder al te veel moeite op onze tv-kast van 1.60 hoog, dus ik wil niet het risico nemen dat hij die 1.80 ook haalt.
Heeft iemand hier zo'n constructie? En wat voor gaas is er gebruikt? Naar mijn idee zou iets 'slaps', zoals netten, meer anti-klim zijn, maar de Siamees is nogal een knager en ik ben bang dat hij er gaten in bijt. En is het beter om het gaas schuin naar binnen te laten steken of 90 graden naar binnen? Zelf zou ik liever voor schuin gaan, dan houd ik zoveel mogelijk ruimte over onder het gaas, behalve kattenliefhebber ben ik namelijk ook een enorme tuinfanaat die van een cottagetuin met veel hoge beplanting houdt.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Tuin afzetten

Bericht door jennli »

Kijk eens bij het topic over kattenrennen. Daar vind je ook diverse tuinafzettingen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Tuin afzetten

Bericht door Sonnet »

Dat topic heb ik helemaal doorgelezen en ook erg mooie dingen gezien, en hele goede ideeen opgedaan hoe we de constructie kunnen maken, maar ik blijf toch met een aantal vragen zitten, zoals;

-Op welke hoogte hebben anderen het gaas of de netten zitten?
- Onder welke hoek moet het gaas naar binnen lopen? Zoals ik al zei zet ik het het liefst schuin, maar is 45 graden dan voldoende? Of is helemaal haaks op het hek meer uitbraak-proof?
- Slap gaas/net, of kunnen ze in stevig gaas ook niet klimmen als het overhangt?
- Hoe ver moet het gaas naar binnen steken?
- Voor degenen die een dergelijke afzetting hebben, is het jullie katten ondanks alles toch nog weleens gelukt de tuin uit te komen over de afzetting heen? Eén van onze katten is een enorme acrobaat, en helaas is dat de Siamees die eigenlijk heel slecht ziet, die wil ik absoluut niet buiten hebben...
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Tuin afzetten

Bericht door Natascha001 »

Wij hebben vorig jaar de tuin afgezet met gaas. Wij hebben zwart gaas gebruikt met een maaswijdte van 5 bij 5 cm. 10 cm kan een van onze katten doorheen.
Omdat onze schutting vlak langs het pad loopt, loopt ons gaas maar 40 cm horizontaal. Wij hebben om het gaas vast te zetten aluminium plankendragers gebruikt, daarom staat ons gaas in een hoek van 90 graden. Met 45 graden krijg je dus wel een grotere hoogte en dat is dus eigenlijk beter.
Onze tuin loopt af, onze schutting is op het laagste gedeelte 1,65 meter hoog. Onze ene kat is een springer en die kon hier op springen. Wij hebben er nog een pot op gezet,tot nu toe gaat dat goed. Op de hogere schuttingen lukt het hem niet om op te springen. Denk ook dat het horizontale deel een kat afschrikt. Onze andere kat is een klimmer en die klimt dus steeds met zijn kopje tegen het horizontale gaas.
Afgelopen jaar is het ze nog niet gelukt om eruit te komen. Ik zeg nooit nooit.

Ik wil het gaas laten begroeien, maar alleen met niet verhoutende klimplanten, zoals bijv clematis. Want een kiwi of druif klimmen ze zo in. Ook hebben wij struiken vlakje de schutting verwijderd.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Tuin afzetten

Bericht door BloemTetsu »

Wij hebben afgelopen maanden de tuin afgezet met gaas. Tuingaas van de karwei, groen van 1,50 breed. Het hangt op ongeveer 1,60 hoog en 90 graden naar binnen. Het steek denk ik 50 cm naar binnen. Met vallen en opstaan en doe het zelf.

zie hier
Afbeelding

Een kat van de buren is hier een keer overheen gelopen en via het dak in de tuin gekomen, nu zie ik haar niet meer.
Het muurtje links waren we vergeten, en daar konde ze overheen. Van onderaf kunnen ze er niet overheen.

De lekken zitten achterin bij de boom en de deur.
Afbeelding

Deze is recentelijk een stuk beveiligd met een verticaal stuk, maar meneer overheen stapte, dus langer gemaakt, 40 cm.
Nu lukt het niet meer, maar de ander gaat via de boom nog steeds omhoog.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Tuin afzetten

Bericht door ayla »

Wij gaan de tuin afzetten maar vragen ons het volgende af: snapt de buurkat dat hij dan niet meer onze tuin in kan/ moet om in onze tuin te zeiken en schijten?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Tuin afzetten

Bericht door BloemTetsu »

In het begin kwamen de buurtkatten nog wel binnen. Nu zie ik ze niet meer. Itt Tetsu kan elke kat ontsnappen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Tuin afzetten

Bericht door Sifra »

Dat hangt van het IQ van jullie buurkat af. ;-) Ik denk dat niet veel katten van een naar binnen gerichte afzetting afspringen, omdat ze dan nergens met hun voorpootjes kunnen steunen. De meeste katten "lopen" meer naar beneden dan dat ze springen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Tuin afzetten

Bericht door ayla »

Tja de buurkat is een schat van een kat die sinds kort in de buurt rond wandelt en geadopteerd is door de buren. Zij is gek op aandacht maar tegen het opdringende af.. Ze zit dus ook regelmatig te janken voor onze deur en dringt zichzelf bijna naar binnen... Wil dat dus niet hebben dus plan tuin afzetten gebeurt waarschijnlijk zsm :)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Tuin afzetten

Bericht door Kattebeest »

Dit is een voorbeeld van wat Sifra noemde, het naar beneden 'lopen'.
Afstand van de overhangende wingerdstam naar de grond was ongeveer 1.60 m.

Afbeelding
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie