Kat piept en hijgt

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
maritvw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:06

Kat piept en hijgt

Bericht door maritvw »

Mijn 12-jarige poes Lotje heeft sinds een aantal weken wanneer zij spint last van piepen en hijgen. Hiermee ben ik naar de dierenarts geweest en zij konden niet specifiek iets ontdekken. Er werd gedacht aan een keelontsteking en hiervoor kreeg zij antibiotica en een ontstekingsremmer. Dit is nu twee weken geleden, maar de klachten zijn er nog steeds.

Helaas kon de dierenarts het piepen en hijgen niet horen, want mijn kat weigert te spinnen op de pijnbank:).

Wie o wie herkent dit?

Hier een link naar het filmpje waarop je het kunt zien:

http://www.youtube.com/watch?v=Y9znYVc1 ... e=youtu.be
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat piept en hijgt

Bericht door Ms Maaike »

Hoi Marit,

Recentelijk zijn er nogal wat topics met betrekking tot dit onderwerp voorbij gekomen. Als er nog steeds klachten zijn dan zal er dus verder gezocht moeten worden. Ook al hoort de dierenarts niks, als jij het wel hoort dan moet hij dus verder zoeken. Ik raad je aan om een röntgenfoto van de longen te laten maken, daarmee kun je goed de conditie van de longen bekijken.

Overigens zag ik op het filmpje dat Lotje af en toe slikt tijdens het spinnen. Het lijkt heel erg op wat mijn kat doet als hij misselijk is, ook de geluiden bij het spinnen op dat moment (ook al heeft hij z'n bekje gesloten dan). Ik vind dat Lotje nogal vochtige ogen heeft, ook is het knipvlies te zien. Dit in combinatie met de vacht die er wat groezelig uitziet zijn indicatoren van een kat die niet zo gezond is/lekker in z'n vel zit. Dit zouden genoeg redenen zijn voor mij om Lotje eens goed door te lichten. Sowieso is dat niet verkeerd gezien haar leeftijd; eens per jaar een seniorencheck wordt dan aangeraden. Ik zou zeker haar bloed en urine laten controleren.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
maritvw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:06

Re: Kat piept en hijgt

Bericht door maritvw »

Hoi Maaike,

Bedankt voor je uitgebreide bericht, fijn! Ik zal ook eens verder lezen op dit forum, want dat heb ik nog niet gedaan.

Het is overigens wel zo dat Lotje dit alleen doet tijdens het spinnen, maar daarbuiten geen vreemde geluiden maakt. Ze eet en drinkt goed, hobbelt op haar manier vrolijk rond en knuffelt veel. Haar vacht is altijd al wel wat smoezelig geweest en ze heeft een hartruisje.

In ieder geval ga ik na komende week weer naar de dierenarts en zal benoemen wat je op het filmpje hebt gezien.

Nogmaals, bedankt!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat piept en hijgt

Bericht door Ms Maaike »

Geen dank. :) De smoezelige vacht kan door het hartruisje komen, althans, dat heb ik vaker gezien. Ik weet niet hoe die link precies ligt, maar goed.

Succes bij de dierenarts!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
RjS
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2014 00:06

Re: Kat piept en hijgt

Bericht door RjS »

Hoi, mijn kat heeft sinds een week dezelfde klachten. Ook is hij energieloos en moet hij tijdens opstaan vaak hoesten en het lijkt of die pijn heeft. Ik vroeg me af of lotje al weer de oude is. Of als er iets is waarmee ik mijn kat kan helpen.

Groet RjS
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat piept en hijgt

Bericht door jennli »

Rjs, ga in ieder geval ook langs de dierenarts!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat piept en hijgt

Bericht door Dinky »

RjS, ben je al met je kat naar de dierenarts geweest? Dat lijkt mij in elk geval een belangrijke stap om te zetten want als het een luchtwegontsteking is moet je AB hebben.

maritvw van Lotje is namelijk 4 februari 2013 voor het laatst online geweest dus kans is groot dat ze jou berichtje niet ziet ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie