Probleemgedrag...

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Babetje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2014 18:37

Probleemgedrag...

Bericht door Babetje »

Ik heb me aangemeld op dit forum in de hoop dat mensen mij kunnen helpen.

Ik heb 2 honden, 6 katten en een man.
Het probleem is één van de 2 katers die we hebben. Hij is als kitten bij mensen thuis vandaan bij ons gekomen en was in de eerste instantie een lief, speels normaal kitten.
Toen hij wat ouder werd, is hij aangevallen door een zwarte kater uit de buurt die zelf door ons luikje binnen kwam. Toen ik op een dag thuis kwam, lagen de plukken haar, kledders diarree en plasjes bloed verspreid door het huis. Er was duidelijk flink gevochten.

Sindsdien is de kater veranderd. Hij lijkt de baas van de groep, maar is niet per se vijandig. Hij blaast en gromt soms naar andere katten, en ook naar ons. Tijdens het aaien kan hij opeens uithalen en blazen of bijten.

Nu dachten we een tijdje geleden dat hij wellicht gelukkiger zou zijn bij iemand met minder dieren om zich heen. De drukte hier in huis van 5 andere katten en 2 honden is misschien wat veel voor hem.
Na een lange tijd zoeken vonden we uiteindelijk een ander plekje voor hem. Eén man met 1 andere kat en verder niets. Mogelijkheid om naar buiten te gaan, het leek ideaal. Dus op een goede ochtend brachten we hem daarheen.

3 weken hebben we het aangekeken. Wat er precies gebeurd is, weten we natuurlijk niet, maar de kater ontspande totaal niet en heeft 3 weken opgekruld onder een stoel gelegen. Regelmatig heeft hij zichzelf onder gepoept en heeft hij zijn urine zomaar laten lopen. Dit deed hij vroeger ook als het onweerde of bij vuurwerk. Maar dit gedrag hadden we absoluut niet verwacht. We weten dat hij hier buiten ook best vaak pittig kan reageren naar buurtkatten, dus we waren eigenlijk bang dat hij de kat die de meneer al had iets zou aandoen.

Uiteindelijk hebben we na 3 weken besloten hem weer op te halen. Dit was vanmorgen. Inmiddels is hij weer thuis en ligt hij in een mandje te slapen. We hebben besloten alle katten even binnen te houden, zodat ze weer goed aan elkaar kunnen wennen. Momenteel hebben we 3 kittens van ons laatst aan komen lopen zwervertje in huis, 2 van hen zullen komend weekend verhuizen. Maar momenteel zitten we dus met 8 katten en 2 honden in 1 huiskamer. En in principe gaat het prima. De kater blaast en gromt als hij denkt iets te horen, is wat nerveus en erg op zijn hoede. Eet en drinkt wel.

Wie heeft advies over hoe we dit het beste kunnen aanpakken.

Toen de kater weg was, kwamen de andere 4 volwassen katten veel in de woonkamer en sliepen op de bank, ipv boven op de overloop, zoals voorheen. Inmiddels zit 1 van de katten sinds vanmorgen weer boven. Ik zou heel graag willen dat ze straks gewoon met/ naast elkaar kunnen leven. Ze hoeven echt niet op één stapel te gaan liggen slapen, maar ik wil dat ze allemaal tevreden zijn en kunnen gaan en staan en liggen waar ze willen.

Alle advies is welkom!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Probleemgedrag...

Bericht door Sifra »

Sindsdien is de kater veranderd. Hij lijkt de baas van de groep, maar is niet per se vijandig. Hij blaast en gromt soms naar andere katten, en ook naar ons.
Blazen en grommen wijst meer op angst dan op de baas willen spelen. Mogelijk is hij erg onzeker geworden van het pak rammel dat hij van die zwarte kater heeft gekregen. Misschien heeft hij wat aan homeopathische korreltjes tegen stress. Daar hebben andere forumleden meer ervaring mee. Ik geef het estafettestokje door.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Probleemgedrag...

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
rechtsboven zit een zoekfunctie. geloof net als sifra dat je probleemkater eerder onzeker en af en toe bang is en heel gestresst dan anders.

er zijn middelen die je zou kunnen proberen en via de zoekfunctie kun je de berichten/ervaringen hierover nalezen. zelf denk ik aan een feliway in het stopcontact in combi met destress van www. huisdierendokter.nl. voor het betr dier.
andere middelen die ook wel worden ingezet zijn bachbloesem, telizen, zylkene en homeopatisch.
geen clomicalm via de dierenarts want dat is een paardenmiddel, ik bedoel bestemd voor hondentraining..

en is kwestie van uitproberen want iedere kat reageert anders en dat geldt ook voor iedere situatie.. meld je even terug?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Babetje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2014 18:37

Re: Probleemgedrag...

Bericht door Babetje »

Bedankt voor de reacties! Feliway is inderdaad iets wat we regelmatig gebruikt hebben hier. Er zijn vaker katten bij gekomen en dan gebruikten we dat altijd.

Silas (de rode kater waar het om gaat) is inmiddels een dag en een nacht thuis en hij lijkt het prima naar zijn zin te hebben. De andere katten schieten alleen echt weer terug in hun oude gedrag. 2 van de 4 lagen afgelopen 3 weken vaak lekker op de bank, en nu zitten ze weer boven...

Ik heb momenteel het kattenluikje afgesloten, omdat de moeder van de kittens en de kittens en de rode kater er momenteel niet uit mogen. Maar wellicht is dat helemaal niet handig? Ze zijn gewend om naar buiten te gaan en lijken nu ook echt naar buiten te willen. Maar ik wil voorkomen dat ze elkaar ontvluchten en dan maar naar buiten gaan...

Tips en ideeën?

Ik ga meteen even kijken naar die destress. Bedankt!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Probleemgedrag...

Bericht door mittenslief »

je moet juist niet alles bij elkaar opsluiten dat is vragen om ellende...geef ze gewoon de ruimte en doe het luikje weer open, dat is het beste voor iedereen ,lijkt me...
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Babetje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2014 18:37

Re: Probleemgedrag...

Bericht door Babetje »

Het luikje was afgesloten met de deurmat en zware dingen ervoor. Zojuist ontdek ik dat Silas weg is en de mat weggeschoven... Hij is dus al naar buiten. De deur staat nu lekker wijd open. Alles kan weer lekker vrij rondrennen. Ik neem aan dat Silas de weg naar huis niet opeens vergeten is ;)

Het lijkt erop dat de rust al ietsje terugkeert. Er zijn nu ook veel veranderingen. Nestje kittens, moederpoes soms wel, soms niet bij de rest, Silas weg en weer terug..

Ik houd jullie op de hoogte!
Plaats reactie