Kat staat in eigen ontlasting

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Viv1986
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2014 09:16
Contacteer:

Kat staat in eigen ontlasting

Bericht door Viv1986 »

Van jongs af aan staat mijn kat al af en toe in zijn eigen ontlasting, met als resultaat een extra vieze kattenbak, vieze pootjes, vies huis etc. Gisteren ging het nog een stapje verder, terwijl ik bezig was met de kap van zijn kattenbak schoon te maken, ging hij op zijn "open" bak, maar aangezien hij niet "hurkt" ging de helft van z'n plas ernaast.

Iemand die hier ervaring mee heeft, enig idee waar dit vandaan komt? Het gekke is ook dat het hem niks lijkt te doen, hij wast zich altijd, maar zo'n vies pootje heeft hij blijkbaar niet door, en het is elke keer een gevecht om zijn pootje(s) schoon te maken.

Oftewel, ervaringen / tips, graag! Ik weet het even niet meer :-(
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat staat in eigen ontlasting

Bericht door castratenkoor »

Sommige katten zijn gewoon wat slordig met dat soort dingen. Enige idee wat ik aan kan dragen is een grotere hoge open bak, b.v. een speciebak of een grote hoge opgergbak van Hema / Blokker/ Acton en die dan dus zonder deksel gebruiken, 10 cm grit erin en hopen dat hij met meer ruimte de eigen drol weet te vermijden. Als hij niet hurkt bij het plassen zou ik een speciebak nemen, te koop in tuincentra en doe het zelf winkels. Die is hoog genoeg zodat het er niet overheen spettert.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Viv1986
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2014 09:16
Contacteer:

Re: Kat staat in eigen ontlasting

Bericht door Viv1986 »

Bedankt voor uw reactie! :) Ik heb gisteravond gelijk een open XL kattenbak besteld (http://www.topdierenshop.nl/eco-kattentoilet-xl) hopelijk werkt dat.

Ik dacht toen hij kleiner was dat het misschien aan het grind lag maar ik heb inmiddels al 5 soorten geprobeerd en het wordt er niet minder van. Soms gaat het een maand goed, maar deze week alweer 2x fout gegaan. Qua hoeveelheid grind in de bak, doe ik inderdaad zeker 10 cm zodat hij lekker kan graven.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat staat in eigen ontlasting

Bericht door castratenkoor »

Ik denk niet dat je bestelde bak de oplossing is voor dit probleem. Een speciebak is echt veeeeeeel hoger.

Wat voor voer geef je. Ik denk dat daarmee ook nog winst te behalen valt, beter voer geeft betere drollen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Viv1986
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2014 09:16
Contacteer:

Re: Kat staat in eigen ontlasting

Bericht door Viv1986 »

Hmm, ik kijk het even aan, mocht deze bak niet de oplossing zijn dan ga ik inderdaad voor een speciebak :) Hij krijgt zowel brokjes (Royal Canin Indoor) als zacht voer (Whiskas / Gourmet).
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat staat in eigen ontlasting

Bericht door Ms Maaike »

Van Whiskas is hier bekend dat het vaak stinkende, soms ook zachte en erg veel ontlasting veroorzaakt. Hoe is de ontlasting van je kat?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Viv1986
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2014 09:16
Contacteer:

Re: Kat staat in eigen ontlasting

Bericht door Viv1986 »

Voor zover ik weet is er niks mis met zijn ontlasting en is het ook niet meer dan normaal. Over het algemeen 1x per dag een grote boodschap en n paar x per dag een kleine boodschap.

Ik heb wel vanmorgen besloten om hem een paar dagen geen zacht voer te geven, dus alleen brokjes, om te kijken of ik verschil zie.
Plaats reactie