Tips voor zalven oogje bij 'wilde' kat

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Tips voor zalven oogje bij 'wilde' kat

Bericht door Freya13 »

Suzy, onze poes van 2 jaar, is zo goed als wild. Ze komt binnen om te eten en soms om een uurtje te slapen, maar aaien lukt zelden en oppakken al helemaal niet. Op zich is dat niet zo'n groot probleem, elk dier is zoals hij is. Maar nu heeft Suzy een ontstoken oogje. Volgens de dierenarts moet dit oog dus drie keer per dag gezalfd worden. Dit is dus echt onmogelijk bij Suzy. Ik ben bij de dierenarts vertrokken met de melding 'ik zal het proberen, anders sta ik hier morgen terug'. Ik heb het net geprobeerd ... niet te doen ... en om een kat helemaal de daver op het lijf te jagen drie keer per dag ... lijkt mij ook niet zo'n goed idee.

Maar ik vertrek graag geïnformeerd naar de dierenarts, dus bij deze: tips of tricks om de zalf toch aan te brengen? Eventuele alternatieven voor zalf? Alle ervaringen of goeie raad zijn welkom!!
Gebruikersavatar
Koekie10
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2014 10:36

Re: Tips voor zalven oogje bij 'wilde' kat

Bericht door Koekie10 »

Misschien je proberen om Suzy in een badlaken of deken te doen en hij oogje zalven.
Hoop werk succes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tips voor zalven oogje bij 'wilde' kat

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat na 8 maanden het zalven wel achter de rug is.......
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Tips voor zalven oogje bij 'wilde' kat

Bericht door Anne87 »

Dat mag je wel hopen ja... :)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Tips voor zalven oogje bij 'wilde' kat

Bericht door Freya13 »

ja hoor, al lang achter de rug :-)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Tips voor zalven oogje bij 'wilde' kat

Bericht door eveline1982 »

Heb je het uiteindelijk eigenlijk voor elkaar gekregen Freya? Ik heb hier een hele lieve tamme Banjer die veranderd in een tijger als er iets moet gebeuren, dus ben heel benieuwd hoe je het voor elkaar hebt gekregen, een grote poes is even wat anders dan een onwillig klein kittentje (waar ik wel ervaring mee heb) ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Tips voor zalven oogje bij 'wilde' kat

Bericht door Freya13 »

eveline: ik heb het helemaal niet voor elkaar gekregen vrees ik ... uiteindelijk overgegaan op een korte ab kuur tegen niesziekte (want dat was het uiteindelijk) en daarmee is het oogje ook heel veel verbeterd. Nadien het oogje geregeld gereinigd met water, en nu is het helemaal ok. Reinigen met lauw water laat ze redelijk goed doen. De eerste keren heb ik het geprobeerd met een deken errond, pootjes in het deken en dan snel snel zalf eraan, maar dat geeft zoveel stress (voor haar én voor mij ;-) ) dat we beslist hebben om dat niet meer te doen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Tips voor zalven oogje bij 'wilde' kat

Bericht door eveline1982 »

Hahahah dat is balen! Banjer laat het ook echt niet toe, zelfs een pipet in de nek lukt amper. Nouja dan maar hopen dat ze niks meer gaan mankeren ;) Dankje voor je antwoord :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie