Heftige mastistis!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Truusje99 »

Even een update. Ben er erg druk mee dus weinig tijd om achter de computer te zitten.
De koorts is gedaald! En blijft ook omlaag. Tramadol hebben we eraf gedaan.
Novocam heeft ze intussen ook niet meer gehad, maar hou ik wel achter de hand voor het geval dat.

Ik weet dat hier diverse discussies over zijn, maar een alternatief wat wel bij zogende dieren gebruikt kan worden met dezelfde eigenschappen is er niet. Ook bv tolfedine wordt afgeraden bij zogende dieren.

Ik werk zelf in de medische wereld en ben me zeker bewust van de nadelen van medicatie, dat is dus geen kwestie van ergens te licht over denken. De keuze voor deze combinatie is omdat er weinig progresie in haar situatie zat, ze enorm hoge koorts had en hield en ook veel pijn had. Ik heb hierover met diverse dierenartsen gesproken en die hebben stuk voor stuk dezelfde conclusie.
Tramadol is zon ramp om in te brengen dat ik daar mee ben gestopt.

Ze is veel beweeglijker, reageert ook heel goed op de kleine. Na het voeden leg ik het kitten bij haar en krijgt ie n flinke wasbeurt. Gisteren met de kleine bij de da geweest, gelaxeerd met cathetertje. Er kwam vrij snel flink harde en donkere ontlasting. Gisteravond herhaald en vanmorgen weer.
Vanavond is mama ruim 24 uur van de medicatie af behalve de ab.
Doordat ze zich beter voelt is het elke keer stress als ik de kleine weghaal of als ze hem hoort.
De medicatie is dan grotendeels uit haar systeem, zeker gezien de hoeveelheid vocht die ze toegediend krijgt en ook uitplast. Dus dan ga ik proberen of de melk weer op gang kan komen uit de onderste twee tepels. De kleine is in ieder geval goed op gewicht, eigenlijk gedurende deze periode niet eens afgevallen!

De wond is necrotisch geworden en nu deels open. Dat wordt nog wel even aanpezen. Maar het is niet ontstoken. Gelukkig heb ik n zus in de verpleging met de nodige foefjes en verbandmaterialen zodat de wondzorg ook wel goed zal komen ;-). Ze heeft een mooi rood rompertje aan dus de kleine kan niet in de buurt vd wond komen.

Al met al nog steeds een hoop werk en zorgen maar het gaat echt de goede kant op!
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Heftige mastistis!

Bericht door kansarmedieren »

Fijn dat het al beter gaat en wat de medicijnen aangaat zit zelf ook in het vak en wat moet dat moet je kan een dier niet laten pijn lijden dan maar even voor een korte duur heftige medicijnen erin. En het heeft geholpen geef hier ook wel eens tramadol voor een korte tijd het is een heftig middel maar soms heb je geen keuze.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Brittenbolletje »

Tolfedine mag wel. Dat word zelfs in geval van dat zelfs geprikt bij pasgeboren kittens.

Gelukkig is de kleine niet afgevallen en heeft mama geen koorts meer. Succes met met de wond, maar zo te lezen is mama en kitten in goeie handen.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Truusje99 »

Mama wordt vandaag geopereerd. De huid is over een groot oppervlak een open wond geworden.
Het dode weefsel moet operatief verwijderd worden zodat het sneller kan herstellen.
Met de kleine gaat het goed, alleen de ontlasting blijft lastig. Heb nu meerdere keren gelaxeerd.
Masseer heel veel, maar het wil nog niet echt. Ook mama likt grondig als ik het kitten bij haar leg.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Dinky »

Sterkte voor mama vandaag en duimen dat het voorspoedig gaat herstellen na de operatie!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Heftige mastistis!

Bericht door nellebel »

Sterkte met ma ma poes.duimpjes draaien dat het vanaf nu weer berg op gaat
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Truusje99 »

De operatie is goed gegaan maar het was een flinke ingreep. De infectie zat tot in de buikspieren!
Het is dan ook een flinke jaap geworden... De pijn is nu gelukkig minder, de kleine is in principe gewoon lekker bij haar. Ze werd heel onrustig als hij weg was.
Na de ok wel wat snotterig, ook de kleine niest een beetje. Maar ze hebben ook wel wat te verduren gehad, de weerstand zal niet optimaal zijn.
Hij groeit goed, drinkt ook prima. Ontlasting niet zelf gezien, maar mama likt heel veel. Veel extra masseren, dat vindt hij ook fijn. Buikje voelt niet hard.
Ik kwam iets tegen over colostum in poedervorm, is dat een optie? Men zegt dat dit geschikt is voor kittens om aanvullend te geven om de darmen te stimuleren. Maar welk merk is dan het beste geschikt, en hoeveel/ hoe vaak?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Heftige mastistis!

Bericht door eveline1982 »

Denk dat mamma de ontlasting zelf regelt bij het kitten. Als het buikje lekker soepel aanvoelt zou ik echt niet met laxeermiddelen gaan werken.

Colostrum heb ik ook gebruikt om de weerstand te verhogen bij kittens. Maar als de kitten goed groeit en lekker beweegelijk is zou ik geen extra componenten geven. Aangezien ze niest kan je ook een weerstand compositum gaan geven van de groene oss. Half thee lepeltje per dag afgestreken door de melk.

Fijn dat de operatie goed is gegaan, hopelijk knapt mamma snel helemaal op!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Dinky »

Fijn dat de operatie achter de rug is!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Cyamytha »

Goed om te lezen! Had eerder niet gereageerd omdat ik niet kon helpen. Maar hoop voor je dat mama poes snel opknapt en dat beiden helemaal weer 'de oude' worden!
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Truusje99 »

Met mama gaat alles heel goed, maar blijkbaar kan er nog meer misgaan....
Kleintje kreeg dinsdagnacht koorts en wilde niet meer eten. Kreeg er helemaal niets in, uiteindelijk met een sonde gegeven omdat hij compleet lusteloos werd.
Rochelen, niezen erbij, dus kans op niesziekte heel groot. Mama kwam de dag na de ok ook snotterig thuis... Dus aan de AB.
Begonnen met dwangvoeden, dat gaat nu redelijk. Koorts is gezakt, maar hij heeft het flink benauwd.
Ik las al dat stomen een optie is, maar ook dat Bisolvon kan helpen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is de dosering?
Hij is nu 3,5 week oud en weegt 450 gram.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Heftige mastistis!

Bericht door kansarmedieren »

Stomen zou ik doen niet te veel medicijnen in zo'n klein diertje en alleen in overleg met de dierenarts. Je zou ook zout neusdruppels voor baby kunnen proberen, kan je bij de drogist kopen wel de zout druppels geen ortrivin of xylomethazoline druppels.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Heftige mastistis!

Bericht door eveline1982 »

Bisolvon druppels oid voor kinderen en baby's gebruik je alleen als de benauwdheid heel lang aanhoud, praat ik over weken. De ab moet dan al het grootste gedeelte van het werk hebben gedaan. Als je iets wilt gebruiken tegen de benauwdheid dan zou ik hiervoor contact opnemen met de dierenarts, het is nl erg precies kwa dosissen bij zo een ukkie.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Truusje99 »

Benauwdheid houdt nog steeds aan. Zit nu op 6 dagen AB.
Iemand ervaring met het verloop van niesziekte bij kittens van deze leeftijd??
Hij doet het verder redelijk, eet niet zelf maar wandelt wel af en toe lekker rond.
Vooral na de dwangvoeding echt benauwd, bekje open etc.
Hoe lang houdt dit normaal aan?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Heftige mastistis!

Bericht door Brittenbolletje »

Je hebt zoutdruppeltjes van het merk Heel. Ik zou veel stomen en voor het stomen en na het stomen de neus druppelen. Dan komt het sneller los. Het kan lang duren. Ik weet niet of het kitten nog groeit, maar ik weet wel dat een kitten meer moet hebben als het zwaarder word. AB geef je op gewicht.
Plaats reactie