sphynx

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: sphynx

Bericht door castratenkoor »

Huh - als ik dit letterlijk opvat ben je dus op zoek naar een forum zonder vrije meningsuiting? Dus bij alles wat je aandraagt gaat iedereen braaf ja nee en amen zeggen en oh wat leuk en schattig enz.
Dat zou mijn persoonlijke keuze niet zijn nee.
Ik heb voor dit forum meerdere forum geprobeerd, tot ik deze vond, waar ik wel mezelf kan zijn.
Ze zijn er inderdaad hoor, even goed zoeken, de forum van alleen meelopers.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: sphynx

Bericht door Nele »

I was being ironic.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: sphynx

Bericht door castratenkoor »

Sorry maar hier gaan mijn mondhoeken niet van omhoog.......zal mijn gebrek aan humor wel zijn........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: sphynx

Bericht door Nele »

call it sarcasm. raar volkje hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: sphynx

Bericht door castratenkoor »

Dat noemt men narcisme - denken dat heel de wereld vreemd is en dat je zelf perfect bent.
Af en toe goed lezen en open staan voor andermans mening en visie kan soms heel nuttig zijn, weet je. Er gaat een wereld voor je open als je je oogkleppen af en toe afzet.

Ik heb hier geweldige vriendschappen voor het leven opgedaan, geweldig volkje hier!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: sphynx

Bericht door Dinky »

Ik begrijp je standpunt wel dat welzijn en gezondheid van de katten hier hoog in het vaandel staan. Maar om daarom geen Sfinx in huis te halen (want dat is toch wat sommigen hier beweren) vind ik toch wat kort door de bocht.
Ze bestaan, ze zijn er, en net zoals asielkatten, als er teveel zijn, worden ze zomaar afgemaakt
De sphynx is simpelweg een ongezond ras (net zoals de pers bijvoorbeeld, vaak problemen met ademhalen/benauwdheid door de te stompe neus....).
Wanneer er geen vraag meer is naar de Sphynx dan zullen ze simpelweg niet meer gefokt worden (in tegenstelling tot asielkatten want dat zijn gedumpte katten/kittens). Wanneer je het verhaal leest over de oorsprong bij de link die ik je eerder in dit topic al heb gegeven lees je dat de Sphynx al meerdere malen verdwenen is en door middel van inteelt weer terug is gekomen.
Er zijn nou eenmaal rassen die alleen om uiterlijk worden gefokt en waar de gezondheid een zeer ondergeschoven kindje is. De sphynx is zo'n ras net als de pers en omdat de gezondheid hier hoog in het vaandel staat worden deze rassen dus afgeraden vanwege de gezondheidsproblemen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: sphynx

Bericht door Nele »

dus eigenlijk ben ik een narcist die dierenleed bevordert, lees ik niet goed, sta ik niet open voor andermans mening, en wordt ironie of sarcasme hier niet getolereerd? begrijp ik het goed?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: sphynx

Bericht door Dinky »

Je moet goed beseffen dat bij platte tekst sarcasme en ironie over het algemeen niet overkomen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: sphynx

Bericht door Nele »

ha, 't is de eerste keer da'k er problemen mee heb... voor alles is er een eerste keer natuurlijk!

het is overigens niet de eerste keer dat ik op een forum actief deel neem.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: sphynx

Bericht door castratenkoor »

Nele schreef:dus eigenlijk ben ik een narcist die dierenleed bevordert, lees ik niet goed, sta ik niet open voor andermans mening, en wordt ironie of sarcasme hier niet getolereerd? begrijp ik het goed?
Dat van die narcist dat komt van mij ja, zo ervaar ik dat. Dat je dierenleed bevordert heb je mij niet horen zeggen. Ik ben niet van mening dat jij, als je een sphinx koopt, dat JIJ dan dierenleed veroorzaakt. Die verantwoordelijkheid ligt bij fokkers van wanproducten.
Het enige waar jij jezelf mee opzadelt, is grote kans op hoge kosten en uiteindelijk vaak ook nog eens veel verdriet omdat zulke dieren vaak niet oud worden. En zeker de ziekelijke kneusjes zijn vreselijk lief en aanhankelijk.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: sphynx

Bericht door Adriana »

getver nele, stel je eerst eens voor en houd op met dat off-topic geruzie.
je hebt een paar dingen gevraagd en er zijn mensen die hun vrije tijd aan besteed hebben om met je mee te denken en in dit geval je te behoeden voor veel onheil (èn keuze voor naaktkat en veel te groot leeftijdsverschil..)
lees die teksten nog eens goed en rustig door en houd je dan bij het onderwerp en dat is hier op het forum het welzijn van katten. ga mensen waar je het niet mee eens bent niet afzeiken maar denk nog eens rustig na over wat er door anderen is geschreven.
nogmaals, ik weet zeker dat wij heel veel meer ervaring en kennis in huis hebben en dat je nog veel van ons kunt leren!

en als je toch al besloten hebt om die sfynxen-baby 'te redden', ook 'prima' bij wijze van spreken en dan heb je onze adviezen en meedenkwerk toch al lang niet meer nodig?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: sphynx

Bericht door eveline1982 »

Ik zou niet gaan voor een spynx die je red uit een nestje van ondeskundige. Je helpt in dat geval alleen maar de broodfok tot stand te houden. Als je echt voor een spynx wilt gaan zou ik opzoek gaan naar een goede, erkende fokker die fokt in de welzijn (voor zover dat in dit ras aanwezig is) van het dier en ervoor zorgt om zo veel mogelijk ziektes eruit te fokken dan erin. Ik vind overigens dat dit voor elk ras geldt, nooit bij een broodfokker of iemand die thuis een nestje heeft van ras of htk katten! Als iedereen daarmee stopt dan stoppen vanzelf al die dombo's met het vermeerderen van dieren om geld te verdienen. Een ECHTE fokker verdient niet aan zijn nestjes, dat is mijn standpunt!

Of jouw kater een kitten gaat waarderen is altijd de vraag. Kijk goed naar je kat, vind hij het nog leuk om lang en actief te spelen, dan zal een kitten solo best wel goed gaan. Ik vind hem persoonlijk nl nog niet op een leeftijd dat hij niet een kitten kan bezighouden, maar dat ligt dan natuurlijk ook aan zijn aard. Is hij nog wel actief maar houd hij ook van zijn rust dan zou ik gaan kijken voor een leuke herplaatser van een jaar of 2 oud. Die zijn niet meer zo uitzinnig maar wel nog jong genoeg om leuk aan te sluiten bij jouw kater. Mijn kater heeft 2 poezen vriendinnen wat meestal heel erg goed gaat, als ik de financien had gehad voor nog een kat had ik er graag voor hem nog een kater bij gezet. Ik heb kittens opgevangen tot 1 jaar oud en merkte dat hij toch wat meer klik had met andere katers kwa spelen. De meiden zijn toch een beetje tutjes die niet te ruw willen spelen, want stel je voor dat je een nagel breekt ;) .

Ps: een goede fokker of opvang kent zijn kittens! Ik heb ook kittens solo geplaatst of bij (iets) oudere katten en dat is op een hele enkele keer na altijd goed gegaan. Als je je kat/kitten bij iemand haalt die hart en passie heeft voor wat zij/hij doet dan mag je het dier ook altijd terug brengen als blijkt dat het een mis match is geweest.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: sphynx

Bericht door Nele »

Bedankt Eveline,

dat was zeer veel, goede en leuke informatie. 't heeft mij wat aan't denken gezet. Mijn idee wordt nog wat opgeschort. Als ik er een kameraad bijneem, zal het toch wel geen kitten zijn. Ik wil het mijn Findus niet aandoen van uit eigen belang een klein schattig beestje in huis te halen, terwijl hij helemaal overrompeld wordt, stress kweekt van de speelsheid van een kleine uk, en zich half geterroriseerd voelt, omdat hij met zijn 3 jaar heel wat rustiger is geworden.
We zien nog wel. Der is geen dringendheid bij de aanschaf van een huisdier.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: sphynx

Bericht door castratenkoor »

Kijk dat vind ik nou een verstandig besluit. Geweldig dat je in eerste plaats aan het belang van Findus denkt!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: sphynx

Bericht door eveline1982 »

Niks te danken hoor, ik merkte aan je vragen etc dat je nog zoekende was in wat je precies wilde. Erg goed dat je je verstand laat spreken en niet je hart. Je hebt duidelijk je hart op de goede plek en wilt ook dat het eventuele nieuwe maatje goed aansluit bij jouw situatie, veer voor jou! Er komt overduidelijk wel een leuk maatje met de tijd en aangezien je er goed over nadenkt zal dat een perfect aansluitend maatje worden :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie