Erg schrikkerig

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Sjanie2304
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2014 18:38

Erg schrikkerig

Bericht door Sjanie2304 »

Hallo,

Sinds half februari is ons huishouden uitgebreid met Jaap. Jaap is een grote zwarte jeweetwelkater die bijna een jaar in het asiel heeft gezeten. Omdat we al een jeweetwelpoes hebben van 14 jaar, Mina, wilde we hier geen jong katje bij zetten en hebben we bewust gekozen voor een oudere kat. De keus is dus op Jaap gevallen.

Volgens het asiel is Jaap als vondeling het asiel binnen gekomen dus veel info over hem hadden ze niet. Alleen dat het een grote knuffelkont is. Mooi, dat is net wat we zochten!

In het begin was Japie nogal schrikachtig maar twee weken waren Jaap en Mina aan elkaar gewend en liep Japie ook lekker in huis rond. Maar echt bij ons komen voor een knuffel deed ie niet. Wat ie wel heel prettig vond was mee naar boven gaan, en dan op het bed uitgebreid knuffelen.

Maar nu, sinds een week of twee is hij weer erg schrikkerig, bij elk geluidje kijkt hij verschrikt op. Het knuffelen op bed is over, hij eet minder en wordt ook steeds slanker, en als hij binnen ligt dan ligt hij bij voorkeur op een eetkamerstoel onder de eettafel.

Hij zoekt wel continu toenadering bij Mina, wil erg graag met haar spelen maar daar wil Mina niets van weten en die zoekt bescherming bij ons en blaast dan naar hem.

Wat kunnen we doen om Jaap zich thuis te laten voelen? Is het een optie om een speelmaatje uit het asiel te halen voor hem? Moeten we hem nog even tijd gunnen?

Alle tips zijn welkom!!!!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Erg schrikkerig

Bericht door Kattebeest »

Hoe oud is Jaap (schatting is ook goed)?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Sjanie2304
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2014 18:38

Re: Erg schrikkerig

Bericht door Sjanie2304 »

Volgens het asiel is hij 9+ maar als je ziet hoe hij nog speelt zou je eerder denken dat ie 4+ is!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Erg schrikkerig

Bericht door Kattebeest »

Wat goed dat je een senior in huis gehaald hebt! En wat boft Jaap dat hij zijn welverdiende oude dag bij jullie mag doorbrengen.

Wat weet je van zijn gezondheid? Kan psychisch zijn maar zijn gedrag kan ook medische oorzaken hebben. Bij senioren die niet lekker in hun vel zitten denk ik meteen aan een seniorencheck, inclusief bloedonderzoek. Waarschijnlijk (hoop ik) is dat in het asiel gebeurd, is het mogelijk daarvan de uitslagen te achterhalen?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Sjanie2304
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2014 18:38

Re: Erg schrikkerig

Bericht door Sjanie2304 »

Ik zal morgen eens contact met ze opnemen en vragen of zij wellicht opheldering kunnen geven.
Ook zal ik deze week met hem naar de dierenarts gaan. aar zou ik toch al heen gaan i.v.m. een injectie tegen vlooien maar wellicht dat ze meteen een algehele check-up kunnen doen.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Erg schrikkerig

Bericht door Kattebeest »

Vraag ook specifiek naar zijn schildklierwaarden (T4). Dat zit niet bij het standaard bloedonderzoek wat veel dierenartsen zelf doen. Bloed moet daarvoor naar een laboratorium gestuurd worden (maar dat weet je waarschijnlijk al met een 14 jarige lady in huis ;-)) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Erg schrikkerig

Bericht door nellebel »

schildklier kan, daar kun je onrustig van worden en afvallen. seniorencheck zal goed zijn.
welkom japie, hopelijk zien we ook snel een foto van jou en je vriendin mina
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie