Hoe verwijder je een teek?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Ms Maaike »

Aan iedereen die last heeft van teken (ze zijn er vroeg bij dit jaar - de teken): gebruik in GEEN geval groene zeep (of een ander irriterend goedje) om ze te verwijderen!

Ik zag het verhaal net ook weer op facebook verschijnen; groene zeep schijnt een goede tip te zijn en het werkt altijd et cetera, maar doe het NIET! Als je de teek irriteert (en dat doe je met groene zeep) spuit hij z'n maaginhoud weer terug in de bloedbaan. En laat nou net op die manier de ziekte van Lyme zich verspreiden... Gewoon een tekentang of pincet gebruiken dus!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Kattebeest »

En ben je geroutineerd tekenverwijderaar kan het ook met de hand.

Aanvulling op bericht Maaike: ook geen slaolie gebruiken, dat was jaren geleden de gewoonte. Of alcohol. Net als langdurig 'prutsen' zal de teek reageren door zijn maaginhoud in de gastheer/gastvrouw te ledigen. Dus geen extra middelen en in één keer verwijderen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Cindy1969 »

Heb afgelopen weekend een hele dikke vette teek verwijderd bij mijn kat, jee, wat een dik lijf...
Ben alleen niet zeker of ik de kop nu ook mee had, had het met een pincet verwijderd, en schoot eruit toen ik hem had. En kon het niet meer vinden, bah... Afijn dat hou ik wel even goed in de gaten, evenals of het gaat ontsteken bij mijn kat mocht het zijn achtergebleven.
Maar mijn vraag is: tegen vlooien gebruik ik pipetjes, Advantage, maar deze zijn alleen anti-vlo, niet anti-teek.
Frontline heeft wel pipetjes die ook anti-teek werken, maar een paar jaar geleden werkte Frontline ineens niet meer, mijn katten kregen toch vlooien daarmee.

Ik ben vorig jaar verhuisd van 1-hoog naar begane grond met tuin, dus ze komen nu buiten, en daarmee zullen ze ook vaker teken hebben.
Is er een goed middel dat preventief werkt? Of beter om katten goed in de gaten te houden en de teek gewoon te verwijderen wanneer ze er 1 hebben?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Ms Maaike »

Zelf ben ik niet een goed antitekenmiddel tegen gekomen (ik dacht tot voor kort dat Stronghold ook preventief tegen teken werkt, maar dat is niet waar). Het beste is om dagelijks te controleren en de teek te verwijderen zodra je 'm ziet.

Er is een heel handige tekenlepel op de markt (klik hier voor de link); daarmee zijn ze in een handomdraai ( :-P ) weg. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door eveline1982 »

Ik ben zelf altijd wel tevreden geweest over het middel tickoff (weet even niet of je het zo schrijft) mijn katten hebben nooit teken, maar 2 ervan komen de tuin ook niet uit. Mijn honden banjeren in bossen en parken door bomen en bosjes, ook zij hebben vrijwel nooit teken. Dus volgens mij werkt het middel wel, er staat op dat het ook tegen vlooien kan werken, maar dat doet het dus niet ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Renatevanderveer

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Renatevanderveer »

Hier veelvuldig teken, helaasch. Dagelijks controleer ik mijn katten op teken.
Bij Snickers is dat wat makkelijker, zijn vacht is niet zo dik als die van Bounty.
Bounty vergt wat meer tijd, gelukkig gaat het steeds een beetje beter, ze vind het steeds minder eng.
Wij gebruiken een tekentang, verwijderen van de teek doen we vaak met zijn tweetjes.
Een stuk makkelijker en naar mijn ervaring fijner voor de kat.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Robijn »

Sem* had ook wel eens teken in de zomer. Ik had bij de dierenspeciaalzaak een heel fijn dingetje daarvoor gekocht; een plastic staafje met daaraan in een hoek van 90 graden een V-vormig stukje;
I D E A A L om teken te verwijderen; veel fijner dan de 'gewone' tekentang. Het principe komt overeen met de eerder genoemde tekenlepel.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Cindy1969 »

Dank jullie wel voor de reacties! Heb besloten om mijn katten ook maar even regelmatig zelf na te kijken, en dan een tang daarvoor in huis te halen.
De dierenarts zit het dichtst bij mijn werk (dichterbij dan dierenspeciaalzaak) dus daar even langs gereden, daar heb ik deze gekocht:
http://www.otom.com/otom-tick-twister-haak

Denk dat jij hier ook op doelt Robijn, aan de beschrijving te lezen?

Verder is er weinig om preventief te behandelen, wel is er een nieuwe halsband (meh, heb het daar niet zo op, maar deze rekt mee zeiden ze) dat is deze: http://www.medicanimal.com/producten/~product_id=106059

Bij mijn DA overigens 32,50 per stuk...
Schiet dus los als kat ergens achter blijft hangen, maar best duur om kwijt te raken dan.
Deze schijnt dus echt 7 maanden te werken tegen vlooien en teken.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Ms Maaike »

Die band ken ik ook (via een vriend van me) en bij hem zijn alle katten met die band kaal geworden in de nek.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Cindy1969 »

Nou, lekker dan... Dat bedoel ik dus.
Hou het dan wel lekker bij Advantage tegen vlooien en kijk ze elke dag wel even na op teken.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Dinky »

Ik kwam vandaag een juichbericht tegen op facebook van een dierenarts. Daaronder de vraag of er ook een goed middel is tegen teken voor de kat. Het antwoord was als volgt:
Nee, helaas. Voor de kat zijn er geen goede middelen tegen teken. De enige stof die iets doet tegen teken bij de kat is fipronil (oa Frontline), maar de werking daarvan is zeker niet zo goed als de tekenmiddelen bij de hond.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Robijn »

Cindy1969 schreef:Dank jullie wel voor de reacties! Heb besloten om mijn katten ook maar even regelmatig zelf na te kijken, en dan een tang daarvoor in huis te halen.
De dierenarts zit het dichtst bij mijn werk (dichterbij dan dierenspeciaalzaak) dus daar even langs gereden, daar heb ik deze gekocht:
http://www.otom.com/otom-tick-twister-haak

Denk dat jij hier ook op doelt Robijn, aan de beschrijving te lezen?
Jaaaaaa; die bedoel ik!! Ideaal ding om teken mee te verwijderen!!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Adriana »

hier hebben we sinds kort de tekentangen van cindy/mariska-robijn ook en ik oefen samen met Streep..

eromheen schuiven gaat nog als ze eet, maar ik heb ontdekt dat je dan toch pijlsnel moet gaan draaien om die kaken los te krijgen want ze zitten vrij vast..
bij rechtstandig eruit trekken breekt het achterlijf van de kop en die blijft zitten.
dat zweert er dan wel weer uit maar dat is natuurlijk niet de bedoeling..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Kattebeest »

Geef nog steeds de voorkeur aan met de hand verwijderen. Met vingertoppen voel je heel goed of je de teek goed bij de kop hebt, tegen de huid van de kat. Bij Streep en andere minder makkelijke typjes (sorry Streep ;-) ) zal het niet met de hand kunnen.

Een keer een teek bij de da moeten verwijderen, was op het ooglid van Kasper en dat lukte me echt niet in mijn eentje. Wel op zoek naar iets (die lepel lijkt me heel handig) voor mezelf want kan niet overal bij....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Robijn »

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met de 'twister' de teek niet in zijn geheel eruit kreeg.
Voorheen had ik de ouderwetse tekentang; maar deze vind ik veel fijner.
Maar ik lees dat Adriana er geen goede ervaring mee heeft.
Zo is het met veel producten; wat de een een fijn product vindt, vindt de ander juist helemaal niks.

Met de hand verwijderen, kan alleen als de teek al best groot is / volgezogen met bloed is; en dan zit ie dus al wat langer op de kat. Ik haal teken weg als ze nog klein zijn; maar dan moet je wel haast dagelijks je kat goed 'bevoelen'.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie