Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Chantalle
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2014 08:05

Niesziekte

Bericht door Chantalle »

Dag forumleden. Ik ben op dit forum terechtgekomen, omdat ik niesziekte opzocht op google, en zo enkele topics over deze ziekte zag verschijnen op dit forum. Ik ben ondertussen al naar de dierenarts geweest, maar ik zo toch graag eens jullie mening willen vragen.
Op 7 februari kwamen er hier twee nieuwe kittens wonen, twee Selkirk Rexen van een cattery.
Na één week begon ons katertje Billy te niezen.
Ik moet er bij zeggen dat er in de cattery niemand niesde. We zijn twee keer op kittenbezoek geweest. We zaten telkens zeker 2 uur in de kittenkamer te kijken naar de kittens met hun twee mama's. Er was niemand aan het niezen. Het is dus begonnen toen ze bij ons waren.
Billy had ook een velletje over zijn oogje. Er was geen gele of groene uitvloeiing. Als hij niesde was het heldere vloeistof.
Ik ben met hem en met het poesje naar de dierenarts gegaan. Haar ogen stonden een beetje waterig maar de dierenarts hoorde niets abnormaal. Bij hem was er een lichte rochel, dus toch een reactie op zijn tweede niesziekte enting :???: hij kreeg een prikje antibiotica en een kuur Sunilox. Hij bleef echter vaak niezen en een tweede kuur volgde. De tweede kuur is op maar hij blijft toch af en toe niezen. Er is geen uitvloeiing uit de neus of de ogen. Alleen een bruin korstje in de ogen die ik wegdoe met een vochtig doekje, maar mijn britten hebben dat bijvoorbeeld altijd gehad, die bruine korstjes.
Voor de rest is Billy superactief. Hij spint, speelt, eet en drinkt normaal. Hij ziet er helemaal niet ziek uit. Koorts had hij ook niet als we naar de dokter geweest zijn.
Nu maak ik me zorgen omdat Roxanne, de poes, nu ook eens durft niezen. Nu, dat is niet zo heel vaak, ik zou zeggen twee of drie keer per dag. Voor de rest ook geen uitvloeiiing uit neus of ogen. Ik hoor nu toch ook dat onze maine coon ook durft niezen. Hier spreek ik ook van één of twee keer per dag. Ik ben nu natuurlijk paranoia bij elk geluid dat ze maken. Af en toe is onze maine coon zijn neus nat, ik weet nu zelf niet meer of de neus van je kat nat of droog moet zijn ?
Ze krijgen sinds vorige week allemaal L-Lysine, want ik heb gelezen dat dit een ondersteuning kan geven en hun weerstand kan verhogen.
Ik maak me dus wel zorgen. Stel me dan ook de vraag of ik bij een volgend doktersbezoek weer antibiotica zal moeten geven ? Is de kans dan niet groot dat mijn kitten tegen niets meer bestand zal zijn als hij nog eens een derde kuur moet krijgen ? Je leest ook dat een kitten zelf de ziekte moet overwinnen al het viraal is, want dat een antibiotica dan toch niet echt helpt ? Ik elk geval zal ik toch terug naar de dokter moeten gaan als hij blijft niezen. Als er iemand nog een nuttige tip heeft hoor ik het graag.
Cerna

Re: Niesziekte

Bericht door Cerna »

Ik zou het even afwachten. Een entreactie gaat meestal vanzelf over en ik snap dan ook niet waarom Billy gelijk al twee kuren antibiotica moest hebben. Gewoon verder gaan met L.lysine en dan komt het vast wel weer goed.
Toen ik in oktober 2 kittens erbij kreeg, begonnen ze ook te niesen. Ik was onmiddellijk in de stress omdat ik een chronische nieserd heb, maar het ging vanzelf weer over.

Hebben de kittens beide entingen bij de fokker gehad? Het is nu niet meer terug te draaien, maar misschien voor de toekomst (mocht je er nog een kat bij nemen): bij raskatten is het beter om de eerste enting bij 11 weken te geven en dan met 13 weken plaatsen en vervolgens, wanneer de stress van de verhuizing achter de rug is, de tweede enting.
Raskatten drinken veel langer dan HTK bij de moeder en kunnen ziek worden (zelfs dodelijk ziek) wanneer ze te vroeg geent worden.
Chantalle
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2014 08:05

Re: Niesziekte

Bericht door Chantalle »

Billy is geboren op 19 november 2013 en Roxanne op 7 november 2013. Ze hebben allebei hun eerste prik gekregen op 15 januari 2014 en de tweede op 1 februari 2014. Normaal gezien moet er 3 weken tussen zijn, maar mijn dierenarts zei zelf dat hij het ook vaak doet met 2 weken tussen. Roxanne heeft er blijkbaar geen last van gehad. Roxanne was 13 weken toen ze hier kwam wonen en Billy eigenlijk pas 11 weken. In overleg met de dierenarts kon het geen kwaad dat Billy al mee kwam omdat ze dan tenslotte twee bevriende kittens waren die elkaar al kenden. Beide moeders zaten samenin één kittenkamer met al hun kleintjes. Billy was misschien wel 12 dagen jonger dan Roxanne, maar het is een echt duiveltje. Die was helemaal niet bang van de verhuis en durfde na één dag al meer dan Roxanne. We hebben zeker het gevoel niet gehad dat hij te jong van huis was.
In elk geval moet ik weer zeggen dat ze er helemaal niet ziek uitzien. Billy is al van deze morgen 8u actief door het huis aan het rennen met zijn speelgoedjes en hij is nog geen minuut gestopt.
Ik hou ze goed in de gaten en hoop dat L-Lysine zal helpen.
Er zit een mini schepje in de L-Lysine en ik doe elke morgen twee van die schepjes in een bordje die ik meng met een sheba of whiskas zakje. Ik verdeel het netjes naar de randjes van het bord en zo zie ik dat de drie katten allemaal ongeveer dezelfde hoeveelheid binnen hebben.
Hopelijk is dat de goede manier want ik heb geen ervaring met dit middel.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Niesziekte

Bericht door Dinky »

Wanneer het 2 of 3 keer niezen op een dag is dan valt dat erg mee in mijn ogen ;)
Toen onze vorige poes niesziekte had ging het bijna continu door en was het één zielig hoopje poes.

Met L-lysine om de weerstand te helpen ben je in elk geval goed bezig.
Wat betreft AB helpt dat inderdaad alleen tegen bacteriën en niet tegen een virus wat niesziekte is. Alleen bijverschijnselen kunnen wel bacterie gerelateerd zijn en dat kan AB wel bestrijden. Maar wanneer ik het zo lees zou ik niet kiezen voor AB al moet ik erbij zeggen dat ik geen ervaring heb met kittens ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Chantalle
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2014 08:05

Re: Niesziekte

Bericht door Chantalle »

Ik geef elke dag L-Lysine, die ik meng in hun eten. Er is veel verbetering maar helemaal niesvrij is onze Billy toch nog steeds niet. 't Is echt in momenten. Soms hoor ik van een ganse dag helemaal niets en dan heeft hij dagen dat ik hem toch een drie-tal keer achter elkaar hoor niezen. Voor de rest is er niets speciaals aan hem te zien. Hij is flink aan het groeien, speelt de ganse dag en is altijd welgezind. Helemaal geen kat waarvan je zou denken dat hij ziekjes is. Ik hoop dat ik het er helemaal uit zal krijgen en dat hij niet voor de rest drager van het virus zal zijn :-o de andere katten hebben gelukkig van niets last. Die L-Lysine zal wellicht ook voor hun goed zijn.
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Niesziekte

Bericht door G+S »

Onze poes had ook niesziekte toen ze uit het asiel kwam.

Ze heeft hier nog maanden een nasleep van gehad zonder echt ziek te zijn. ik kijk ook echt niet meer op als ze een keertje niest. ze is nu eenmaal wat gevoeliger maar echt niet meer ziek! :)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Renatevanderveer

Re: Niesziekte

Bericht door Renatevanderveer »

Hier een poes die twee keer getroffen werd door een longontsteking.
Ook zij niest nog wel eens, zeker als het gras wat hoger staat en het wat warmer word.

Ik denk toch dat zulke katjes altijd een stuk gevoeliger blijven voor niezen etc.
paasnini

Re: Niesziekte

Bericht door paasnini »

Llysine verliest zijn werking wanneer het in aanraking komt met eiwitten. Het beste is het 3 uur voor of na het eten te geven.
Plaats reactie