Langharige katten in bosgebied

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
vik
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2014 14:13

Langharige katten in bosgebied

Bericht door vik »

Hallo

Ik heb al jaren 2 langharige schatjes van katjes, Petitje en Yette genaamd.

Voorbije winter ben ik verhuisd naar een stukje bos met een open plekje. Je kan mijn vraag dus al van ver zien aankomen veronderstel ik.. Nu met het intreden van de Lente moet ik iedere avond een vrij groot aantal teken verwijderen bij beide katten. Er zat zelfs al eens eentje tussen m'n lakens die ik op mijn knie voelde vallen en gelukkig meteen te pakken kreeg!

Ik gebruik Activyl (iedere maand op beide katten) maar ik heb de indruk dat activyl geen enkele werking heeft op teken. Kan ik naast Activyl nog andere producten gebruiken?

Nu vroeg ik me af wat de beste preventie is tegen teken op de kat, in huis, bos en voor mezelf. Kan ik bv tekennesten in het bos onschadelijk maken? Her en der op internet staan allerlei verhalen die dan vaak ook tegengesproken worden.. Het is een kakofonie geworden en dus heel erg moeilijk om juiste informatie te vinden.

Ergens kwam ik ThickFree tegen.. een Chinees kruidenmengsel, dat leek me zeer interessant. Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Langharige katten in bosgebied

Bericht door Kattebeest »

Geen ervaring met tick-free, wel met teken (ook een keer eentje gehad die over mijn dekbed liep :shock: ).

Heb nog geen middel tegen teken gevonden. Enkele anti-vlooien middelen (pipetten) pretenderen ook teken te weren maar heb daar nooit iets van gemerkt. De teken zijn er vroeg bij dit jaar, afgelopen weekend ook een bij mijn kater moeten verwijderen.

Weet het niet helemaal zeker maar volgens mij bestaan tekennesten niet. Ze hechten zich (ook de mini-teekjes, nauwelijks te zien met blote oog) aan varens en gras of hangen in lage struiken te wachten tot er iets langskomt met de juiste lichaamstemperatuur en laten zich vallen :grin: . De mini-teekjes die net geboren zijn, zijn meestal nog niet met lyme besmet, dat zijn meestal de oudere teken die al een paar keer van gastvrouw/gastheer gewisseld zijn.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Langharige katten in bosgebied

Bericht door Ms Maaike »

Ik weet van Stronghold (een pipet tegen vlooien, parasieten en teken) dat het goed werkt bij mijn katten. Die komen echter niet in het bos, maar in een afgesloten achtertuin, dus ik weet niet of het middel werkzaam is tegen een tekeninvasie zoals in het bos (ik heb er ook alweer een paar van me af mogen halen).

Ik ben niet bekend met tekennesten, ik heb altijd begrepen dat het zo gaat zoals Nancy beschreef. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Langharige katten in bosgebied

Bericht door Adriana »

ja, t zijn soort van spinnetjes die volgezogen met bloed enorm opzwellen.
ze laten zich vallen of kruipen omhoog en mensenbloed vinden ze ook errrg lekker..

huisdierendokter heeft ook een midel en dat zou je op de vacht moeten deppen maar ik weet niet of dat zo praktisch is..
(k zie net dat dit tick-free heet.. raadpleeg daar even de klantenervaringen..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Langharige katten in bosgebied

Bericht door artemis »

Ik dacht dat van de pipetten enkel Frontline ook tegen teken werkt, maar dan slechts 2 weken. Nadeel van Frontline is dat vlooien er steeds resistenter tegen zijn geworden en dat het dus niet meer de beste vlooienpipet is.

Er staat ons wat te wachten qua insecten dit jaar denk ik met de extreem zachte winter die we hebben gehad. Wij hebben nu al muggen in huis gezien. Ik kan me voorstellen dat het ook een hardnekkig tekenjaar zal worden...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Langharige katten in bosgebied

Bericht door Dinky »

Hier vorige week ook al mug doodgeslagen in slaapkamer.
Moet je denk ik wel de frontlinie combo hebben?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Langharige katten in bosgebied

Bericht door Adriana »

artemis schreef:Er staat ons wat te wachten qua insecten dit jaar denk ik met de extreem zachte winter die we hebben gehad. Wij hebben nu al muggen in huis gezien. Ik kan me voorstellen dat het ook een hardnekkig tekenjaar zal worden...
heb de vogels op mijn tuin nog wat extra lekkere zaadjes gegeven en nieuwe vetbol opgehangen. moeten maar snel gaan broeden, dan hebben ze straks heerlijk veel insecten voor hun jonkies..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Langharige katten in bosgebied

Bericht door Ms Maaike »

Van Stronghold weet ik zeker dat het tegen teken werkt. Frontline (welke variant ook) gebruik ik niet ivm resistentie.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Langharige katten in bosgebied

Bericht door artemis »

Ms Maaike, ik wil niet vervelend doen maar ik vind geen enkele bijsluiter van Stronghold waarin vermeld wordt dat het tegen teken zou werken. Jij wel?

Frontline (en ook Effipro, allebei fipronil) is de enige pipet mij bekend met een bepaalde werking tegen ook teken, zowel de gewone versie als de Combo versie dus het zal de fipronil zijn die het hem doet tegen de teken.
Dat het niet meer meer het beste vlooienmiddel is ivm de resistentie tegen vlooien is mij welbekend en heb ik in het verleden zelf ondervonden. Maar de vraag gaat hier over teken.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Langharige katten in bosgebied

Bericht door Ms Maaike »

Niet vervelend hoor. :) Ik heb ook even gezocht en ik kan het ook niet vinden inderdaad... Wat raar is, want zes jaar geleden was Stronghold ook te gebruiken tegen teken, op aanraden van mijn toenmalige dierenarts althans. Mickey heeft toen een aantal weken geen teken gehad, dus ik heb toen gewoon maar aangenomen dat het door de Stronghold kwam.

Ik zou Frontline ook niet gebruiken tegen teken; stel je voor dat je kat vlooien krijgt? Dan moet je minstens twee weken (uit m'n hoofd) wachten na de laatste toediening van een Frontlinepipet voordat je een ander vlooienpipet in de nek druppelt. Dan kijk ik liever m'n katten elke dag na op teken (kan me zo voorstellen dat dat nogal een klus is met langharige katten overigens).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie