bijten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: bijten

Bericht door Reb »

ik zit te denken... als ze haar grens hiermee aangeeft, dan gaat ze dus een machtsstrijd aan. Is het dan niet wijzer om haar te "straffen" ipv negeren....door bijvoorbeeld op dat moment mijn vinger in haar bekje te duwen. (overdwars dus) Nu wint ze de machtsstrijd namelijk
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: bijten

Bericht door Ms Maaike »

Nee, ze legt de link niet tussen bijten en de straf die je beschrijft. Lees eerst eens over de kattenpil voor je hier aan begint.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: bijten

Bericht door Reb »

Dank je Maaike.

Ik ken heel goed de voors en tegens, ook van de kattenpil. Ik heb het ook met de d.a. besproken. Daarom zit ze nu dus ook nog gewoon binnen. Einde van de zomer wordt ze sowieso gesteriliseerd. (haha ja gecastreerd :P)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: bijten

Bericht door eveline1982 »

Ondanks dat je de voors en tegens van de kattenpil kent en dit eigenlijk helemaal off topic is, raad ik je met klem aan om het niet te gaan gebruiken! Mijn poes is dood maar dan ook dood ziek ervan geworden. Ze kreeg een hele zware baarmoederlijke ontsteking waar ze bijna aan dood is gegaan. 2 nachten bij de dierenarts en 100de euro's lichter heb ik haar weer half dood mee naar huis genomen. Het was 50/50 of ze het zou redden, maar ze knapte gelukkig van het thuis zijn weer op. Helaas heb ik al vaker dit soort verhalen gehoord, van mensen die hun poes op de pil hadden. Het is echt een gevaarlijk middel en eigenlijk snap ik niet waarom dierenartsen het nog steeds geven!

Ik vind het moeilijk om te zeggen of het een machtstrijd is, lief bedoelt, of alleen maar om te spelen. Let goed op haar lichaams taal, oren naar achter, valse blik in de ogen betekend dat ze het zat is en daarom uithaalt. Dit kan je overigens niet corrigeren, het is het karakter va de kat. De ene is wat feller dan de ander en onderling doen ze dit ook. Weg zetten en negeren is vaak al de beste oplossing, maar of ze er mee zal gaan stoppen is niet te zeggen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: bijten

Bericht door Reb »

Vandaag ff de dierenarts gebeld. Zij zegt dat als ik het maximaal een half jaar gebruik, dat de gezondheidsrisico's zeker te overzien zijn. Langer wil ik het toch niet.

Wat verschillen dierenartsen van prijs zeg.. wat betreft steriliseren (castreren) De ene was 150 euro en de andere 110...

Voorlopig tot na de zomer aan de kattenpil. Ze kan dan naar buiten. Ik hoop dat het gedrag door meer katten te zien inderdaad verminderd.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: bijten

Bericht door Cari »

Reb schreef:ik zit te denken... als ze haar grens hiermee aangeeft, dan gaat ze dus een machtsstrijd aan. Is het dan niet wijzer om haar te "straffen" ipv negeren....door bijvoorbeeld op dat moment mijn vinger in haar bekje te duwen. (overdwars dus) Nu wint ze de machtsstrijd namelijk
Een grens aangeven is iets heel anders dan een machtsstrijd aangaan. Als iemand jou over je bol aait (wat op zich vriendelijk bedoeld is) en dat blijft doen, zal jij ook zeggen "hou eens op!" . Ben je dan met een machtsstrijd bezig??? Welnee!
Mensen zijn veel te gauw bang dat het huisdier "de macht wil grijpen". Onzin. Ze communiceert met je - ze zal je alleen maar meer respecteren als je aangeeft haar te begrijpen ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: bijten

Bericht door nellebel »

enerzjidss denk i kecht dat je kat een maatje mist (heb het zelf ook gehad en toen mijn kat een vriendje kreeg was het bjiten voorbij). daarlagns moet je haar leren "lezen".
je schrijft, gaat ze niet zo leren dat ze me met bijten kan laten stoppen met aaien. ja maar dat is toch ook prima. je kat geeft duidelijk signalen af als ze niet geaaid wil worden. des te meer je je in haar verdiept des te sneler leer je haar gedrag lezen en kun je al stoppen met aaien voordat ze echt gaat bijten. meestal geven ze voor eht bijten al kleine signalen af. hier willen ze ook niet altijd geaaid worden. als ik op tijd stop late nze het meestal wel toe dat ik mijn hand op ze laat liggen. mijn man vind het soms nog wel lastig en die stopt dan dus niet. ze bijten hier dan niet maar gaan weg en dat vind hij dan weer erg jammer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: bijten

Bericht door pinguin »

Bij mijn ouders wel een bijtertje die bijt gewoon omdat die met rust wil worden gelaten. Heeft niks met een machtsstrijd te maken want die link legt die niet. Hij denkt heel simpel hier is mijn grens en daar luister je naar doe je dat niet dan bijt ik.
En deze bijt ook soms echt hard.

Maar mijn eerdere tips over spelen om af te leiden? Is dat niet wat?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: bijten

Bericht door Sifra »

Of het nou grenzen aangeven is of een machtsspel, je moet m.i. eigenlijk niet doorgaan tot een dier stop-ermee-signalen geeft, maar eerder stoppen, zodat het initiatief bij jou blijft. Dus kort aanhalen -poes vindt het nog leuk- en dan stoppen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: bijten

Bericht door eveline1982 »

Mijn poes zat nog geen 3 maanden aan de poezenpil ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6827
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: bijten

Bericht door Dinky »

Hier was het aanvallen/uithalen een gevolg van onzekerheid. Wanneer we te lang aaiden dan voelde ze zich kwetsbaar omdat ze ervan genoot en was het ineens hap!
Inmiddels is ze niet meer zo onzeker en haalt ze veel minder uit.
Dinky was alleen al 5 jaar toen ze hier kwam, op de leeftijd van jou katje zou ik vooral denken aan gebrek speelmaatje
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: bijten

Bericht door Ilone »

Oww, liever geen kattenpil :-( Zo veel risico's die daar aan hangen...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie