Blijven snorharen groeien?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Blijven snorharen groeien?

Bericht door pinguin »

Ik schaam me rot voor die vraag maar via de zoekfunctie word ik niet veel wijzer :oops:

Ik verbaas mij echt over de lengte van de snorharen van snabbel. Het lijkt wel of ze blijven groeien normaal vind op een gegeven moment wel snorharen die zijn afgevallen. Maar nu dus niet kan het zijn dat ze steeds langer worden als er nieuwe snorharen komen.
Snabbel zelf lijkt er geen last van te hebben.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door castratenkoor »

Is geen vreemde vraag. Domme vragen bestaan niet..........Snorharen blijven niet doorgroeien. Die vallen ooit uit en dan komt er een nieuwe. Dat gaat veel minder snel dan met de vacht.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Adriana »

ze groeien tot hun maximale lengte en dat is bij de ene kat langer en dikker dan bij de andere en dan doen ze ongeveer een half jaar dienst en vallen uit.
ze blijven het hele jaar door 'ontstaan', alleen als katzels in de rui zijn zoals nu, vind ik er meer dan in de rest van het jaar.

ik spaar ze al jaren want vind ze zo mooi en kan ze niet weggooien!

en net wat ;-) dinie schrijft, waarom schamen om iets te vragen en zo raar is die vraag echt niet.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door pinguin »

Ja sorry ik loop al langer met deze vraag rond maar schaam me rot dat ik dit antwoord niet gewoon kan vinden.

Als ik de snorharen vind gooi ik ze ook niet weg maar bewaar ze ook. Die van sproet zijn zoveel korter en ik heb echt het gevoel dat die van snabbel blijven groeien.
Bedankt voor de antworden
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Nikki2309 »

Dit wist ik dus niet, of ja nooit over nagedacht dat snorharen uitvallen. Wel logisch ergens :oops: Weer wat geleerd van dit forum en nu toch eens opletten of ik er hier een uitgevallen vind, want beide hebben mooie, lange snorharen
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door G+S »

Haha had ik ook nog nooit over nagedacht! Wist wel dat ze weer terug groeien!
In het begin beet semmie hier garfield z'n snorharen kort als tegen van dominantie en die groeide ook gewoon weer aan! (Zag er trouwens wel erg vaag uit een kat zonder snorharen :p)

Nu doet ze dat niet meer haha!

Heb hier nog nooit een sborhaar gevonden!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Jantina »

Heb ik nog iets anders(mag het geen domme vraag noemen, geloof ik ;-) )
Maar toen Luca ziek was leek het wel of ik steeds meer snorharen vond. Ik heb toen een tijd gedacht dat zijn snorharen uitvielen omdat hij ziek was. :oops:
Maar, dat kan dus niet toch? Die vallen dus alleen 'gewoon' uit?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Dinky »

Vind hier zo nu en dan eens een snorhaar ;-) Die van Dinky zijn ook vrij lang :-)
Soms vind ik een aantal achter elkaar en dan weer tijdje niets.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Adriana »

Jantina schreef:Maar toen Luca ziek was leek het wel of ik steeds meer snorharen vond. Ik heb toen een tijd gedacht dat zijn snorharen uitvielen omdat hij ziek was. :oops:
Maar, dat kan dus niet toch? Die vallen dus alleen 'gewoon' uit?
ik denk dat zijn ziekte er wel mee te maken had.
waarschijnlijk werd zijn vacht ook dunner tot en met kans op kale plekken. vandaar ook missch extra uitval van snorharen.
dat is dus naast het normale 'verloop'..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door artemis »

Toen ik heel lang geleden een zwangere poes had werden haar snorharen superlang op het einde van de zwangerschap. Na de bevalling vielen de langste snorharen vrij snel uit.
Ik heb me toen laten wijsmaken dat de snorharen in feite zo lang worden als de breedte van het kattenlichaam om als voelsprieten dienst te doen. Kunnen de snorren ertussen dan kan het lijfje er ook door, vandaar dat katten zo geruisloos en handig tussen voorwerpen en openingen kunnen zonder ergens tegenaan te stoten.

Ook heb ik wel eens gehoord dat moederpoezen soms de snorren van hun kittens afbijten (vooral als ze zich ergens niet helemaal veilig voelt) omdat die dan minder ondernemend zouden zijn en minder de neiging zouden hebben om weg van het nest en op stap te gaan. Want zonder snor zouden de kittens niet durven wat ze met snor wel durven te doen…

gehoord ;-)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Jantina »

Adriana schreef:ik denk dat zijn ziekte er wel mee te maken had.
waarschijnlijk werd zijn vacht ook dunner tot en met kans op kale plekken. vandaar ook missch extra uitval van snorharen.
dat is dus naast het normale 'verloop'..
Oké, dus toch dan...
Ik vond het toen al zo raar, want ik vond in een paar dagen tijd elke dag wel een stuk of twee snorharen. Was me daarvoor niet zo opgevallen. Was het dus toch wel een teken..
Heb dat toen ook aangegeven bij de da, maar die zei dat het ws niets was.
Nou, weten we dat ook weer voor hopelijk geen volgende keer.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door pinguin »

Fijn dat andere ook nog iets aan mijn vraag hebben.

Ik heb inmiddels het gevoel dat die snorharen breder zijn dan zijn lijf.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Nikki2309 »

Door jouw vraag ben ik eens goed naar de snorharen van mijn eigen katten gaan kijken en mijn kater heeft langere snorharen dan mijn poes. Hij is dan wel groter en breder.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Catfish »

artemis schreef: Ook heb ik wel eens gehoord dat moederpoezen soms de snorren van hun kittens afbijten (vooral als ze zich ergens niet helemaal veilig voelt) omdat die dan minder ondernemend zouden zijn en minder de neiging zouden hebben om weg van het nest en op stap te gaan. Want zonder snor zouden de kittens niet durven wat ze met snor wel durven te doen…

gehoord ;-)
Toen ik mijn Maine Coon kitten Pippin kreeg had het hele nest geen snorharen meer. De moeder had ze afgebeten. Volgens de fokster inderdaad om de reden die jij noemt.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door eveline1982 »

Mijn kater beet regelmatig de snorharen van de opvang kittens af, zou iets met dominantie te maken hebben. Moederpoezen doen het, om de kittens dichterbij het nest te houden. Ik schaamde me soms rot als de kittens met hun nieuwe eigenaren mee gingen, zonder snorharen hihi. Maar snorharen groeien inderdaad een flinke tijd door, voor ze uitvallen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie