Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
debster13
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 feb 2014 10:36

Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door debster13 »

hallo,

ik heb een tijgertje genaamt Dizzy, nadat ze is bevallen is ze heel erg aggressief, in het begin enkel naar de mensen die op bezoek kwamen maar nu ook naar mij. Ik heb eentje van de nest gehouden.maar die zit nu in de puberteit, is het misschien omdat het kleintje meer komt knuffelen dat ze jaloers is?
want elke keer ik haar probeer wat meer aandacht te geven (de moeder) begint ze te blazen en uit te halen, ben er bang van aant krijgen. wat moet ik doen ?
ook zou ik naar de direnarts moeten nu voor haar jaarlijkse spuitje maar ik heb zo een schrik dat ze dan helemaal onhandelbaar gaat zijn als ze terug thuis is.
:-( groetjes Debbie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door castratenkoor »

Misschien helpt het als je zowel moeder als kitten laat castreren. Wellicht spelen de hormonen mee in het gedrag van de moeder. Agressie kan pijn betekenen. Haar helemaal na laten kijken lijkt me een goed plan.

Waarom een kat zich zo gedraagt is voor een buitenstaander moeilijk te beoordelen. Misschien dat haar kitten haar dwars zit op de een of andere manier. Hou ze eens goed in de gaten en kijk of de jongste de moeder pest of naar haar staart of zo.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
debster13
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 feb 2014 10:36

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door debster13 »

ja de jongste peste ze wel is regelmatig met bijten in haar staart en poten, en ze vechten ook enorm veel..
graag had ik nog een nestje gehad van haar maardat is niet zo een goed idee dan ?

debbie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door Adriana »

waarom nog een nestje? htk's neem ik aan...

het is onnatuurlijk om dochter en moeder bij elkaar te houden, dat gaat heel vaak niet goed.
niet alleen omdat er dominantie-problemen komen bij twee open poezen maar ook omdat het poezen zijn.
welkom op het forum, lees je goed in en dan missch ook nog eens nadenken over het kattenoverschot.. de asielen zitten tjokvol en in plaats van nog een nestje zou je ook een lieve gecastreerde kater uit het dichtstbijzijnde asiel een thuis kunnen geven.

en de dames rapido laten castreren want je zult problemen blijven houden met twee open en af en toe krolse poezen..
Laatst gewijzigd door Adriana op 28 feb 2014 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk vind ik dat niet zo'n goed idee nee. Het belang van de poes staat voorop toch?
Misschien dat ze wel heel gelukkig worden samen als ze gecastreerd zijn.
Is de moeder nu aan de pil? Kan ook met haar humeur te maken hebben.
En is slecht voor haar gezondheid, kans op borsttumoren ed.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
debster13
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 feb 2014 10:36

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door debster13 »

nee ze is niet aan de pil. maar heb ook elders gelezen dat hun gedrag meestal nog agressiever word na de sterillisatie, dat is niet zo dan ?

ik krijg het niet over men hart om één van de twee weg te doen.
en kan ook geen poes uit een asiel gaan halen aangezien ze absoluut niet met andere katten overweg kan...
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door Ikey »

Katten worden meestal juist rustiger en knuffeliger na castratie. Jouw moederpoes is duidelijk een solopoes die graag het baasje voor zichzelf hebben. Poezen zijn vaak zo. Ik zou er echt nog eens goed overnadenken of je de dochter erbij wilt houden. Voor beide poezen is het waarschijnlijk beter als hun wegen zich scheiden.

Ik weet niet hoe oud de moeder is, maar de dochter mist waarschijnlijk ook een speelmaatje. Kittens groeien liever op met z'n tweeën, dan hebben ze elkaar om mee te spelen en hun energie kwijt te kunnen.

Wel eens over nagedacht gastgezin te worden voor de dierenbescherming. Dan kun je naar hartelust kittens verzorgen en zien opgroeien :)

Ook ik raad aan beide poezen te laten castreren. En moeder te laten controleren. Grote kans dat ze ergens pijn heeft.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door Kattebeest »

debster13 schreef:ik krijg het niet over men hart om één van de twee weg te doen
Sluit me aan bij Paula (en anderen). Voordat moederpoes gesteriliseerd wordt een uitgebreid onderzoek laten doen. Beide poezen laten steriliseren en kijken hoe de twee daarna met elkaar omgaan. Misschien dat het toch goed gaat en je ze beiden kan houden :eangel: .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door Dinky »

ik krijg het niet over men hart om één van de twee weg te doen.
en kan ook geen poes uit een asiel gaan halen aangezien ze absoluut niet met andere katten overweg kan...
Ik zal wel heel blond zijn maar dit stukje snap ik niet helemaal. Wanneer ze absoluut niet met andere katten overweg kan, waarom heb je dan één van de kittens gehouden?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
debster13
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 feb 2014 10:36

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door debster13 »

de moeder is ongeveer 3 jaar , ik had van het nestje ook nog 2 mannetjes en die heb ik samen weggedaan. dus die zitten samen bij een goede vriend van me ...
de reden waarom ik ze samen heb weg gedaan was omdat de moeder het dochtertje altijd apart ging verstoppen in een schuif...
ze bleef ook de jongens voeden enzo maar het zusje werd door de jongens uitgestoten daarom dacht ik dat het beter was om de dochter bij de moeder te laten... :???:

ik ben echt ten einde raad want ik kan ze niet weg doen geen van beide....
hoe moet ik trouwens reageren als de kleine de moeder steeds aanvalt ??
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door Adriana »

ze beide rapido laten castreren!!

en in de tussentijd feliway in stopcontacten om te dempen..
en missch toch een gedeelte van de dag uit elkaar houden.
dochter wil je huis als haar territorium dus andere poes moet eruit gejaagd worden en daar zal ze pas mee stoppen als die hormonen uit haar lijf zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
debster13
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 feb 2014 10:36

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door debster13 »

dank je wel voor jullie raad
debbie
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Is t geen idee nog een kitten erbij te nemen? Vriendje voor de jonge poes die kunnen ravotten
Moeder rust

En zowiezo allemaal laten helpen!!!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door Nikki2309 »

Helaas kan ik je hierover geen advies geven, maar ik wil je wel sterkte wensen met deze lastige situatie. Het enige wat ik wel mee wil geven, is om te doen wat het beste voor de poezen is, hoe moeilijk ook voor u. Als ze absoluut niet samen kunnen zul je misschien toch eentje een nieuw tehuis moeten geven. Probeer dus echt in het belang van de poezen te denken. Zodat zij gelukkig zijn en een fijn leven kunnen hebben zonder stress.

Succes!!
Using Tapatalk
debster13
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 feb 2014 10:36

Re: Na bevalling extreem aggressief zelfs naar mij

Bericht door debster13 »

hallo allemaal....

het is alleen maar van kwaad na erger gegaan de kitten pest haar niet meer maar de mama valt alles en iedereen aan zonder reden

heb ondertussen een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren en ze is kern gezond...
ik heb niet het kapitaal om ze te laten steriliseren...
dus ben ik genoodzaakt om de mama weg te doen maar waar is er een plaatsje dat ik haar kan naar toe brengen ????
Plaats reactie