Actieve kat is plots heel lusteloos

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
thibauddezyn
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2014 15:44

Actieve kat is plots heel lusteloos

Bericht door thibauddezyn »

Hallo,

Dit is de eerste keer dat ik een berichtje hier post over mijn kat, we hebben ze nu al anderhalf jaar en ze is altijd heel actief geweest (gelukkig) (ze is wel meer dan 10 jaar). Maar sinds twee dagen vertoont ze de volgende symptomen:
- ze is heel lusteloos,
- ze loopt heel traag vooruit, en wat lager bij de grond soms
- ze kan met moeite springen met haar achterpoten (dit baart me de meeste zorgen)
- als ze in de zetel ligt kan ik ze strelen maar als ze rondloopt en ik probeer dichtbij te komen begint ze meteen defensief te blazen
- normaal zaagt ze heel veel om buiten te kunnen maar nu geeft ze geen kik

Voor de rest eet en drinkt ze goed, doet ze nog haar gevoeg (geen diarree). Ik heb getest of ze uitgedroogd is door haar nekvel vast te nemen, maar dat is ze dus niet.
Ik heb haar wel een paar heel kleine stukjes chocolade hagelslag zien eten, wat ze wel lekker vond, en mss heeft ze er nog gegeten die per ongeluk op de grond gevallen zijn...

Weet iemand mss wat het zou zijn? Moet ik me ongerust maken of is het waarschijnlijk iets tijdelijks?
Ik wil ze zeker naar de dierenarts brengen, maar het probleem is als ze een doos of een kooi ziet ze er heel hard vandoor gaat of wild begint te krabben en soms te bijten (we moeten dus met meerdere mensen haar kunnen nemen, wat niet gaat want ik ben alleen thuis tot en met morgenavond).

Bedankt voor jullie antwoord,

Mvg,
THibaud
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Actieve kat is plots heel lusteloos

Bericht door ayla »

Mandje op de gang zetten, kat pakken en met lichte dwang mandje in duwen? Wellicht kat in handdoek doen.

Bellen met huisarts en symptomen uit leggen kan zowieso Geen kwaad lijkt mij.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Actieve kat is plots heel lusteloos

Bericht door nellebel »

als ze zo lusteloos en traag is moet je haar toch zo kunnen pakken. zorgen dat het mandje om een hoekje klaar staat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Hannahden
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2013 11:19
Locatie: Barendrecht

Re: Actieve kat is plots heel lusteloos

Bericht door Hannahden »

Als je haar mee wil nemen is in een handdoek rollen een goed idee (en daarna natuurlijk wel in haar reismandje doen). Dit heb ik een keer gedaan toen ik een wespenangel uit de lip van mijn kitten moest verwijderen. Eerst super lang gevochten, mijn vriend en ik en de kat en toen hij in de handdoek zat was die angel er binnen 3 minuten uit!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Actieve kat is plots heel lusteloos

Bericht door Adriana »

chocolade is super giftig voor katten!!!!!
veroorzaakt door vergiftiging niercrisis en hoe eerder ingrijpen hoe meer kans dat ze het overleeft..

k zie het nu pas maar zorg dat je vandaag nog bij een dierenarts terecht kunt, ze moet aan een infuus!!

dit is een spoedgeval en bel onmiddellijk met je dierenarts of vervanger!!

en in dit geval pak je haar in haar nekvel en ondersteunt met je andere hand in de lengte haar buik,
of handdoek er overheen en dan oppakken en erin rollen en in transportmand.
blijf zelf rustig en praat heel rustig tegen haar, gewoon even doorpakken en zelf niet bang zijn...!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Hannahden
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2013 11:19
Locatie: Barendrecht

Re: Actieve kat is plots heel lusteloos

Bericht door Hannahden »

Chocolade is inderdaad giftig maar voor zover ik weet in zulke kleine hoeveelheden niet zo bijzonder. Dit is een overzicht wat volgens mij wel redelijk klopt:
Pure chocolade: ± 10 gram per kg lichaamsgewicht
Melkchocolade: ± 50-100 gram per kg lichaamsgewicht
Cacao poeder: ±5-30 gram per kg lichaamsgewicht
Maar chocola icm de symptomen die je geeft zijn wel reden tot zorgen, is het nog gelukt vandaag om langs de DA te gaan? Ben benieuwd hoe het is afgelopen.
thibauddezyn
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2014 15:44

Re: Actieve kat is plots heel lusteloos

Bericht door thibauddezyn »

Hoi allen, bedankt voor het snelle antwoord.
De chocolade was echt een paar heel kleine korreltjes, en al een aantal dagen geleden. Ze vertoonde ook niet echt de symptomen van een vergiftiging.
De DA zei dat het niet heel dringend leek, en haar toestand wat moet afwachten, maar sowieso maandag binnen moesten brengen ter controle.
Ik heb ondertussen proefondervindelijk ontdekt dat ze iets aan haar linkerachterpoot heeft, want als ik er aan kom dan blaast ze naar mij (en niet als ik aan haar andere poot kom). Voor haar leeftijd en gewicht springt ze wel nog vaak en veel, op barkrukken enzo. Soms lukt het haar niet, dus misschien is ze slecht gevallen ofzo...
Haar toestand lijkt wel te beteren, ze is actiever en liever. Ik wacht nog een beetje af.

Maar heel erg bedankt voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Actieve kat is plots heel lusteloos

Bericht door Adriana »

chocolade is voor katzels nog giftiger dan voor honden en het gaat om de bestanddelen van de pure cacao èn de conditie van de nieren van dit al 10-jarige dier.
in de ene reep per soort en merk kan veel meer cacao zitten dan in de andere dus met die gewichten per reep kun je niet zo veel. in alle gif-overzichten wordt ernstig gewaarschuwd voor chocola/cacao en ik denk daar iets minder luchtig over .. en hoop van harte dat de nierwaardes bij bloedonderzoek maandag meevallen.
we hebben hier een geval van niercrisis na het vermoedelijk uitlikken van een schaaltje waar nog wat chocoladevla in zat..

ze blijkt dus ook iets (?verstuiking/kneuzing) aan haar achterpoot te hebben en gelukkig lijkt haar toestand wat beter te worden.
in de tussentijd dus dan maar duimen dat het goed afloopt..! en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Hannahden
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2013 11:19
Locatie: Barendrecht

Re: Actieve kat is plots heel lusteloos

Bericht door Hannahden »

Gelukkig dat het weer wat beter gaat!

Ik heb altijd begrepen dat chocolade juist giftiger is voor honden dan voor katten trouwens.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Actieve kat is plots heel lusteloos

Bericht door Adriana »

wat ik bij goegelen in de berichten zie is dat honden sneller chocolade zullen eten en het makkelijker te pakken krijgen.
bij katten zijn nieren kwetsbaarder en gevoeliger dan bij honden, vandaar dat het bij katten vaak/soms heel verkeerd afloopt. en nierschade herstelt niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Hannahden
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2013 11:19
Locatie: Barendrecht

Re: Actieve kat is plots heel lusteloos

Bericht door Hannahden »

Ja dat zal er inderdaad wel mee te maken hebben, dat het daarom vaker schadelijk is voor honden, mijn vorige kat at ook echt geen chocola, de kat die ik nu heb vreet echt alles, moet ik zo mee oppassen
Plaats reactie