Melanoom?? Dag oog...

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Missierissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 feb 2014 22:02

Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Missierissie »

https://www.dropbox.com/s/00tjxmpr215pr ... .37.36.jpg

Hierboven staat de link naar de foto van het oog van Toi. Zoals je kunt zien zit er een vlekje in t oog en t vlekje is in een half jaar gegroeid. De dieren oogarts moet er nog een beslissing over nemen.
Tips, meningen en toi toi 's zijn welkom. Ik vind dit heel erg die kat en haar zus zijn me alles, haar zus heeft al epilepsie.
In t ergste geval is t een melanoom en halen ze t oog eruit :shock:
Ook mensen met ervaringen hierin kijk gerust. Ik zit in spanning nu.... En das niet fijn.


Groet,

Mariska
May The Eye Be With You
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Kattebeest »

Kan je helaas geen echte toi toi toi geven.
In het ergste geval moet ze een oog verliezen. Er zijn meerdere forumleden met een kat met één oog en dat hoeft helemaal geen problemen te geven. Zelfs blinde katten kunnen zich uitstekend redden. Maar begrijp heel goed dat je in de zorgen zit, want dit wil je natuurlijk niet.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ik zou zo snel mogelijk een bezoekje brengen aan één van de dierenartsen/oncologen van http://www.kankerbijdieren.nl. dan weet je hoogstwaarsch zeker wat het is, of het te behandelen is en wat de prognoses zijn.
neem aan dat de dierenoogarts daarmee heeft overlegd maar het is beter dat een oncoloog zoiets zelf ziet, t is toch een apart vak..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Missierissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 feb 2014 22:02

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Missierissie »

Nee ik wil het inderdaad niet. Maar ik heb nu van de oogarts 2 keuzes gekregen.
1. Het oog amputeren ook als t een goed oog is.
2. Een half jaar afwachten en dan her-evalueren met risico dat het uitzaait.

Poeheej ik vind me dit nogal geen keuzes om te maken. Wat zouden jullie doen.
Ik denk keuze 2.

Bedankt alvast
May The Eye Be With You
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Kattebeest »

Keuze 3: een oncoloog raadplegen zoals Adriana voorstelt en dan alsnog een keuze maken.

Een second opinion, zeker in zo'n ernstig geval, zou ik zeker doen. Zelf een keer 'per ongeluk' een second opinion gehad voor schildklier problemen bij mijn kater bij een nachtelijke spoeddierenarts. Ben daar nog dankbaar voor.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Ms Maaike »

Ik zou voor optie drie gaan: naar de oncoloog. Optie 1 zou ik namelijk niet doen zonder gedegen onderzoek en optie 2 zou ik al helemaal niet kiezen; het is toch al bekend dat het vlekje gegroeid is? En bovendien, liever een oog minder dan uitgezaaide kanker...

Ah, Nancy was me voor. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Missierissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 feb 2014 22:02

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Missierissie »

Jaha het is niet makkelijk om een oncoloog in de buurt te vinden.
Maar heb ze gemaild,
Ik zelf heb niet zo veel centjes toi is wel verzekerd
May The Eye Be With You
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Adriana »

als toi verzekerd is dan is het goed om vooraf ook even contact met je verzekering op te nemen.
en de tarieven verschillen echt niet zo veel hoor..
ze zijn heel aardig en behulpzaam en fijn dat je ze gemaild hebt en als je al goede foto's van dat oog hebt dan kunnen zij uit ervaring misschien al wat meer zeggen.
bovendien, als de diagnose slecht is dan is-ie tenminste door een oncoloog gesteld en meer kan je niet doen.
op de site van kankerbijdieren staat een kaart van Nederland met oncologen, heel overzichtelijk maar missch niet helemaal in de buurt..

de diagnose van de oogarts vind ik nogal kort door de bocht, 'we weten het niet dus haal dat oogje voor alle zekerheid maar weg..'
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Missierissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 feb 2014 22:02

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Missierissie »

Hoi,

De Oncoloog mailt volgende: " Het zijn en blijven vervelende tumoren.De kans dat het geen melanoom is bestaat altijd. Ik zou zeggen oog extirpatie en opsturen. Risico van uitzaaiing is groter dan een oog te moeten missen"

De dierenarts zegt: ik zou wachten

De oogarts: legt de beslissing bij mij.


Dus ja,... :-(
May The Eye Be With You
Gebruikersavatar
Missierissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 feb 2014 22:02

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Missierissie »

Ps. ik heb al contact met me verzekering opgenomen. Het wordt vergoed moet alleen 15% zelf betalen.
May The Eye Be With You
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Dinky »

Lastig maar ik zou op de oncoloog af gaan omdat het risico op uitzaaiing zo aanwezig is en dat risico zou ik persoonlijk niet willen lopen...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Anne »

Dus als ik goed begrijp sta je in contact met drie artsen en ze zeggen allemaal wat anders?
Lastig hoor. Ik zou geneigd zijn het advies van de oncoloog te volgen, dat lijkt me toch iemand die net wat meer ervaring met kanker en de gevolgen daarvan heeft.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
paasnini

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door paasnini »

Wij zijn met ons kitten bij Annemarie in Rotterdam geweest, erg fijne kundige oogarts voor wie haar niet kent. Bij ons bleek het een pigmentvlek te zijn, katbwas ook pas 1 jaar. zij vertelde wel dat het schrikbarend veel voorkomt en dat het zelfs bij twijfel verstandiger is het oog te verwijderen maar zeker ook om een scan te laten doen o. naar uitzaaiingen te kijken. Heel veel sterkte, wijsheid en ducces.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Adriana »

de oogarts en de oncoloog zeggen in de basis hetzelfde waarbij de oncoloog, vanuit veel grotere ervaring waarschuwt voor uitzaaiing en aangeeft dat in het negatieve geval dit een kwaaie tumor is.
de oncoloog doet vind ik een goeie risico-inschatting: met afwachten neem je erg groot risico op uitzaaien en bovendien kwaaie tumor ..
ik weet niet of toi toi met uitzaaiingen en chemo nog te redden is, maar daar moet je toch even niet aan denken!
de verzekering vergoedt alles tot 15%.
zus van toi toi heeft epilepsie, dat zijn dus al twee kittens met mankementen uit hetzelfde nest.

als het mijn toi toi was dan zou ik niet wachten en bekijken hoe ik het makkelijkst naar de oncoloog kon reizen.
en ik zou in alle gevallen de operatie bij de oncoloog laten uitvoeren.

we praten er erg zakelijk over maar ik begrijp heus wel hoeveel emoties er mee spelen. :smile:
ik heb zelf een ervaring met een mastceltumor bij MoMo en dat plekje (gemist door een andere dierenarts trouwens..) was nog heel klein maar Mo was binnen een week geopereerd door een oncoloog..

een oog missen is naar maar je bent er vrij snel aan gewend is de ervaring en als dit een grote kans geeft op overleven, dan is de keuze vrij overzichtelijk denk ik.
en dat schrijft de oncoloog ook.. en geweldige response van die dierenarts trouwens!!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Missierissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 feb 2014 22:02

Re: Melanoom?? Dag oog...

Bericht door Missierissie »

Ja 3 dierenartsen 3 verhalen...
Ik heb vandaag dierenarts Maarten de bevindingen van de oncoloog gemaild en gevraagd wat het risico kan zijn als ik een half jaar wacht.
Hij gaat dit voor mij uitzoeken en komt er maandag op terug. Toi wil inmiddels niet meer dat ik aan haar oog zit.
@paasnini hoe wist de oogarts dat t een pigmentvlek was al de mijne zegt dat t niet te onderscheiden is???
Ja 2 kittens uit zelfde nest die ziek zijn, wat een pech hé, maar goed ze zijn zo lief en heb alles voor ze over.
Dus afwachten maar weer...tot dierenarts Maarten iets meer weet. Of dat de oncoloog nog terug mailt want die heb ik nog meer vragen gemaild. Als ik wat weet laat ik het weten. Beter een vraag te veel stellen dan een oog er voor niks uit zeg maar...
May The Eye Be With You
Plaats reactie