Flat Chest Syndrom

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Anne87 »

En er is natuurlijk een verschil tussen genetisch en aangeboren.
Als ik deze quote van jou er nog eens bij pak:
Ms Maaike schreef:Er zijn twee aandoeningen die een platte borstkas ten gevolge hebben; flat chest syndroom (komt doordat kittens bijvoorbeeld vast hebben gezeten in het geboortekanaal) ontstaat door klaplongen.
Je zou kunnen zeggen dat FCKS hierbij aangeboren is. Indien de moeder de volgende keer weer bevalt van een nestje waarbij een kitten vast heeft gezeten in het geboortekanaal, doordat het te nauw is, of iets dergelijks (helemaal thuis in de bevalling-wereld ben ik niet, zoals je merkt), is het dus weer aangeboren. Omdat ik niet weet in hoeverre dit soort dingen vererft worden (nauw geboortekanaal), maar wel eens heb gelezen dat een kat die met een keizersnee moest bevallen, vaak vrouwelijke kittens kreeg die óók met keizersnee moesten bevallen later, lijkt het me dat daar toch iets genetisch in zit.
Dan is er dus niks genetisch aan FCKS, maar wel aan de oorzaak ervan (nauw geboortekanaal), waardoor het alsnog erfelijk kan zijn.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Ms Maaike »

Als een aandoening genetisch is wil dat zeggen dat er iets genetisch fout is aan de kitten met de aandoening, het gaat in dat geval niet om het genetische profiel (= DNA) van de moeder. FCKS kan te maken hebben met een gebrek aan de eerder genoemde slijmlaag in de longen van de kitten, dat zou mogelijk een genetische afwijking kunnen zijn. Maar ook de voeding van de moeder kan te maken hebben met het ontstaan van FCKS, daar is dan weer niets genetisch aan.

Een aangeboren afwijking wil zeggen dat er iets mis is gegaan in de ontwikkeling van het embryo. Dit kan genetisch zijn maar kan ook liggen aan slechte voeding van de moeder. Afhankelijk van de oorzaak van de klaplongen die de FCKS veroorzaken zou je kunnen zeggen dat FCKS inderdaad aangeboren is. Maar dat is dus niet het geval als de klaplongen ontstaan wanneer de kitten vast heeft gezeten en er dus te veel druk kwam op de borstkas.

Ingewikkeld: ja. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Anne87 »

Ingewikkeld: zeker :lol:
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Brittenbolletje »

Ik probeer een foto te vinden van mijn zwemmertje, maar kan geen duidelijke vinden helaas.
Plaats reactie