Onze kat wordt vaak 'aangevallen' door andere katten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
louisXIV_catlover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 sep 2013 10:01

Onze kat wordt vaak 'aangevallen' door andere katten

Bericht door louisXIV_catlover »

Wij hebben dus een kitten van ongeveer 8-9 maand. Hij gaat graag buiten, maar daar wordt hij constant door andere katten opgejaagd en verjaagd. We zien hem gemiddeld 2 keer per week wegrennen van andere katten en hij heeft al eens een nagel in zijn gezicht gekregen en zelf ook al een nagel afgebroken. Ik vraag me nu af hoe dat komt, hij gaat al 2-3 maand naar buiten en je zou zeggen dat andere katten het gewend zijn. Zij maken ook niet constant ruzie toch? En daarnaast is hij gecastreerd. Hij zelf is ook heel bang en na zo'n gevecht mogen we hem gaan zoeken om te zien waar hij verstopt zit. Hij trilt dan helemaal en zijn haren staan overeind.

Nog een ander vraagje. Onze kat jankt echt veel. Als hij 's ochtends naar buiten wilt, staat hij constant te janken aan de deur. Omdat hij redelijk jong is laten we hem dan niet buiten omdat we gaan werken en hij nog geen hele dag alleen buiten gaat. Het is wel irritant dat hij constant huilt, het is echt luid en hij stopt niet. Kan je dit afleren?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6833
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onze kat wordt vaak 'aangevallen' door andere katten

Bericht door Dinky »

Ik begrijp dat het kitten helemaal alleen is in huis? Dan zou je hem het 'huilen' wellicht af kunnen leren door een leeftijdsgenootje in huis te nemen zodat hij niet naar buiten hoeft om met andere katten te spelen.

Het kan zijn dat andere katers buiten niet gecastreerd zijn en dan zijn ze (nog meer) territoriumgericht. De bestaande katten hebben het territorium onderling waarschijnlijk al aardig verdeeld, zo'n nieuweling moet zichzelf dan nog bewijzen (en een kitten tegen een volwassen ongecastreerde kater is natuurlijk geen partij). Wat je zou kunnen doen om dit te voorkomen is een stuk tuin afschermen zodat hij wel naar buiten kan maar geen last heeft van andere katten uit de buurt (hij kan de tuin niet uit, de anderen de tuin niet in).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
louisXIV_catlover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 sep 2013 10:01

Re: Onze kat wordt vaak 'aangevallen' door andere katten

Bericht door louisXIV_catlover »

Hij is inderdaad alleen, maar een tweede leeftijdsgenootje is geen optie. Daarnaast klimt onze kat heel graag, hij kan in bomen klimmen tot 3-4 m hoog, dus de tuin afzetten heeft geen zin, en het zou hier ook niet lukken omdat we een hekken hebben van 1 m rond de tuin.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Onze kat wordt vaak 'aangevallen' door andere katten

Bericht door Ms Maaike »

Dan vrees ik dat je niks kunt doen. Wel sneu dat hij de hele dag echt alleen is dan, daar zou ik ook om gaan janken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
louisXIV_catlover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 sep 2013 10:01

Re: Onze kat wordt vaak 'aangevallen' door andere katten

Bericht door louisXIV_catlover »

Hij jankt niet omdat hij alleen is, maar omdat hij niet buiten mag gaan. Als wij binnen zitten in huis, gaat hij aan de deur staan en jankt, maar om 22:00h kunnen we hem ook niet meer buiten laten, het is ook een zwarte kat dus dat is gevaarlijk op de weg.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6833
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onze kat wordt vaak 'aangevallen' door andere katten

Bericht door Dinky »

Hij is wel alleen in de zin dat hij geen kattenmaatje heeft en dat is toch anders dan een mensenmaatje. Daarom wil hij waarschijnlijk ook graag naar buiten toe, om te spelen met andere katten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze kat wordt vaak 'aangevallen' door andere katten

Bericht door Adriana »

hij jankt omdat hij zich te pletter verveelt want dagenlang in je eentje opgesloten zijn is voor een kitten een behoorlijke straf. een kittenkattenmaatje erbij doet wonderen en is de meest diervriendelijke optie. ik jank ook mee..
lees eens wat topics over solokittens en de gedragsproblemen die je riskeert..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Onze kat wordt vaak 'aangevallen' door andere katten

Bericht door Anne87 »

Hij jankt omdat hij zich kapot verveelt. Dat komt omdat hij alleen is en niet naar buiten kan. Dat is ook nogal wat, eenzaamheid. Ik denk ook niet dat jij het leuk vond om je hele leven in je eentje opgesloten te zitten zonder ooit een soortgenootje tegen te komen, en maar af en toe naar buiten te gaan (om daar dan opgejaagd te worden).
Je zegt dat een tweede kitten geen optie is, waarom niet? Qua voeding / extra kosten valt dat vaak nog wel te overzien.
louisXIV_catlover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 sep 2013 10:01

Re: Onze kat wordt vaak 'aangevallen' door andere katten

Bericht door louisXIV_catlover »

omdat ik een 'kind' ben en mijn ouders er geen tweede bij willen nemen. Ze wilden eerst al geen een kat, dus zeker al geen twee. Volgens mij vindt hij het ook wel leuk buiten. Hij amuseert zich, kruipt wat in bomen, kan zijn energie kwijt... verder proberen wij hem zoveel mogelijk aandacht te geven en spelen we elke dag een half uur met hem, zodat hij toch wat kan spelen. Verder heeft hij een soort 'huisje' dat je kan verbouwen en waar hij in/op/door kan lopen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onze kat wordt vaak 'aangevallen' door andere katten

Bericht door Anne »

Laat je ouders anders even deze draad lezen. Ik denk dat je ouders zich niet goed hebben ingelezen voordat jullie kitten kwam. Ik weet wel zeker dat hij een soortgenootje mist. Een half uur per dag spelen en menselijke aandacht is geen vervanging voor het hebben van een soortgenootje van dezelfde leeftijd.
Wat ik wel een pluspunt vind is dat jullie hem eerst hebben laten castreren voordat hij naar buiten mocht.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie