Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet goed

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
NickA
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2014 08:45

Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet goed

Bericht door NickA »

Hallo,

Ik maak mij zorgen over mijn kat; ze is 13j oud.
Sinds een week of 3 heeft ze soms wat slijm aan haar mond; dat is een soort slijm propje aan haar onderlip en zit wat bruin bij en is wat taai.
Aan haar lippen is het ook wat zwart (vuil) en ze heeft wat wondjes eronder.

Haar pootjes zijn vuil (bruin) door haar te wassen en soms zit ze zo wat heel de tijd haar mondje proberen proper te maken. Maar meestal doe ik dit zelf weg.

Ook is haar haar helemaal samen geklit onder haar borst en buik. Het is heel groot.
Ik heb meermaals geprobeerd om dit te kamen zodat het er wat uit gaat; maar het lukt niet.

Qua eten dacht ik dat ze goed at; maar ik begin te twijfelen. Nochtans mindert haar potje met korrels nog maar ik begin toch te denken dat ze minder eet dan vroeger; drinken doet ze ook nog en vorige week liep ze nog op en af de trap.
Haar stoelgang is nog vast en zelfde kleur als anders.

Ik ben vorige week naar de dierenarts geweest maar die had geen sluitend antwoord; ze heeft spuitje gekregen tegen de wondjes aan haar lippen. Er zijn geen zweren in haar mond, haar tandjes zien er op eerste zicht ook goed uit. Ze is nog niet magerder geworden; of het moet heel weinig zijn. Ze slaapt veel, maar vroeger ook en ze spint nog; komt nog naar ons en ze kan ook nog soms een keer van haar stoute kant tonen als het haar niet aan staat. ;-)

Dus is met dubbel gevoel; enigszinds lijkt het niet zo erg maar anderzijds is ze wel aan het achteruitgaan op vlak van verzorgen (wat je kunt hebben met oudere katten).
Mijn andere poes is op 16j leeftijd gestorven en die had gedurende de laatste maanden ook last van z'n vacht dat ie niet meer verzorgde.

Met haar leeftijd begin ik zo te vrezen dat dit het begin van het einde is. :-(
Ik zal eens een foto nemen en posten vanavond.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door Dinky »

Tja, vachtverzorging kan een probleem zijn inderdaad voor de kat zelf. Al heb je ook katten die erg schoon zijn op zichzelf (oude kat van mijn vriend van 20+ zag er absoluut niet zo oud uit bijvoorbeeld omdat die haar vacht nog wel goed verzorgde).

Wanneer het samen geklit is onder haar borst en buik zou ik overwegen om daarmee naar een trimsalon te gaan. Wanneer dat te dicht op de huid zit kan dat best pijn doen. Zij kunnen daar dan professioneel iets aan doen (desnoods kaalscheren als laatste optie).

Wat betreft de plekjes rond de mond kan ik je niet helpen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
NickA
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2014 08:45

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door NickA »

Hier een foto van deze morgen toen ze op stond:
Afbeelding

En haar vacht is ook vuiler. Nochtans vind ik nergens een braakbal of braak.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door Anne »

Wat zegt jouw da dan over die slijm uit haar mond? Het komt niet uit haar neus toch?
Ik zou deze foto laten zien aan je da, er moet toch iets wezen lijkt me
Beterschap met haar, mooie poes zo te zien
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door Sifra »

Mijn oude kater had op een zeker moment ook bruin vocht dat uit zijn bek liep. Dat kwam ook niet van zijn gebit, maar waar het wel vandaan kwam is nooit duidelijk geworden. Het stonk enorm. Stinkt de poes ook uit haar bekje?
Heeft de dierenarts ook bloedonderzoek gedaan?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
NickA
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2014 08:45

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door NickA »

Het stinkt niet, ik heb dit forum en Google al afgeschuimd maar er zijn te weinig symptomen dat overeen komen. Bv met nierfalen.
ze is een heel mooie en lieve poes maar nu wordt ze vuiler door zichzelf niet meer te onderhouden. Misschien ook het haar op de buik laten wegscheren want is bijna 1 pak haar geworden en op een week tijd veel erger geworden. :-(
ik ga morgen nog eens naar DA gaan. Mijn dochtertje is zot van haar.
is van type ragdoll dus heel zacht en lang haar.
alvast bedankt voor de antwoorden. Fingers crossed.
grtjs,
Nick
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door Dinky »

Zoals ik al aangaf zou ik voor de vacht zeker langs een trimsalon gaan om het goed te laten verzorgen, vooral omdat jij aangeeft dat het aan het vervilten is en dat vervilten doet pijn ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door Kattebeest »

Het zou kunnen dat ze zich wel goed verzorgt maar dat ze door het slijm aan de mond zich tijdens het wassen juist vuiler maakt.

Vachtprobleem is hiermee niet opgelost en het is een klein nuanceverschil. Maar wel een belangrijke.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
NickA
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2014 08:45

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door NickA »

Eventjes een update...
Ik ben ondertussen naar DA geweest en hij heeft haar onderzocht maar er zijn geen ondstekingen aan haar mond/tanden. Ik heb dan pilletjes gekregen en heb die proberen toe te dienen; maar daar was ze heel moeilijk over. Zelfs toen we het ergens in deden negeerde ze net dat stukje.
Dus moeilijk te zeggen of ze er genoeg binnen heeft maar het heeft niet geholpen.

Ik heb nu nieuwe afspraak voor morgen maar ondertussen eet ze minder; ik heb ook gemerkt dat haar kattenbak redelijk droog is. Dus ze urineert minder; vanmorgen was haar mooie pels heel vuil door slijm.
Zaterdag hebben we haar nog keer beetje gewassen zodat ze niet steeds zo eruit zag maar het helpt precies niks. :-(
Als ik vertrek naar mijn werk of thuis kom; komt ze niet meer af. Ze ligt daar gewoon; ze spint en knuffelt wel nog en het is niet alsof ze pijn lijdt als je haar op neemt ofzo. Maar ze is wel magerder geworden door minder te eten. Heb haar ook elke dag gekamt om haar te helpen met haar vacht mooi te houden zonder allerlei knopen erin.

Hij zal haar morgen scheren op de plaatsen waar het geklit is; en een bloedonderzoek doen aangezien het vorige niet helpt.
Dus nu afwachten wat dat zal geven; maar ik heb het wel wat moeilijk want ik begin tekenen te zien van mijn vorige poes dat 2j geleden gestorven is toen hij 16 was. En ik vrees dat ik haar kwijt zal spelen. :-(((((((((((((((((((((((((
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door Anne »

Je zou dat pilletje kunnen verpulveren en in een klein beetje water doen en door middel van spuitje zonder naald, dat opzuigen en rechtstreeks in haar bekje spuiten, zo weet je zeker dat ze alles binnen krijgt want dat lijkt me wel van belang.
Het is wel goed dat er bloedonderzoek gedaan wordt.
Heeft de da nog iets gezegd over extra water toedienen en haar dwangvoederen?
Als katten heel weinig eten lopen ze kans op leverbeschadiging en doordat ze zo weinig eten gaan ze zich nog beroerder voelen.
Water kun je ook in haar bekje spuiten, zou ik wel doen, wel achter in het keeltje dan gaan ze automatisch slikken
Heel veel beterschap en hopelijk komen jullie er snel achter wat ze nou precies mankeert, dan kun je er iets aan doen
Ik duim voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
NickA
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2014 08:45

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door NickA »

Das nog een goed gedacht, Spuitje heb ik niet aan gedacht :-/
we hebben wel verpulverd maar ze weigerde het te eten, ZE drinkt ook niet veel meer. Maar das pas 2d dat sterk verminderd is.
dat het maar snel morgen is, om 8:30 doe ik haar.
als je haar nu ziet, merk je goed dat ZE zich niet meer goed verzorgt.
misschien dat hij morgen dan iets kan geven tegen uitdrogen, voeding.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door Anne »

Daar zou ik zelf niet te lang mee wachten, bij de apotheek kun je zo spuitjes halen.
Ik zit hier alvast te duimen voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Missierissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 feb 2014 22:02

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door Missierissie »

Nierfalen kan heb ik zelf gemerkt zo ontzettend snel gaan. Heel veel sterkte. Ik duim mee...
May The Eye Be With You
NickA
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2014 08:45

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door NickA »

Wat meer nieuws; ik ben haar zojuist gaan halen.
Hij heeft haar buikje kaal geschoren; dus nu zit er daar geen aaneenplakte pak haren aan haar borst/buik meer.
Hij heeft bloed getrokken; ook nog spuitje met vitaminen gegeven en ook eentje met cortisone.
Dus nu wachten op resultaten morgen/overmorgen en zien of die cortisone iets doet of niet.
Ze kwijlde daarnet weer veel en toen ze thuis kwam ging ze wat gaan eten.
Hij zei ook dat ze niet uitgedroogd was.

Maar ze doet toch nog raar tijdens eten; ze neemt een brokje en duurt dan lang tegen dat ze het uiteindelijk gekauwd heeft. Maar nochtans scheelt er niks met haar mond of tandjes.

Ze begon al direct weer aardig te spinnen; dat doet zoeen deugd als ze dat doen en je hen zo dicht kunt nemen. :-)
Gebruikersavatar
Missierissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 feb 2014 22:02

Re: Slijm (wat bruinachtig) aan mond en verzorgt zicht niet

Bericht door Missierissie »

Hmm je zou bijna gaan denken dat er wel iets met d'r gebit is. Maar als dit gecontroleerd is. Vooral omdat ze nu met kauwen ook last heeft.
May The Eye Be With You
Plaats reactie