Blacky is de sigaar!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Monnie85
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2013 18:17

Blacky is de sigaar!

Bericht door Monnie85 »

Hallo allemaal,

Ik heb 2 katten: Blacky een 5 jarige perzische kater (gecastreerd) en Toby een katertje van 7 maanden.
Ik kreeg Toby met 8 weken en in het begin ging het super tussen de twee mannen.
Echter is Toby zijn gedrag momenteel erg heftig naar Blacky toe. Als Toby bijv. op schoot zit en Blacky komt eraan, dan schiet Toby direct omhoog en gaat in een soort jachtpositie zitten. Als ik hem niet tegenhoud dan springt hij op Blacky af en grijpt hem/snijd hem de pas af.

Ook blokkeert Toby Blacky vaak in zijn gang naar de krabpaal bijvoorbeeld en hij valt hem aan waardoor de plukken haar door het huis liggen. Blacky gromt en schreeuwt als hij word aangevallen, maar laat zich wel echt pakken door Toby en haalt nooit eens flink uit naar hem. Het is een beetje een watje.

Ik corrigeer Toby vaak door ertussen te komen, of hem af te remmen en streng toe te spreken maar het gedrag verergerd.
Ik speel regelmatig met Toby om zijn energie kwijt te raken, ze kunnen namelijk niet naar buiten hier omdat ik aan 2 drukke wegen woon.

Heeft iemand goede tips voor wat ik hieraan kan doen? Toby is nog niet gecastreerd, zou dat kunnen helpen?
Ik zit te denken aan een derde jonge kat erbij als speelmaatje, maar dit appartement is niet heel groot en straks klikt het niet ofzo en dan word het probleem straks alleen maar erger. Vind het erg lastig!!!!
Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Blacky is de sigaar!

Bericht door mittenslief »

je hebt het over een perzische kater...tja dat zijn nou eenmaal watjes...Toby moet zeker geholpen worden...maar het is ook de leeftijd die hij nu heeft
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Monnie85
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2013 18:17

Re: Blacky is de sigaar!

Bericht door Monnie85 »

Ohja? Is dat een algemeen gegeven dat dit watjes zijn? Hahaha wat grappig! Ja klopt het is de leeftijd... Dat zeker! Maar voor Blacky vind ik het zo zielig!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blacky is de sigaar!

Bericht door Dinky »

Castreren kan zeker helpen in dit geval ;-)

Leeftijdsgenootje zou wellicht leuk zijn voor Toby om mee te spelen maar je kan ook kijken of alleen het castreren de problemen verhelpt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Blacky is de sigaar!

Bericht door Catfish »

Ik zou hem ook laten castreren. De kans is groot dat dat helpt. Houd er wel rekening mee dat de hormonen nog een week of 6 nodig hebben om het lichaam te verlaten.
Een speelmaatje kan altijd nog, ruimte voor twee is ook ruimte voor drie. ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Monnie85
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2013 18:17

Re: Blacky is de sigaar!

Bericht door Monnie85 »

Oke, ik hoop het maar! Zijn er nog meer ervaringsdeskundigen met goede tips???
Monnie85
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2013 18:17

Re: Blacky is de sigaar!

Bericht door Monnie85 »

Toby is inmiddels gecastreerd 2 dagen geleden. Na hoeveel tijd zou je effect kunnen gaan merken? Zijn gedrag is tot nu toe nog hetzelfde...
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Blacky is de sigaar!

Bericht door mittenslief »

dat kan wel 6 weken duren
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blacky is de sigaar!

Bericht door Dinky »

Inderdaad, het kan wel 6 weken duren voordat alle hormonen uit het lichaam zijn ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Blacky is de sigaar!

Bericht door Robijn »

Hier een ervaringsdeskundige..
Ik heb hetzelfde meegemaakt als jij... (lees maar eens in mijn album). Rood katertje Gaudi was erg wild naar mijn zachtaardige BK-poes Robijntje toe.... Precies hetzelfde gedrag als waar jij het over hebt.... Ik hoopte ook dat de castratie hem rustiger zou maken; maar dat was niet zo; het werd alleen maar erger, helaas.. Terwijl die naar ons toe superlief was, juist. Probleem was gewoon dat Robijn hem neit corrigeerde; ze was/is gewoon te zachtaardig...
Toen Gaudi 9 maanden oud was (ik heb hem met 5 maanden oud laten castreren - in de hoop dat hij rustiger zou worden), en hij nog steeds zo wild was naar Robijn toe (al dacht *wilde* ik af en toe dat het beter ging - maar over de grote lijn gezien was dat toch niet het geval), kon ik het niet meer langer aanzien en heb ik besloten om Gaudi te herplaatsen, omdat Robijntje zich steeds meer begon af te zonderen, en haast geen stap meer durfde te zetten; bang om besprongen/gebeten te worden door Gaudi. Ik zag dat beide katten niet gelukkig waren en heb besloten om Gaudi te herplaatsen.
Hij had 't meteen, vanaf dag 1, naar zijn zin bij zijn nieuwe baasjes; die ik met zorg had uitgekozen; en Robijn knapte ook METEEN zienderogen op!!!! Ze bloeide helemaal weer op, toen hij weg was.
Ik ben blij dat ik deze stap heb durven te zetten; ook al had ik er heel veel verdriet van; want Gaudi was een superlieve en superleuke kater naar ons toe! Uiteindelijk was zijn herplaatsing toch het beste voor iedereen: Robijn gelukkig, Gaudi gelukkig en dan ik natuurlijk ook gelukkig..
Ik zou, als ik in jouw schoenen stond, voor Blackys welzijn en geluk kiezen; hij is ten slotte het langst bij jou en óf voor Toby een leeftijdsgenootje erbij nemen, zodat hij Blacky met rust laat, óf een ander gouden mandje voor Toby gaan zoeken; het liefst waar ook al leeftijdsgenootje is; waar hij mee kan spelen en die hem corrigeert als ie te ver gaat....; hoe moeilijk dat voor jou ook is.. Ik ben nl. bang dat Toby's gedrag niet zal veranderen naar Blacky toe....
Toby's en Blacky's karakters botsen gewoon met elkaar. Het was anders geweest als Blacky van zich afbeet; letterlijk en figuurlijk; maar dat zal ie niet gaan doen; zo te lezen; anders had ie dat al lang gedaan. En hoe fijn is het om iemand te pesten die zich niet verzet; ideaal doelwit toch? Dan ga je de volgende keer alleen maar harder bijten.... En dat is voor een oudere kat gewoon hartstikke zielig...
Dat verdient Blacky helemaal niet!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie