Klitten Heilige Birmaan

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Lyla80
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2014 12:42

Klitten Heilige Birmaan

Bericht door Lyla80 »

Dag allemaal,

Op verschillende wiki's en fora lees ik dat de vacht van Heilige Birmanen niet klit en zeer weinig verzorging nodig heeft.
Nu ervaar ik dit heel anders. Mijn Birmaan heeft over verschillende periodes van het jaar klitten, soms juist weer helemaal geen. De klitten komen op de bekende plekken: onder de oksels, broek, flanken en (soms) bovenop.

Op dit moment is zijn vacht on-ge-loof-lijk dik. Ik heb geïnformeerd bij de fokker, die geeft aan dat zijn broers ook zo'n vacht hebben. Ik heb wel wat tips gehad voor het kammen, maar voor nu lijkt het alsof ik er niet tegenop kan kammen. Mijn kater wast zichzelf niet overmatig.

Ik kam de Birmaan doorgaans 1 keer in de week. Omdat zijn vacht nu zo dik is kam ik hem 1 keer in de 2 dagen. Klitten knip ik er voorzichtig uit, hij vindt het erg vervelend als ik deze handmatig (zachtjes) probeer eruit te halen.

Heeft iemand tips/ideeën?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Klitten Heilige Birmaan

Bericht door mittenslief »

doe ik bij mijn persjes ook hoor...knippen, en als het te erg is scheer ik gewoon
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Lyla80
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2014 12:42

Re: Klitten Heilige Birmaan

Bericht door Lyla80 »

Haha mittenslief, scheren gaat 'm nooit worden. Hij moest één keer op zijn pootje geschoren worden door de dierenarts.. dat ging mooi niet gebeuren. De DA heeft zelfs een andere aanpak moeten kiezen omdat het niet lukte.

En ik begrijp dat het bij Perzen wel gebeurt.. waarom het bij mij Birmaan ook zo is snap ik niet.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Klitten Heilige Birmaan

Bericht door Dinky »

Omdat zijn vacht nu enorm dik is zou je kunnen overwegen om eens met hem naar een trimsalon te gaan ;) Denk dat ze je dan ook tips kunnen geven hoe je het goed kan onderhouden, vooral omdat je nu al om de dag kamt/borstelt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Klitten Heilige Birmaan

Bericht door Sifra »

Kleine klitjes kun je nog goed uitpluizen of verwijderen met een tornmesje/knoopsgatenmesje of een speciaal viltmesje. Zie http://www.mijnalbum.nl/Foto-IYRBJBI4-D.jpg. Als je hem inderdaad vaker gaat borstelen, zoals je van plan bent, zullen de klitten vast wel binnen de perken blijven.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Shimbalaya

Re: Klitten Heilige Birmaan

Bericht door Shimbalaya »

Ik heb een Noorse Boskatpoes, een halflanghaar dus net als jouw Birmaan,en zij heeft in de winter ook een superdikke vacht waar ik nauwelijks doorheen kom.
Hier wordt in de winterperiode om de dag gekamd en soms zelfs dagelijks ,daardoor heeft zij nooit last van klitten.

Dus vaker kammen/borstelen zal zeker een hoop ellende kunnen voorkomen.
Ben vanmiddag nog naar de dierenarts geweest met poes en de DA vond haar vacht prachtig
en superzacht. ( en ik was supertrots ;-) )
Gebruikersavatar
Jerrypoes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2014 16:55

Re: Klitten Heilige Birmaan

Bericht door Jerrypoes »

Je moet een langharige kat echt vaker borstelen! 1 keer per dag is heel normaal. Bij een kortharige kat kun je met 1 keer per week af. Onze kat heeft last van haarballen, toen hebben we dit uitgezocht. Ook wij borstelen nu elke dag en dat werkt erg goed. Ze heeft minder last van haarballen. Wij gebruiken een speciale borstel. Dat ontklit niet alleen, maar haalt ook de losse ondervacht eruit. Misschien dat de vacht dan wat handelbaarder en dunner wordt. Ik kan mij zo voorstellen dat er veel in blijft hangen als het klit. We hebben hem hier gekocht: http://kattentips.nl/verharen/
Plaats reactie