creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
desneeuwman80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2014 00:12

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door desneeuwman80 »

Urea=crea
Gebruikersavatar
jogras
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:57

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door jogras »

Dit is de eerste keer dat we een vergelijkbaar hoge waarde tegenkomen, zeer zeldzaam en onbegrijpelijk (hoog). Vannacht zijn we bij haar gebleven. Je merkt dat ze wankel is en dat ze ziek uit haar oogjes kijkt, maar ze spint nog steeds en komt ook nog bij je liggen. Ze eet alleen niet uit haar zelf. Dwangvoer is derhalve noodzakelijk, maar zeker geen pretje....ze is al zo ziek. Afwachten maar.. ..leven van dag tot dag...en vooral veel genieten van onze kat...snif....
Wel fijn om te bemerken dat zo'n forum echt werkt. We voelen ons erg gesteund door jullie allen en dat is erg fijn....dank jullie wel allemaal!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door castratenkoor »

Ik heb zulke waarden meegemaakt met mijn Sjaak. Op zijn 4-de raakte hij in coma en bleken zijn nierwaarden zo hoog. Spoelen spoelen en nog eens spoelen. Een half jaar later, weer in coma, weer de waarden zo achtelijk hoog. Weer spoelen, spoelen en nog eens spoelen.
Elke dag een infuus halen die periode daarna, en dat langzaam afbouwen.
Sjaak is vorige maand overleden, op 3 weken na 16 jaar oud geworden.
Hiermee wil ik maar zeggen, dat er best nog hoop is.

Sterkte met haar, ik hoop dat ze het redt!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jogras
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:57

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door jogras »

24 uur verder....geen verbetering, geen verslechtering.....astronauten voer opgehaald bij da en middels dwangvoedibg ieder uur toedienen...dat lukt wel....ook op de kattenbak een plas gedaan.....afwachten maar weer.....eventueel een neuszonde overwegen, wie heeft daar ervaring mee?
Cerna

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik zou dwangvoeren (spuitjevoeren klinkt aardiger) met nierdieet en niet met astronautenvoer. Ik weet niet hoe hoog het eiwitgehalte is in het voer, maar meestal wordt dit gebruikt om weer aan te sterken en maakt zulk voer een nierpatiënt juist zieker (ureum gaat nog verder omhoog).

Topje van 5 ml. spuitjes afhalen met een mesje (oppassen dat er geen scherpe randjes aan zitten!), voer aanlengen met warm water op een dusdanige dikte dat het niet uit het spuitje loopt, maar je het wel met een theelepeltje in het spuitje kunt doen. Dan krijgt ze ook genoeg voeding binnen.
En dan om de 2 uur 2 spuitjes met 's middags een pauze (wij deden het in het begin om om 7-9-11-13 uur en dan weer om 17-19-21-23 uur). Nu 3x per dag 8 spuitjes.

Neuszonde lijkt me erg stressvol (vooral bij een Pers die al nauwelijks neus heeft); geen ervaring mee.
Laatst gewijzigd door Cerna op 09 jan 2014 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Cerna

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Cerna »

Zocht naar de reportage in Pluis, maar die schijn ik verwijderd te hebben. Bij deze nog een keer:

Topje van de spuitjes (verkrijgbaar bij de dierenarts) afknippen:
Afbeelding

Doe ongeveer 30 gram vast voer in een bakje (in het begin de helft) en druk evt. klontjes met een theelepeltje fijn:
Afbeelding

Meng het nierdieet met zoveel warm water dat het op geklopte slagroomdikte komt, klontjes fijn drukken:
Afbeelding

Vul het spuitje met het voer:
Afbeelding

En vul er zoveel als je nodig hebt:
Afbeelding

Leg een handdoek op het aanrecht zodat de kat niet wegglijdt en indien mogelijk houdt een tweede persoon de kat aan de achterkant vast terwijl de ander lichtjes de bek opent (hoe meer druk, hoe meer stress en dus verzet):
Afbeelding

Klaar!
Afbeelding

Reken maar een paar weken voordat je er echt handig in wordt en de kat wat minder stressig zal reageren. Maar volhouden is het belangrijkste!
Cerna

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Cerna »

Hoe gaat het nu?
Gebruikersavatar
jogras
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:57

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door jogras »

Je tip is echt helemaal top, direct aan de slag gegaan, 2 spuitjes geprepareerd en het gaat behoorlijk goed om het nierdieet toe te dienen.....eerst 1 spuitje, 2 uur later nog 1 en nu net (18.35 uur) 2 achter elkaar. Ze krijgt er nog wel een 1/4 tablet cerenia bij tegen de misselijkheid. Nu maar kijken hoe het verder gaat. We hebben het gevoel sat ze sinds het einde van de middag wat helderder is en ze staat op wanneer je bij haar in de buurt komt, iets wat ze altijd deed. Wat ons nog wel bevreemd is dat, wanneer ze water drinkt, ze bijna met hsar halve gezicht in de waterbak gaat hangen, haar hoofdje een beetje schuin houdt en ze enkele seconden blijft staan. Ze komt dan kletsnat bij de waterbak vandaan. Aangezien het een langharige pers is, kun je je voorstelken hoe dat eruit ziet, herken je dit Cerna? Enorm bedankt voor je (visuele) voedingstip....
Cerna

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Cerna »

Nee, herken ik niet. Noa dronk wel veel en vaak in het begin, maar gewoon zoals ze altijd drinkt.

Fijn dat het spuitjevoeren om deze manier lukt. En nu langzaam opbouwen. Niet te veel zodat ze niet gaat spugen, maar toch wel minstens 60 gram aan vast voedsel (zijn ongeveer 12 spuitjes per dag). Met 60 gram houd je de kat in leven, met meer kan ze ook gaan aankomen.
Maar voorlopig streven naar die 60 gram. Belangrijkste is nu dat ze het binnenhoudt!

Je kunt nog denken aan flesjes Reaktiv of Viyo. Ik gaf dat in het begin aan Noa en mengde dan 1 spuitje (5 ml.) Reaktiv met het voer. Het wordt er wat smeuiger van en veel katten vinden het lekkerder. Er zitten heel veel vitamientjes in.
Een nadeel is dat maar weinig dierenartsen het kennen. Viyo is wel te koop bij MedPets (zie middelste advertentie onderaan deze pagina), Reaktiv niet.
Gebruikersavatar
jogras
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:57

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door jogras »

We vermoeden dat ze last zpu kunnen hebben van zweertjes in de mond, dit zou het gedrag kunnen verklaren. Via de dierenarts hebben we viyo meegekregen, we gaan het vermengen met de spuitjes, :)
Gebruikersavatar
jogras
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:57

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door jogras »

Vanmiddag is thuis ons katje vredig ingeslapen. De dierenarts is bij ons thuis geweest. Naast veel verdriet zijn we ook een beetje opgelucht dat haar langer lijden bespaart is gebleven. Lulu is slechts 6 jaar oud geworden. Allemaal bedankt voor jullie steun en tips! We hebben er veel aan gehad, met name aan de tips van Cerna... Het heeft niet mogen helpen....helaas.....ze kon niet meer.......
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Kattebeest »

Wat een verdrietig bericht. Je topic vanaf het begin gevolgd en zo gehoopt dat het anders zou aflopen.

Heel veel sterkte.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Shimbalaya

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Shimbalaya »

Ik heb hier nooit gereageerd in dit topic omdat ik weinig afweet van nierfalen, maar wel alles meegelezen en meegeleefd. Wat tragisch, op zo'n jonge leeftijd.
Heel veel sterkte met het verlies van Lulu.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Katelijne »

Heel veel sterkte toegewenst!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: creatinine waarden extreem hoog bij nierfalen

Bericht door Cyamytha »

Heel veel sterkte!
Ook meegelezen, maar geen ervaring op dat gebied.
Dikke knuffel vanaf hier!
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Plaats reactie