Gedragsprobleem bij Igor

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Jeann
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2014 14:46

Gedragsprobleem bij Igor

Bericht door Jeann »

Hallo allemaal,

Heb me na heel wat lezen hier toch geregistreerd, zit met een probleem waar ik niet uitkom. Hopelijk kunnen jullie me adviseren.

Een half jaar nadat m'n laatste kat was overleden, in 2009, heb ik Igor (ong. 2,5 jaar toen) uit het asiel gehaald. Hij was zwervend gevonden, sterk vermagerd en onder de parasieten. Ondanks dat ie zo mager was woog ie toch nog 4,5kg... een grote jongen dus. Hij weegt nu zo'n 6,8kg. Hij was voor alles en niks bang en blies daardoor alles en iedereen van zich af. De eerste paar weken was ik bang dat het niet zou lukken, maar hij bleek goed te kunnen leren. Nu is hij alleen nog bang van de stofzuiger en van imposante mannen die op hem af marcheren.

Hij heeft zich ontpopt tot een heerlijke, wat dominante, knuffeldoos, die blij is met z'n thuis. Z'n dominantie uit zich af en toe maar is voor ons niet echt een probleem geweest. Echter zo'n 3 jaar geleden kakte hij in. Hij was niet meer tot spelen te bewegen, at en sliep alleen nog maar in de slaapkamer. We zagen hem nauwelijks meer. Hij woog in die tijd zo'n 7,5 kg wat toch echt te veel voor hem was.

We hebben toen een kitten (Koshka) van 3 maanden erbij genomen. Ik doorstond doodsangsten hoe hij met haar omging, maar hij was zo gelukkig met haar dat het er gewoon vanaf straalde en kwam weer helemaal tot leven. Toen ze krols werd bleek hij haar nog te kunnen dekken, ook al was hij in het asiel gecastreerd. Met een maand of 7 hebben we haar laten steriliseren en heeft ze er geen interesse meer in.

Kosh is nu 2,5 en Igor ong. 7 jaar en over het algemeen hebben ze het goed samen. Slapen samen, eten samen, wassen elkaar enz. Ook probeert hij haar nog wel eens te dekken, wat ze lijdzaam doorstaat. Echter, wat hij maar blijft doen is haar regelmatig in de mangel nemen en dan bijt hij haar ook waar door ze gilt van de pijn. Dat gebeurt een paar keer per dag, en heel vaak als we net op bed liggen, dan kan het echt flink knallen. Kosh weegt zo'n 5kg dus echt klein is ze niet, maar ze is natuurlijk geen partij voor hem.

Op een keer was ze een week lang aan het hoesten, maar leek verder niet ziek te zijn. Toen zag ik dat hij haar bij haar keel te pakken had (ze lag op haar rug), ze stikte bijna, en toen hoestte ze weer zo... Toen was voor mij de maat vol en heb ik ze niet meer samen alleen gelaten. Dit was ong. in oktober. Heb een deur in huis laten plaatsen zodat ik het huis in tweeen kon splitsen en een kattengedragstherapeute in de hand genomen.

Als ze gescheiden zijn heb ik wel rust, maar dat moet ik dan wel voor elk liflafje doen. De adviezen van de therapeute waren goed, maar zijn geen echte oplossing. Om de boel nog complexer te maken heb ik er sinds oudjaarsdag nog een poes bij gekregen van mijn ernstig zieke moeder. Eefke, een ong. 7 jarig poesje, die nog een slag kleiner is dan Koshka. Ze komt ook uit het asiel, ook zwervend gevonden, maar bij haar heb ik nog geen gedragsproblemen kunnen vinden. Ze is super sociaal naar zowel mensen als katten.

De introductie met Kosh gaat best goed, kosh was eerst bang maar komt nu langzaam los. Ze gaan heel voorzichtig met elkaar om en luisteren goed naar elkaars grenzen. Met Igor verliep de introductie sneller omdat Igor gelijk geïnteresseerd in haar was. Ze hadden zelfs al 2x geneusd. Ook had hij haar een paar keer gemept, en vervolgens was de verwarring op eef d'r snoetje af te lezen. Eergister joeg hij haar ineens op en kreeg hij haar te pakken. Ze gilde het uit en plaste van angst.

Hou Igor de meeste tijd apart nu... Gisteravond Kosh en Igor weer samen gelaten, gaat eerst goed maar op een gegeven moment gaat het toch weer fout. Ik ben ten einde raad, kan er eenvoudigweg niet meer tegen dat hij nog een poes in de mangel neemt...

Groetjes en bij voorbaat dank,
Jeannette
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Gedragsprobleem bij Igor

Bericht door rieneke »

Is Igor al eens grondig door de dierenarts onderzocht?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gedragsprobleem bij Igor

Bericht door Dinky »

Een gedragsverandering zonder dat er echt iets is veranderd is reden om een medische oorzaak uit te laten sluiten door de dierenarts ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Jeann
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2014 14:46

Re: Gedragsprobleem bij Igor

Bericht door Jeann »

Dank voor je reactie.

Ja herhaaldelijk, hij heeft de nodige voedselallergieen. Na veel gedoe en de nodige kuren doet ie het nu goed op rauw voer, van die worsten uit de diepvries. Anders had ie op pretnison gemoeten...
Heb het met haar ook al eens over z'n gedrag naar Kosh gehad, ze had het toen ook al over een gedragstherapeute.

Tis geen verandering in z'n gedrag, hij ging dat al doen in de eerste dagen dat Kosh in huis was. Het enige verschil nu is dat Kosh zich omdraait (omdat zij het ook zat wordt) zodat hij haar niet in haar nek maar in haar keel bijt..
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Gedragsprobleem bij Igor

Bericht door eveline1982 »

Flink dominant ventje zo te lezen! Ik heb ook een dominante kater ondanks dat hij met 6 maanden gecastreerd is. Onze poezen zijn felle tantes dus op een enkele keer na, probeert hij ze niet meer uit. Ik heb lange tijd kittens opgevangen tot ca 1 jaar oud. Daar moest hij ook altijd het ventje spelen, alleen gelukkig niet zo heftig als die van jou. Ik zit al even te denken wat je hier aan kan doen, ik haalde Beer altijd van de kittens af, als het te ver ging en zei dan duidelijk nee. Maar toch is het geen afdoende oplossing, hij zal het dan alleen niet meer doen waar jij bij bent. Ik denk zelf dat hier vrij weinig aan te doen is, behalve ze apart van elkaar te houden. Of hem herplaatsen bij mensen waar hij solo kan leven, of met een andere dominante kater/poes.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Jeann
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2014 14:46

Re: Gedragsprobleem bij Igor

Bericht door Jeann »

hehe, ja dat is ie zeker, hij domineert ons ook als de kans krijgt. de plantenspuit en blazen in z'n snoet zijn meestal afdoende. hij geeft ons zelfs een corrigerende tik met z'n poot als hij denkt dat we ruzie maken, maar feitelijk aan het stoeien zijn :lol:

Ja hij weet nu donders goed dat ie haar niet in de mangel mag nemen dus het is altijd erop letten als hij en kosh samen zijn. Eefke bij hem introduceren heb ik maar even in de wacht gezet, heb een kleine hoop dat als kosh en eef het goed met elkaar vinden dat ze elkaar kunnen steunen.

op zich zijn beide poezen fel genoeg, maar ze zijn niet groot en niet sterk genoeg (hij is één bonk spieren dankzij z'n straatleven), zodat ze altijd het onderspit delven. een ander huis is ook lastig te vinden, met al die handleidingen van hem. maar ja, het speelt wel door ons hoofd...
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Gedragsprobleem bij Igor

Bericht door eveline1982 »

Dan word een huisje zoeken altijd een stuk lastiger, heeft zijn leeftijd ook niet mee (helaas). Maar als je een hele duidelijke oproep plaatst, kan het zomaar zijn dat er iemand reageert die alles in huis heeft, om hem een fijn leven te geven. Je moet alleen heel erg oplettend zijn en bij twijfel absoluut niet laten gaan. Heb wat oudere kittens met gebruiksaanwijzing weten te plaatsen, het duurt alleen een stuk langer :)

Heb je overigens wel is aan natuurlijke ontspannings middelen gedacht? Feliway of valeriaan? Misschien dat hij daar wat relaxter van word, en niet meer zo nodig de grote man wil uithangen ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Jeann
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2014 14:46

Re: Gedragsprobleem bij Igor

Bericht door Jeann »

Dank voor je reactie! Ja inderdaad., zal best lastig worden, alhoewel we 2 familieleden hebben die hem in geval van nood willen hebben kunnen ze dat beiden op het moment niet. m'n dochter woont op kamers en m'n schoonzusje heeft een oudere karakter kat. M'n schoonzusje heeft nog wat feliway wat ze gaat meebrengen, dus dat is super, hopelijk gaat het helpen.

Inmiddels een paar dagen verder is er weer wat rust in huis gekomen doordat er nieuwe routines zijn ontstaan. Maar ook omdat ik er inmiddels achter ben dat er wel degelijk wat veranderd is. Igor en Kosh deden het namelijk heel goed op rauw voer, maar dat is het laatste 3/4 jaar geleidelijk aan niet meer zo.

Fysiek is dat feitelijk wel zo (geen last van allergieen, fit en achtief en een schitterende vacht) maar ze zijn het geleidelijk tegen gaan eten. Kosh wordt niet humeurig als ze te weinig eet en is ook niet afgevallen, maar Igor daarentegen wel. Hij is in tijden niet zo slank geweest en begon zelfs een tikkie in te vallen. Werd zelfs helemaal nerveus van hem terwijl ie lekker op m'n schoot lag, zo gestressed was ie van de honger.

Heb ze subiet overgezet op shinycat (kregen ze voorheen alleen een beetje als snoepje) en Igor is gelukkig nu al een stuk relaxter aan het worden. Plus dat ie lijkt te wennen en het ook prettig te vinden dat ie nu een eigen kamer heeft en regelmatig lekker bij ons in de woonkamer mag. Ook laat ik hem dat even samen met Kosh, dat vinden ze ook fijn. Kan alleen hooguit een half uurtje ofzo...

Het introduceren van Eefke en Kosh gaat heel erg goed, want ze zijn beiden conflictmijdend en vinden elkaar interessant. Kosh wil zelfs al met Eefke spelen, maar dat vind Eefke nog eng, of ze weet niet hoe ze met andere katten moet spelen, dat zou ook kunnen. Ze zijn allebei al redelijk ontspannen als ze samen zijn.

Heb ook contact opgenomen met de kattengedragtherapeute en zij gaat ons verder begeleiden als onderdeel van het eerdere consult. Helemaal super. Mogelijk moet hij medicatie krijgen waar ie rustiger van wordt. Gelukkig is de therapeute ook dierenarts. Voor nu is in ieder geval de eerste paniek het huis uit.

Maak me wel nog zorgen hoe dat verder moet, zou heel triest zijn als Igor niet of nauwelijks meer samen kan zijn met de dames, want kattengezelschap vindt ie wel fijn en leeft ie van op. Om nog maar te zwijgen over wat het ons doet.. zou zo graag alle deuren/luikjes weer ongeremd open willen hebben in huis, maar ja of ik daar op kan hopen weet ik niet.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Gedragsprobleem bij Igor

Bericht door pinguin »

Pas wel op met gedrags medicatie want dat kan je kat nog rustiger maken.

Verder vind ik dat je hartstikke goed op weg ben en hoop ik dat je met de hulp van een gedrags therapeute toch rust krijgt in je groep.

Ik het ook 2 katten met een flink leef tijds verschil maar die zijn kwa kracht heel erg aan elkaar gewaagd.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie