Mieuw heeft artrose, en metacam

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
annemarieh
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2013 17:40

Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door annemarieh »

Hallo, ik heb me nu maar geregistreerd, al wel vaker meegelezen, maar nu heb ik zelf een vraag.
Onze mieuw van 13 liep van de week heel slecht met zijn achterpoot.
Ik had al vaker gezien dat hij wat stram werd maar hij gaf geen pijn aan.
Nu ben ik met hem naar de DA geweest en hij heeft metacam gekregen.
Na 3 dagen wil wil hij alleen slapen en eten wilde hij ook niet.
Dus heb ik snel vis gekookt want daar pleegt hij een moord voor. Gelukkig heeft hij dat wel gegeten.
Volgens mij is hij dus misselijk en nadat ik hier over metacam heb gelezen wil ik het niet meer aan hem geven.
Ik heb ook over alternatieven gelezen, en zou dat veel liever geven alleen kom ik bij de dierendokter steeds pillen voor honden tegen.
Hoe geef je de dan , zijn die niet erg groot?
En hoelang duurt het voor het werkt?
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door Freya13 »

Mijn hond heeft artrose, en krijgt geen pijnstilling, tenzij als het echt niet anders kan.
wij houden de artrose onder controle met een voedingssupplement Supple-eze
Dit wordt zowel voor honden als voor katten voorgeschreven, en dosering is volgens gewicht en volgens ernst van de klachten, maar dit moet je natuurlijk met je dierenarts checken.
annemarieh
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2013 17:40

Re: Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door annemarieh »

We hebben nu maar speciaal voer gehaald maar dat schijnt 3 weken te duren voor het optimaal is.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door Kattebeest »

Hier een pagina van de website van de huisdierendokter met middelen voor hond, kat en kleine huisdieren. Rejoint wordt gebruikt voor artrose.
Backmotion en Frontmotion zijn ook pillen die worden ingezet, zijn op dezelfde website te vinden.

Zelf (nog) geen ervaring mee.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door Cerna »

Mijn kater Cochi had ook artrose en tandvleesproblemen. Omdat hij slechte nieren had, durfde ik hem geen reguliere pijnstilling te geven en heb toen Analgos gekocht bij de huisdierendokter. Ik had het gekocht voor de tandvleesproblemen, maar tot mijn verbazing ging hij opeens weer vlotter lopen en kon zelfs weer op ons vrij hoge bed springen. Het zijn geen grote pillen.
annemarieh
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2013 17:40

Re: Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door annemarieh »

Hoe geef je ze? Mieuw spuugt alles uit, kan je deze door voer prakken?
Cerna

Re: Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door Cerna »

Oei, geen makkelijke pillenslikker dus.
Cochi was dat wel, dus ik weet niet of je ze door het eten mag doen. Dan zou je even een mailtje moeten sturen naar de huisdierendokter. Ze zijn vrij bros, dus wel makkelijk te verpulveren.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door mittenslief »

mijn ervaring met de pillen van de huisdierendokter zijn op zich heel goed, maar wel om heel of half in te geven direct in de mond....ik heb ze eens geprobeerd op te lossen maar ze zijn qua kruiden heel sterk en dat zal niet makkelijk toe te dienen zijn
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door Adriana »

metacam in heel heel erg lage dosering kan goed helpen bij artrose en pijnklachten. het is pijnstillend en ontstekingsremmend maar groot gelijk dat je naar alternatief zoekt!

huisdierendokter heeft een pijnstiller analgos en rejoint en backmotion en je zou de diagnose even naar huisddokter kunnen sturen (of op aangegeven tijdstip even bellen) om te horen of je rejoint of beter backmotion kunt kiezen.
zit ook een pijnstiller in.
ze zijn vrij groot en er zijn intussen goeie ervaringen mee op het forum.

er is easypill (dierenwinkel, medpets en dierenarts), dat is kneedbaar en de vrij grote pillen zijn door te knippen. ik doe wat easpill en doorgeknipte pillen in een potje zodat het naar elkaar gaat ruiken en geef twee maal per dag een dosis.
plak een klein stukje easypill op een rejoint of backmotion en geef dat vóór het natvoer samen met een paar lekkere knabbels.
Streep is zwerfpoes en niet aan te raken en bij haar is de opdracht: eerst knabbels en medicijn+easypill op en dan natvoer en dat werkt goed.
met een paar dagen/klein weekje zie je dat het werkt: veel minder pijn en beter bewegen!

er zijn topics over het ingeven van pillen met tal van tips en trucs. in de kattenhoudgreep, linkerhand over koppetje en kaken van elkaar duwen en dan achter op de tong leggen en op keeltje kriebelen. elf heel rustig en zelfverzekerd blijven en het gaat de eerste keer waarsch niet en je moet daar handigheid in krijgen en even volhouden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
annemarieh
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2013 17:40

Re: Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door annemarieh »

Oh ik ga eerst maar eens mailen naar de dierendokter zijn natuurlijk weer van die dagen tussen waarop niemand werkt.
Mieuw is een master in het uitspugen van pillen, zelfs als hij gegeten heeft nadat ik met vel problemen een pil gegeven heb vind ik later de pil ergens op de overloop, geen idee waar hij ze laat ondertussen. OOk die easypil werkte niet bij de wormenpillen. ik ga dat topic eens lezen want ik ben niet van plan mijn kat te vergiftigen met pijnbestrijding.
WE hebben geen bloed afgenomen nog om zijn nierwaarden te bekijken, hij is echt onhandelbaar zodra hij pijn heeft. De laatste keer eindigde voor mij op de huisartsenpost met een ontsoken hand, volgende keer maar handschoenen aan.
annemarieh
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2013 17:40

Re: Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door annemarieh »

Nog geen antwoord van de dierendokter, maar zijn voet werd ineens dik, blijkt hij toch een onsteking te hebben, terug naar de DA die heeft het schoongemaakt en nu heeft hij Antibiotica. Ik ben gestopt met de metacam want hij loopt al een stuk beter.
Hij heeft wel een lichte vorm van artrose maar daar gaan we dus gewoon iets homeopatisch voor doen, eens zien wat het makkelijkste te geven is.
Wel een opluchting ik heb de DA ook al gevraagd of zij niet naar iets anders uit kunnen zien voor als we volgende keer pijnstilling nodig hebben.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door Adriana »

pijnstiller oid via de zoekfunctie geeft een hele lijst aan pijnstillers met eventuele aandachtspunten.
recent is daar analgos bijgekomen van huisdierendokter en ik denk dat de middelen van huisddokter tot de afdeling fytotherapie horen en niet homeopatisch zijn.
een vrij goedwerkende truc is stukje leverworst zonder en soms mèt pil of beetje niet aangemaakte tartaar. soms zonder, soms met pil. er is ook nog vitakraft en dan de gele variant, die kneedt makkelijk. bij supers en dierenwinkels.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
annemarieh
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2013 17:40

Re: Mieuw heeft artrose, en metacam

Bericht door annemarieh »

Bedankt voor alle tips, ik krijg de AB er nu in, meestal door tonijn :grin:
Het gaat een stuk beter met hem, hij liep gisteren de jongste kat uit te dagen.
Dus de artrose is waarschijnlijk nog niet zo erg, nu maar iets anders geven daarvoor na de AB. Kan ik meteen even iets handigs uitzoeken.
Plaats reactie